در ایران هنوز خبری از بازی‌های تدارکاتی برای جام‌جهانی نیست

افشین قطبی: به نظر می‌رسد برنامه مشخصی وجود ندارد

از آنجایی که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، دعوت تیم‌ها به تهران یا سفر به خارج از کشور می‌تواند برای ایران پیچیده‌تر از رقبای آسیایی‌اش باشد - Giuseppe CACACE / AFP

در حالی که ژاپن و کره جنوبی آماده‌سازی خود را برای مسابقات جام جهانی با بازی‌های تدارکاتی خوبی در برابر برزیل در ماه آینده آغاز می‌کنند، در ایران این نگرانی وجود دارد که تیم رتبه اول آسیا برای آماده‌سازی مسابقات جام جهانی کند عمل کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ایران در جام جهانی که از ۲۱ نوامبر در قطر آغاز می‌شود، در گروه B با انگلیس و آمریکا همگروه است. اما در حالی که گزارش‌هایی مبنی بر برگزاری بازی دوستانه در ژوئن با نیوزلند و صحبت از احتمال بازی با کانادا منتشر شده است، تاکنون ایران هیچ خبری را در مورد برگزاری اردو‌های آماده‌سازی‌اش تایید نکرده است.

افشین قطبی، سرمربی سابق تیم ملی ایران در سال های ۱۱-۲۰۰۹، به آسوشیتدپرس گفت: «به نظر می‌رسد برنامه مشخصی وجود ندارد. زمان بسیار مهم است و اردوی آماده‌سازی برای موفقیت ایران حیاتی است. بیشتر تیم‌ها پیش از این مسابقات تدارکاتی خود را ترتیب داده‌اند و بسیاری از حریفان خوب دیگر در دسترس نیستند. ایران باید فورا بازی‌های مناسبی را برای آماده‌سازی جام جهانی ترتیب دهد.»

تاکنون انتقادهای زیادی در داخل ایران به این بی‌تحرکی فدراسیون فوتبال وجود داشته است. ماه گذشته تهران تایمز مقاله‌ای با عنوان «ایران مثل همیشه فرصت طلایی را هدر می دهد.» منتشر کرد. نویسنده در این مقاله امیدوار بود که وقتی فدراسیون فوتبال برای انتخاب رئیس جدید در ۱۰ می تشکیل جلسه دهد، آماده‌سازی تیم ملی ایران سرعت بیشتری به خود بگیرد.

میرشاد ماجدی رئیس موقت فدراسیون فوتبال ایران گفته است تا زمانی که جزئیات نهایی نشود، هیچ بازی اعلام نخواهد شد.

از آنجایی که ایران تحت تحریم‌های بین‌المللی قرار دارد، دعوت تیم‌ها به تهران یا سفر به خارج از کشور می‌تواند برای ایران پیچیده‌تر از رقبای آسیایی‌اش باشد.

قطبی معتقد است بازیکنان ایرانی مانند مهدی طارمی بازیکن پورتو و سردار آزمون بازیکن بایرلورکوزن آلمان، شانس زیادی برای موفقیت در جام‌جهانی قطر دارند.

ایران، رتبه ۲۱رده بندی فیفا را در اختیار دارد و پنج بار به جام جهانی راه یافته است، اما هرگز از دور اول صعود نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قطبی گفت: «من در دوران مربی‌گری خودم، مانند کسانی که قبل و بعد از من آمدند، با بسیاری از این چالش‌ها مواجه شدم. این نا امید کننده است. زیرا ایران دارای نسل طلایی از بازیکنان است و اگر آنها بهترین حمایت و آمادگی را داشته باشند، می‌توانند به پتانسیل واقعی خود در جهانی دست یابند.»

کارلوس کیروش، جانشین قطبی در تیم ملی ایران بود. او از کیفیت حریفانی که ایران برای رسیدن به جام‌جهانی ۲۰۱۸ با آن‌ها بازی کرد گلایه‌مند شد. در آن زمان ایران با تیم‌های ترکیه، لیتوانی، سیرالئون، الجزایر، تونس و ازبکستان؛ بازی‌های تدارکاتی‌اش را برگزار کرد.

«اگر بازی‌های تدارکاتی چهار جام جهانی گذشته را کپی کنید، به جایی نخواهید رسید. این یک نتیجه گیری ساده است.» کی روش در سال ۲۰۱۷ و پیش از جام جهانی خطاب به مسئولین ایرانی این حرف را زد. در همان زمان، هفت بازیکن ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از این کشور خواستند که برای اردوهای آماده سازی از کره‌جنوبی الگوبرداری کند.

این بار کره جنوبی که در گروه H به همراه پرتغال، اروگوئه و غنا قرار گرفته است. کره جنوبی در ۲ ژوئن در سئول به مصاف برزیل می‌رود و چهار روز بعد با شیلی و در ۱۰ ژوئن با پاراگوئه دیدار خواهد کرد.

ژاپن هم آمادگی خود را برای گروه E -شامل آلمان، اسپانیا و کاستاریکا یا نیوزلند - با رقابت با برزیل و پاراگوئه در هفته اول ژوئن آغاز خواهد کرد.

عربستان سعودی نیز از آسیا جواز حضور در این مسابقات را کسب کرده است و قطر به عنوان میزبان به صورت خودکار در این مسابقات حضور پیدا می‌کند. استرالیا و امارات متحده عربی در مرحله پلی آف آسیایی به مصاف هم خواهند رفت تا با تیم پنجمی از آمریکای جنوبی برای یک سهمیه دیگر در قطر با هم مبارزه کنند.

بیشتر از فوتبال