ونزوئلا علاوه‌بر میعانات گازی، نفت خام سنگین ایران را هم وارد می‌کند

کاراکاس و تهران سال گذشته در یک قرارداد معاوضه نفتی، برای مبادله میعانات گازی ایران با نفت خام ونزوئلا توافق کرده بودند

نفتکش غول‌پیکر دینو-۱ این هفته ۴۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین ایران را در بندر خوزه ونزوئلا تخلیه خواهد کرد- AFP

اسنادی مربوط به شرکت نفت دولتی ونزوئلا، پترولئوس دی‌ونزوئلا (پی‌.دی‌.وی‌.اس‌.اِی)، نشان می‌دهد که ونزوئلا واردات نفت خام سنگین ایران را برای تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی خود آغاز کرده است.

خبرگزاری رویترز روز دوشنبه، ۱۹ اردیبهشت‌ماه، گزارش داد که با توجه به اسناد شرکت نفت دولتی ونزوئلا، این واردات براساس توافقی انجام می‌شود که قرارداد معاوضه (سوآپ نفتی) سال گذشته میان دو کشور تحت تحریم ایالات متحده را گسترده‌تر می‌کند. 

این دو کشور مهرماه سال گذشته در یک قرارداد معاوضه نفتی، توافق کرده بودند که شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا برای رقیق کردن و فراوری نفت فوق‌سنگین خود به‌منظور صادرات، از ایران میعانات گازی وارد کند؛ درمقابل، قرار بود شرکت ملی نفت ایران نیز از ونزوئلا نفت خام وارد کند.

براساس اسناد شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا، حالا علاوه بر توافق قبلی، قرار است نفت خام سنگین ایران که از نظر کیفیت با نفت خام مسا ۳۰ ونزوئلا مشابه است، به نفت داخلی خوراک پالایشگاه‌های ونزوئلا افزوده شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علاوه‌بر این، ونزوئلا در سال‌های اخیر به‌عنوان بخشی از پیمان‌های همکاری با جمهوری اسلامی ایران، تجهیزاتی ایرانی برای نوسازی پالایشگاه‌‌های خود دریافت کرده است؛ به‌عنوان مثال، واحد تقطیر نفت خام در پالایشگاه ال‌پالیتو (با ظرفیت تولید ۱۴۶هزار بشکه نفت در روز) این هفته پس‌از ارتقا و بازسازی گسترده با به‌کارگیری تجهیزات وارداتی از ایران، فعالیت خود را ازسرمی‌گیرد.

این در حالی است که هفته گذشته، جواد اوجی، وزیر نفت ایران به ونزوئلا سفر کرده بود تا با نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور، دیدار و درباره قراردادهای تجاری با همتای خود، طارق العیسمی، گفت‌وگو کند.

اسناد شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا نشان می‌دهد که در اواسط ماه آوریل دست‌کم ۲۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین ایران به دومین پالایشگاه بزرگ ونزوئلا به‌نام کاردون (با ظرفیت تولید ۳۱۰هزار بشکه در روز) تحویل شده است. براساس این اسناد، ۴۰۰هزار بشکه نفت خام سنگین ایران نیز که با نفتکش غول‌پیکر دینو-۱ (Dino I) به ونزوئلا منتقل شده است، این هفته در بندر خوزه این کشور (واقع در کرانه دریای کارائیب) تخلیه خواهد شد.

همچنین یکی از اسناد شرکت نفت دولتی ونزوئلا نشان می‌دهد نفتکش دینو-۱ قرار است پس از تخلیه نفت خام سنگین ایران، در ماه جاری محموله‌ای از نفت کوره ونزوئلا را برای شرکت بازرگانی نفت ایران (نفتیران)، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران، حمل کند.

علاوه‌بر این، ایران همچنان به تامین میعانات گازی برای شرکت پترولئوس دی‌ونزوئلا نیز ادامه می‌دهد. براساس گزارش «تانکر ترکرز» (TankerTrackers.com) که تردد نفتکش‌ها را در آب‌های بین‌المللی ردگیری و رصد می‌کند، نفتکش ونزوئلایی ماکسیم گورکی آماده تخلیه حدود دومیلیون بشکه میعانات گازی ایران در بندر خوزه و همچنین نفتکش دریا (Derya) با پرچم ایران در آب‌های ونزوئلا در انتظار تحویل محموله خود است.

بیشتر از اقتصاد