در حمله‌های نیروهای ضد طالبان در اندراب، غزنی، و ننگرهار ۳۹ طالب کشته شدند

طالبان در پنجشیر به خانه‌های مردم حمله بردند و شماری را بازداشت و مضروب کردند

منابعی در «جبهه مقاومت ملی» در بغلان به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که بامداد روز یکشنبه، ۸ مه، نیرو‌های «جبهه مقاومت» و «جبهه آزادی» در منطقه قاسان اندراب بر محل تجمع طالبان حمله کردند که در اثر آن، حدود بیست و پنج طالب کشته، و سه تن نیز مجروح شده‌اند.

به گفته منابع خبری فوق، یک گروه ۳۰۰ نفری نیرو‌های بدری «انتحاریان» طالبان، بامداد یکشنبه برای حمله به نیرو‌های مقاومت ملی به منطقه قاسان اندراب رفته بودند، اما نیرو‌های «جبهه آزادی» در هماهنگی با نیرو‌های «جبهه مقاومت ملی» با سلاح‌های سنگین و سبک به آنان حمله کردند. منابع خبری افزودند که پس از آن حمله، طالبانی که زنده مانده‌اند، پناهگاه‌ها گریخته‌‌اند و یک هلیکوپتر طالبان سه طالب مجروح را از محل انتقال داده است.

جبهه مقاومت ملی می‌گوید که در حال حاضر ۲۰ روستای شهرستان اندراب در تصرف این نیروها است و در هشت نقطه استراتژیک، پاسگاه‌هایی در برابر نیروهای طالبان دارند.

در همین حال، سخنگوی «جبهه مقاومت ملی» به ایندیپندنت فارسی خبر داد که طالبان شماری از ساکنان شهرستان دره پنجشیر را بازداشت و شکنجه کرده‌اند. او گفت که طالبان روز یکشنبه به خانه‌های مردم عادی آن شهرستان حمله کرده‌اند و بسیاری از مردان سالمند و جوانان را که هیچ ارتباطی با جبهه مقاومت ملی ندارند، بازداشت، و به سختی مضروب کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بازداشت‌ها پس از آن آغاز شد که «جبهه مقاومت ملی» روز جمعه به پاسگاه‌های طالبان در مناطق دره، آبشار، و شتل در پنجشیر حمله بردند و تلفات سختی به نیروهای طالبان وارد کردند. طبق گزارش‌ها، بیش از ۲۰ طالب در این حمله‌ها کشته شده‌اند. به گفته خبرنگاران، جسد‌ بسیاری از کشته‌شدگان طالبان در این حمله‌ها، به استان‌های هلمند و قندهار منتقل شده است.

روز یکشنبه نیرو‌های «جبهه مقاومت ملی» در تخار نیز به گروهی از طالبان حمله کردند. در این حمله یک طالب کشته شد و دو طالب دیگر زخم برداشتند. نیرو‌های جبهه مقاومت هفته گذشته موفق شدند شهرستان ورسج تخار را به تصرف خود درآورند.

از سوی دیگر، «تحریک آزادی ملی افغانستان» که در استان‌های جنوب شرقی علیه طالبان مبارزه می‌کند، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که نیرو‌های آن روز یکشنبه در استان‌های غزنی و ننگرهار به پاسگاه‌های طالبان حمله کرده‌اند و ۱۴ طالب را، از جمله یک فرمانده طالبان، کشته‌اند. به گفته «تحریک ملی آزادی»، هشت طالب، از جمله ملا محمد‌آغا، فرمانده طالبان، در منطقه شهباز غزنی کشته شده‌اند، و در منطقه سپین‌غر استان ننگرهار نیز شش طالب در اثر انفجار یک مین که افراد این نیرو (تحریک آزادی) جاسازی کرده بودند، کشته شده‌اند.

«جبهه ملی آزادگان» نیز ادعا می‌کند که عصر روز یکشنبه به یک خودرو طالبان «امر به معروف و نهی از منکر» در منطقه افشار کابل حمله کرده‌اند و سه طالب را کشته‌اند.

برخورد‌های ظالمانه طالبان با زنان، نظامیان، کارکنان غیر‌نظامی حکومت‌های سابق، و بسیاری از قشرهای دیگر جامعه در هشت ماه گذشته، سبب ایجاد جبهه‌های مقاومت در برابر این گروه شده است. با فرا رسیدن بهار، فعالیت‌ جبهه‌های ضد طالبان در بخش‌های گوناگون افغانستان افزایش یافته است و چندین جبهه و نیرو به پاسگاه‌های طالبان در استان‌های شمال و جنوب و شرق حمله کرده‌اند و تلفات سختی به طالبان وارد شده است.

«جبهه مقاومت ملی» با داشتن نیرو‌های بزرگ نظامی در پنجشیر و بغلان، از مهم‌ترین نیروهای ضد طالبان در کشور به شمار می‌رود. این جبهه در پانزدهم اوت ۲۰۲۱، هم‌زمان با فروپاشی نظام پیشین و فرار اشرف غنی از کشور، در پنجشیر به رهبری خالد امیری، فرمانده نظامی، و شماری از افسران و سربازان حکومت پیشین، و نیز شماری از مجاهدین پیشین ایجاد شد.