گزارش العربیه از نارضایتی فزاینده دیپلمات‌ها در وزارت خارجه آمریکا

رابرت مالی نمی‌خواهد نظرهای مخالف را بشنود و روند تصمیم‌گیری‌ها متمرکز است

در یک سال اخیر دست‌کم سه نفر از تیم مذاکره‌کننده تحت رهبری رابرت مالی جدا شده‌اند-Mazen Mahdi / AFP

سال گذشته، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، کمی پیش از تصدی سمت خود در جایگاه دیپلمات ارشد دستگاه وزارت خارجه آمریکا، به قانونگذاران این کشور وعده داد که برای شکل‌گیری یک جبهه متحد در برابر ایران، چین و روسیه تلاش خواهد کرد.

با این حال، العربیه انگلیسی، روز پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت، به نقل از چند دیپلمات‌ آمریکایی و چند مقام پیشین و فعلی دولت آمریکا نوشت که ناامیدی فزاینده‌ای درباره تحقق وعده‌های بلینکن در وزارت خارجه وجود دارد.

این منابع به العربیه انگلیسی گفته‌اند که دلیل این امر این است که روند تصمیم‌گیری‌ها «متمرکز» است و تنها در اختیار شمار معدودی از مقام‌ها وزارت خارجه قرار دارد.

به نوشته العربیه انگلیسی، در حالی که ایالات متحده به خوبی موفق شد یک جبهه متحد از هم‌پیمان غربی و البته برخی کشورهای آسیایی، در برابر اقدامات روسیه در اوکراین را رهبری کند؛ اما در قبال ایران و چین، موفق عمل نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ظرف یک سال گذشته، شمار قابل ملاحظه‌ای از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا، از سمت‌‌‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند یا در سمت‌های دیگری مشغول به کار شده‌اند.

سیاست‌های دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در قبال کشورهای خلیج فارس منجر به این شد که این کشورها به جهت توجه نداشتن آمریکا به مسائل خاورمیانه در پی تقویت پیوندهای اقتصادی-امنیتی خود با پکن باشند.

سیاست‌ دولت بایدن در قبال ایران نیز هنوز به نتیجه‌ مشخصی نرسیده است. به نوشته العربیه انگلیسی، مذاکرات موسوم به «احیای برجام»، به دلیل اصرار مقام‌های ایرانی برای برداشتن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده، متوقف شده است.

در ماه‌های اخیر، دستکم سه عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات «احیای برجام» از سمت‌ها و مسئولیت‌های خود کنار کشیده‌اند.

به نوشته العربیه انگلیسی، در ماه ژانویه گذشته، زمانی که فاش شد ریچارد نفیو تصمیم گرفت از سمت خود به عنوان جانشین رابرت مالی کناره‌گیری کند؛ وزارت خارجه تلاش کرد تا شکاف و اختلاف میان تیم مذاکره‌کننده آمریکایی را بی‌اهمیت جلوه دهد و این طور وانمود کند که چنین جابجایی‌های سازمانی امر بسیار معمول و متداولی است.

با این حال، این عضو سابق تیم مذاکره‌کننده آمریکا، پیشتر در پیامی در شبکه اجتماعی توییتر، دلیل کناره‌گیری خود را اختلاف نظر سیاسی عنوان کرده بود.

آرین طباطبایی، مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز از سمتی که در تیم مذاکره کننده با ایران داشت کنار رفت.

شناسنامه کاربری آریان طباطبایی روی شبکه اجتماعی «لینکدین» نشان می‌دهد که او در حال حاضر به عنوان مشاور ارشد سیاسی در وزارت دفاع آمریکا کار می‌کند.

العربیه انگلیسی، در گزارش خود به نقل از یک منبع آگاه نوشت طباطبایی به دلیل تصمیم رابرت مالی، مبنی به سپردن رهبری مذاکرات به نماینده روسیه، از سمت خود کنار رفته است.

دن شاپیرو، سفیر پیشین ایالات متحده در اسرائیل نیز پس از حدود هفت ماه، از سمت خود به عنوان عنوان مشاور ارشد رابرت مالی کناره‌گیری کرده است.

شاپیرو هم به مانند ریچارد نفیو گفته است به دلیل اختلاف سیاسی و خطی‌مشی متفاوت  تیم‌ مذاکره کننده آمریکا را ترک می‌کند.

العربیه انگلیسی به نقل از منابع خوش نوشت که در میان تیم مذاکره کننده آمریکا، درباره تمایل رابرت مالی به گوش دادن به نقطه نظرهای مخالف، نارضایتی جدی وجود دارد.

العربیه انگلیسی در بخش دیگری از گزارش خبری روز پنج‌شنبه خود نوشت ریچارد نفیو به تازگی اطلاعات بیشتری درباره آن چه که رابرت مالی بر سر آن با طرف‌های ایرانی‌ها توافق کرده است در اختیار سناتور باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، قرار داده است. سناتور باب منندز از مخالفان و منتقدان اصلی توافق‌نامه برجام در سال ۲۰۱۵ است.

یک منبع آگاه به العربیه انگلیسی گفت که رابرت مالی، ناخرسندی خود از این اظهارات به بلینکن ابراز کرده است.

چند روز پس از کناره‌گیری ریچارد نفیو از تیم مذاکره‌کننده آمریکا، سناتور منندز در مجلس سنا حاضر شد و در یک سخنرانی طولانی ۵۸ دقیقه‌ای درباره بد بودن توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ صحبت کرد.

سناتور منندز در بخشی از سخنرانی طولانی خود گفت: به عنوان کسی که بیش از سه دهه روند جاه‌طلبی هسته‌ای ایران را دنبال کرده است، امروز اینجا هستم تا نگرانی‌ خود را درباره گفت‌وگوهای کنونی درباره توافق هسته‌ای «برجام» مطرح کنم. به گفته سناتور منندز برنامه خطرناک هسته‌ای ایران سرعت بیشتری یافته است و ایران در آستانه دستیابی به سلاح اتمی است.

 نفیو اطلاع‌رسانی به سناتورها بدون اطلاع قبلی مالی را رد می‌کند. نفیو به العربیه گفت: «راب از هرگونه توضیح به شاخه قانونگذاری مطلع بود و او در واقع من را هدایت کرد که به همکاران کنگره درباره رونند مذاکرات توضیح بدهم.»

نفیو گفت که باتوجه به درجریان بودن مذاکرات با ایران درباره آن به طور علنی اظهارنظر نمی‌کند چون می‌تواند بر موضع آمریکا یا روند گفت‌و‌گو‌ها تاثیر بگذارد.

با این حال تصویب دو طرح اخیر در سنای آمریکا در حمایت از حفظ سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی و باقی‌ماندن تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که شمار بیشتری از قانونگذاران و مقامات آمریکایی با رویکرد کنونی دولت بایدن در قبال ایران مخالفند.

طرح حفظ تحریم‌های مرتبط با تروریسم علیه بانک مرکزی به پیشنهاد سناتور جمهوری‌خواه، تد کروز با ۸۲ رای موافق در مقابل ۱۲ رای مخالف به تصویب رسید و از حمایت دو حزبی برخوردار است. طرح سناتور جیمز لنکفورد برای باقی ماندن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا نیز حمایت شمار قابل توجهی از نزدیکان به بایدن از جمله چاک شامر را به دنبال داشت.

در بخش دیگری از گزارش العربیه همچنین به اختلافات آشکار درباره سیاست آفریقا در وزارت امور خارجه دولت بایدن اشاره شده است.