داعش مسئولیت حمله موشکی به خاک تاجیکستان را بر عهده گرفت

این دومین حمله موشکی از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی است

به گفته داعش این حمله از شهرستان خواجه غار، استان تخار در همسایگی کشور تاجیکستان صورت گرفت - صدای افغان 

گروه داعش در افغانستان مسئولیت حمله موشکی به خاک تاجیکستان را به عهده گرفت. الاعماق، خبرگزاری متعلق به گروه داعش گفت شاخه خراسان این گروه چند موشک به خاک تاجیکستان شلیک کرده است.

به گفته داعش این حمله از شهرستان خواجه غار، استان تخار در همسایگی کشور تاجیکستان صورت گرفته است. منابع دولتی تاجیکستان این حمله را تایید کردند، اما گفتند این حمله هیچ‌گونه تلفات جانی و مالی نداشته است.

رسانه‌های بین‌المللی ازجمله اسپوتنیک روسیه شنبه گزارش دادند که چهار موشک نوع BM1 که به صورت دست‌ساز تنظیم شده بود، از خاک افغانستان به خاک تاجیکستان شلیک شد.

هرچند برخی از رسانه‌ها این حمله موشکی را به داعش نسبت داده‌اند، اما مقام‌های تاجیکستان می‌گویند گروه جماعت انصار الله (یک گروه مخالف دولت تاجیکستان) این موشک‌ها را شلیک کرده است.

مقام‌های امنیتی تاجیکستان گفتند به تلافی این حمله، آنان مناطقی در شهرستان خواجه غار را گلوله‌باران کرده‌اند. گفته می‌شود خودرویی که این موشک‌ها از آن شلیک شده بود هدف شلیک مرزبانان تاجیک قرارگرفت، اما عاملان این حمله از منطقه فرار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دومین حمله موشکی از افغانستان به خاک کشورهای آسیای مرکزی است. پیش‌ازاین نیز روز ۲۹ فروردین، ۱۰ موشک نوع کاتیوشا از کنار دریای آمو به خاک ازبکستان شلیک شد و داعش در ویدیویی که از شلیک این موشک‌ها منتشر کرد، مسئولیت آن را به عهده گرفت.

برخلاف ادعای طالبان در مورد تضعیف گروه داعش در افغانستان، به‌نظر می‌رسد این گروه در حال قدرت گرفتن دوباره در این کشور است.

داعش تلاش می‌کند تا سازمان‌های افراط‌گرای جهادی در منطقه را نیز با خود همراه کند. جنبش اسلامی ازبکستان، انصار‌الله تاجیکستان، افراط‌گرایان اویغور با نام جنبش ترکستان شرقی و گروه‌های افراط‌گرایی که در پاکستان فعال‌اند، همگی از لحاظ نگرشی به داعش نزدیک‌اند.

در میان گروه طالبان نیز چهره‌هایی که نزدیکی بیشتری با داعش احساس می‌کنند، وجود دارند. داعش هشدار داد که حمله‌هایش را به خاک کشورهای همسایه افغانستان از‌جمله ایران افزایش خواهد داد.

این گروه در یکی دو ماه گذشته، حمله‌های خونینی نیز در افغانستان انجام داد که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشت. به نظر می‌رسد پیش‌بینی مقام‌های امنیتی آمریکا مبنی بر بازگشت دوباره داعش در افغانستان به واقعیت نزدیک می‌شود.