رکوردشکنی جدید جنگل‌زدایی آمازون در برزیل

جنگل‌زدایی در آمازون از زمان روی کار آمدن رئیس‌جمهوری دست راستی در سه سال پیش شتاب گرفته است

درختان، به‌ویژه در جنگل‌های قدیمی، در حذف دی‌اکسید کربن از جو که عامل گرمایش زمین است نقش مهمی دارند - CARL DE SOUZA / AFP

طبق داده‌های هشدارآمیز جدیدی که دولت برزیل منتشر کرده است، جنگل‌زدایی آمازون در ماه گذشته به رکورد جدیدی رسید.

بر اساس این آمار میزان جنگل‌زدایی به حدود دو برابر میزان آن در آوریل پارسال افزایش یافت.

طبق ادعای فعالان محیط‌زیست، جنگل‌زدایی در این کشور که بزرگترین بخش جنگل‌های بارانی استوایی در جهان را دارد «نهادینه» شده است و انگشت اتهام در ثبت این رکوردشکنی را هم به سوی رئیس‌جمهوری برزیل نشانه رفته‌‌اند.

طبق داده‌های سازمان ملی تحقیقات فضایی (Inpe) برزیل که از سال ۲۰۱۵/۲۰۱۶ گزارش آماری ماهانه می‌داده، کل جنگل‌زدایی آمازون برزیل در ماه آوریل  بدون روز آخر آن هزار و ۱۲.۵ کیلومتر مربع بوده است.

آمار ۳۰ آوریل نیز هفته آینده منتشر خواهد شد. اما همین آمار نیز در حال حاضر نشانگر ثبت بالاترین میزان جنگل‌زدایی در ماه آوریل است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که جنگل‌زدایی پیش از این هم در ژانویه و فوریه امسال رکوردشکن شده بود.

سولی آراژو از گروه پایشگری اقلیم می‌گوید: آمار ماه آوریل خیلی هراس‌انگیز است. در حالی که از قدیم در این ماه به علت بارندگی‌هایی که دارد میزان جنگل‌زدایی کمتر بود.

مارسیو آسترینی، رئیس همین گروه حامی محیط زیست برزیل می‌گوید: نام و نام خانوادگی عامل این رکوردشکنی هم ژائیر مسیاس بولسونارو است.

جنگل‌زدایی در آمازون از زمان روی کار آمدن این رئیس‌جمهوری دست راستی در سه سال پیش شتاب گرفته و حفاظت از محیط زیست ضعیف شده است.

طبق استدلال او افزایش کشاورزی و استخراج معادن در جنگل‌های بارانی به کاهش فقر کمک می‌کند در حالی که این جنگل‌ها جذب‌کننده مهم کربن و یکی از غنی‌ترین مناطق تنوع زیستی در کره زمین است.

اما آمازون ازنظر تنوع زیستی یکی از غنی‌ترین مناطق سیاره زمین و همچنین جذب‌کننده عظیم کربن است که اهمیت کلیدی در مقابله با بحران اقلیم دارد.

درختان، به‌ویژه در جنگل‌های قدیمی، در حذف دی‌اکسید کربن از جو که عامل گرمایش زمین است نقش مهمی دارند.

به گفته بیل مک گوایر، پروفسور مخاطرات اقلیمی در یونیورسیتی کالج لندن، میزان جنگل‌زدایی در آمازون برزیل در ماه گذشته «خبر وحشتناکی» بود.

او در توییتر نوشت: از دست دادن آن ضایعه بزرگی برای ما است همان‌طور که از دست دادن ریه ضایعه بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

آنه آلنکار، مدیر علمی موسسه تحقیقات محیط‌زیست آمازون (IPAM) می‌گوید میزان تراشیدن جنگل‌های بارانی «شگفت‌آور» است.

او می‌گوید: انگار تراشیدن جنگل در این کشور به‌قدری نهادینه و عادی شده است که پی‌درپی رکوردها فرو می‌ریزد.

همچنین بر‌اساس یافته‌های محققان، جنگل‌های بارانی آمازون در حال از دست دادن توانایی برخاستن از زیر بلایای بحرانی است و به این نگرانی‌ها دامن می‌زند که با سرعت به سوی «پرتگاه» در حرکت است.

محققان نگران‌اند که این وضعیت باعث مرگ دسته‌جمعی درختان شود و این جنگل به علف‌زار تبدیل شود.

دولت برزیل می‌گوید تلاشی زیادی می‌کند تا با جرائم زیست‌محیطی مقابله کند و مقام‌ها دست در دست هم با جنگل‌زدایی در پنج استان آمازون مبارزه می‌کنند.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان