رئیس پیشین سازمان سیا: می‌دانستیم طالبان توانایی تامین امنیت را ندارند

دیوید پترائوس از افزایش خشونت‌ها و گسترش داعش در افغانستان، ابراز نگرانی کرد

آنچه که جامعه جهانی تاکنون برای طالبان پیش شرط گذاشته‌اند جلوگیری از گسترش تروریسم در افغانستان، تامین حقوق بشر و حقوق زنان، و تشکیل یک حکومت فراگیر است- WAKIL KOHSAR / AFP

دیوید پترائوس، رئیس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، به‌تازگی در گفت‌وگو با صدای آمریکا گفت ما از قبل پیش‌بینی کرده بودیم که طالبان توانایی تامین امنیت در سراسر قلمرو افغانستان را ندارند. او گسترش فعالیت‌های تروریستی و موج جدید خشونت‌ها در افغانستان را مصداق این پیش‌بینی دانست.

این مقام پیشین آمریکایی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان و گسترش فعالیت‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان، ابراز نگرانی کرد و گفت: «گروه‌های تروریستی در افغانستان، با اقدام طالبان به آزادی هزاران نفر از زندان‌ها، دوباره مقتدر شده‌اند و به حملات می‌پردازند.» 

در حالی که جامعه جهانی در سال‌های اخیر، به تغییر به‌وجود آمده در رویه و رفتار طالبان اصرار داشتند، اما طالبان در هشت ماه‌‌ونیم حکومتشان در افغانستان، نشان دادند که هیچ تفاوتی با نسخه قبلی‌شان ندارند. مخالفت با آموزش و کار زنان، نقض حقوق بشر و آزادی بیان، از روشن‌ترین مصداق‌های آن است.

دیوید پترائوس در این گفت‌وگو خاطر نشان ساخت: «طالبان به فشارهای ایالات متحده آمریکا و جهان به‌خاطر احترام به حقوق بشر و اقلیت‌ها اعتنایی ندارند و نگران سقوط اقتصاد افغانستان نیستند». او گفت طالبان به خواسته‌‌های بین‌المللی هرگز پاسخ نخواهند داد، زیرا به باور او احترام گذاشتن طالبان به حقوق بشر، حقوق زنان و اقلیت‌ها باعث خشم اعضای محافظه‌کار و افراطی طالبان خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنچه که جامعه جهانی تاکنون برای طالبان پیش شرط گذاشته‌اند جلوگیری از گسترش تروریسم در افغانستان، تامین حقوق بشر و حقوق زنان، و تشکیل یک حکومت فراگیر است؛ مواردی که طالبان تاکنون نشان داده‌اند متعهد به عملی ساختن آن‌ها نیستند.

اخیرا، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد اسلحه و تجهیزات آمریکایی به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار، پس از خروج نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان، جا مانده است. اما آقای پترائوس گفت خطر تسلیحات به‌جامانده به اندازه‌ای که گزارش شده جدی نیست. او افزود: «شماری از سیستم‌های اسلحه و مهمات جدید و سایر لوازم وجود دارد که قابل استفاده‌اند، اما شک دارم که هواپیماها و خودروهای نظامی، به‌درستی قابل استفاده باشند».

این در حالی است که گزارش‌های متعددی از اقدام دلالان افغان و پاکستانی به خرید و فروش اسلحه و تجهیزات نظامی آمریکایی در مرزهای افغانستان و پاکستان، منتشر شده و رد پای این تسلیحات حتی در کشمیر هندوستان نیز دیده شده است.