نخست وزیر یونان: آتن توانایی گاز‌رسانی به اروپا را دارد

یونان قصد دارد با ایجاد خط‌‌‌‌‌‌‌ لوله و ایستگاه‌های جدید ذخیر‌سازی گاز، نیاز کشورهای بالکان را تامین کند

به گفته نخست‌وزیر یونان، این کشور ظرف ۲۰ ماه می‌تواند جایگزینی برای گاز روسیه باشد - Aris Oikonomou / AFP

کریاکاس میتسوتاکیس، نخست وزیر یونان، در مراسم بازگشایی ایستگاه ذخیره‌سازی گاز مایع الکساندروپلیس گفت کشورش آماده است تا نقش کلیدی تازه‌ای در نقشه جدید انرژی اروپا بر عهده بگیرد.

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت به نقل از نخست وزیر یونان نوشت: باج‌گیری‌های اخیر مسکو بر سر صادرات گاز طبیعی، همکاری میان کشورهای منطقه را به یک «ضرورت فوری» تبدیل کرده است.

روز سه‌شنبه در مراسم بازگشایی ایستگاه ذخیره‌سازی گاز الکساندروپلیس یونان، علاوه مقام‌های دولت یونانی، چارلز میشل، رئیس شورای اروپا و نیز رهبران بلغارستان، صربستان و مقدونیه شمالی نیز حضور داشتند.

از زمان قطع صادرات گاز روسیه به بلغارستان، یونان توانسته نیاز این کشور به انرژی را از طریق ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های موجود تامین کند.

یونان قصد دارد با ایجاد خط‌‌‌‌‌‌ لوله و ایستگاه‌های جدید ذخیر‌سازی گاز، ظرفیت‌های موجود را گسترش دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریل پتکوف، نخست وزیر بلغارستان، نیز روز سه‌شنبه اقدام مسکو را «باج‌خواهی اقتصادی کرملین» توصیف کرد و گفت این اقدام کرملین در نهایت به نتیجه نمی‌رسد؛ چرا که کشورهای اروپایی در کنار هم ایستاده‌اند و رویداد امروز نشانه این همکاری است.

به گفته نخست‌وزیر بلغارستان، بالکان منطقه‌ای با ۶۵ میلیون نفر جمعیت است و ما می‌توانیم کارهای بیشتری انجام دهیم و نیاز به خرید گاز روسیه را از بین ببریم.

برخی از تحلیل‌‌گران بازارهای انرژی باور دارند که اتحادیه اروپا می‌تواند واردات گاز طبیعی روسیه را طی یک سال، از طریق ترکیبی از اقداماتی که مطابق با «قرارداد سبز» اروپا باشد، بیش از یک سوم کاهش دهد.

مقام‌های یونانی گفته‌اند ظرفیت گازرسانی جدید بندر الکساندروپلیس، تا پایان سال ۲۰۲۳ می‌تواند سه برابر شود. هزینه اجرای این طرح ۳۶۰ میلیون یورو برآورد شده است. در حال حاضر یونان یک ایستگاه گازرسانی فعال در نزدیکی آتن، پایتخت، دارد.

بیشتر از جهان