پیشنهاد اروپا برای تحریم نفت و بانک‌های روسیه

واردات نفت خام روسیه ظرف شش ماه و محصولات پالایش شده تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف شود

دسترسی اسبربانک بزرگ‌ترین بانک روسیه و دوبانک دیگر این کشور، به سیستم انتقال بانکی سوییفت قطع می‌شود- PATRICK HERTZOG / AFP

نزدیک به ۱۰ هفته از جنگی که هزاران نفر را کشته، میلیون‌ها نفر را آواره کرده، و شهرها و شهرک‌ها را در شرق و جنوب اوکراین با خاک یکسان کرده است، می‌گذرد. در روزهای اخیر روسیه حمله‌های خود را به اهدافی در غرب اوکراین افزایش داد و با متحد خود، بلاروس، رزمایش نظامی برگزار کرد. در پی این رویدادها، اکنون طرح جدید اتحادیه اروپا برای برای تحریم‌ها علیه روسیه رونمایی شده است. 

به گزارش رویترز، کمیسیون اروپا با هدف فشار آوردن بر اقتصاد آسیب دیده ۱.۸ تریلیون دلاری روسیه، پیشنهاد کرد که واردات نفت خام روسیه ظرف شش ماه، و واردات محصولات پالایش شده تا پایان سال ۲۰۲۲ متوقف شود. انتشار این خبر خیلی زود بر قیمت نفت خام برنت تاثیر گذاشت و با جهش سه درصدی، به بیش از ۱۰۸ دلار در هر بشکه رسید.

در صورت موافقت دولت‌های اتحادیه اروپا، این طرح نقطه‌عطفی برای بزرگترین بلوک تجاری دنیا خواهد بود که همچنان به انرژی روسیه وابسته است و باید به فکر تامین منابع جایگزین باشد. به نظر می‌رسد که مجارستان و اسلواکی توان رها شدن از وابستگی به نفت روسیه را ندارند و می‌خواهند در حال حاضر از این ممنوعیت مستثنی شوند. 

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، روز چهارشنبه، ۴ مه، به پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ گفت که کشورهای عضو اتحادیه باید تا پایان سال ۲۰۲۲ خرید نفت و سایر مشتقات نفتی از روسیه را ظرف شش ماه متوقف کنند. به دنبال این تحریم‌ها، دسترسی‌ اسبربانک، بزرگ‌ترین بانک روسیه، و دوبانک دیگر این کشور نیز به سیستم انتقال بانکی سوئیفت قطع می‌شود.

رهبران کشورهای غربی پیش از این مدعی شده بودند که قطع دسترسی روسیه به سیستم سوئیفت، به توانایی آنان‌ برای فعالیت در سطح جهانی آسیب می‌زند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، قرار است تحریم‌هایی علیه سه شبکه رادیویی و تلویزیونی دولتی روسیه، افسران ارتش، و سایر افراد متهم به جنایات جنگی اعمال شود. به گفته اورزولا فن در لاین، «این شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی سخنگویانی‌اند که دروغ‌های پوتین را تقویت می‌کنند.»

در این تحریم‌ها اتحادیه اروپا هنوز گاز طبیعی روسیه را که برای گرم کردن خانه‌ها و تولید برق استفاده می‌شود، هدف نگرفته است. 

با این حال، یک مقام روسی مدعی شد که اروپا پس از اعمال تحریم‌ها، نفت روسیه را از طریق کشورهای ثالث خواهد خرید.

ولادیمیر جباروف، نماینده پارلمان روسیه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی «ریانووستی» گفت: «رهبران اروپا کمی دیوانه شده‌اند.»

او افزود: «آن‌ها می‌گویند از ما نفت نمی‌خرند، باشد، نخرید، ما که آن را به شما به زور نمی‌دهیم. شما همچنان آن را خواهید خرید، اما از طریق کشورهای ثالث.»

نماینده پارلمان روسیه در ادامه گفت: «نفت همان نفت است، فقط گران‌تر خواهد بود.»

هم‌زمان، روسیه حمله‌های خود را به خطوط راه‌آهن سراسری اوکراین تشدید کرده است. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز سه‌‌شنبه طی سخنانی اعلام کرد که هزینه بازسازی اوکراین ۶۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و روسیه باید آن را بپردازد.

زلنسکی گفت: «هدف ما بازگرداندن تمام سرزمین‌هامان، از جمله شبه‌جزیره کریمه است.»