نشست اضطراری وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا

روسیه می‌گوید خریدارهای نفت این کشور باید هزینه‌ها را، به‌جای یورو یا دلار، به روبل بپردازند

به گفته اتحادیه اروپا، کشورهای عضو این اتحادیه رویکری مشترک در برابر روسیه اتخاذ خواهند کرد -- JOHN THYS / AFP

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشستی فوق‌العاده در بروکسل برگزار کردند تا در ارتباط با خواسته روسیه، مبنی بر اینکه کشورهای خریدار گاز این کشور باید هزینه خرید را با روبل بپردازند، به رویکردی واحد برسند.

دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، اواخر مارس ۲۰۲۲ اعلام کرد که خریدارهای گاز روسیه یا باید هزینه‌های مربوطه را با روبل، واحد پول روسیه، بپردازند یا فروش گاز به آن‌ها قطع خواهد شد. روسیه هفته گذشته بر پایه همین تصمیم، فروش گاز به لهستان و بلژیک را قطع کرد. اتحادیه اروپا نیز پس از این تصمیم دولت پوتین، گفت آمادگی رویارویی با این موضوع را دارد و واکنشی هماهنگ به آن نشان می‌دهد.

به این ترتیب، نشست اضطراری روز دوشنبه، ۲ مه ۲۰۲۲، نیز در جهت عمل به وعده اتحادیه اروپا در مورد اتخاذ رویکردی هماهنگ در قبال روسیه بود. بر پایه گزارش رویترز از نشست اضطراری وزیران انرژی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، عدم توافق این کشورها می‌تواند در اتحاد میان اتحادیه اروپا شکاف بیاندازد. به عنوان مثال در حالی‌که شمار قابل توجهی از شرکت‌های اروپایی، دارند به مهلت پرداخت‌شان به روسیه، که آخر ماه جاری میلادی است، نزدیک می‌شوند، دولت‌های اروپایی باید این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که آیا ادامه خرید گاز روسیه از سوی این شرکت‌ها، آن‌ها را مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا خواهد کرد؟

به گزارش رویترز، روسیه همچنین اعلام کرده است که خریدارهای گاز این کشور باید یورو یا دلار را به یک بانک روسی، به‌نام «گازپروم»، واریز کنند و بانک مورد نظر ارزهای واریز شده را به روبل تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحادیه اروپا نیز در برابر این تصمیم اعلام کرده است شرکت‌هایی که با این تصمیم جدید روسیه همراهی کنند به عنوان نقض‌کننده‌های تحریم‌های اروپا علیه روسیه شناخته می‌شوند. اتحادیه اروپا در عین‌حال به کشورها و شرکت‌های خریدار گاز روسیه پیشنهاد می‌کند اگر پرداخت‌های‌شان پیش از تبدیل شدن به روبل، کامل شود، داد و ستدشان تحریم‌ها را نقض نکرده است.

پرداخت بهای خرید گاز به روبل، می‌تواند اقتصاد روسیه را در برابر تحریم‌ها محافظت کند و همچنین درآمدهای روسیه از طریق فروش گاز به کشورهای اروپایی می‌تواند مددرسان روسیه در جنگ اوکراین باشد.

روسیه ۴۰ درصد گاز و ۲۶ درصد نفت اروپا را تامین می‌کند. در این میان آلمان، در مقام صاحب بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا، بیشترین سهم را از انرژی‌های روسی دارد. از این‌رو رسیدن به رویکردی واحد در برابر روسیه، برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا کار آسانی به حساب نمی‌آید. به عنوان مثال لغو خرید گاز از روسیه تبعات سنگینی برای آلمان در پی خواهد داشت. از کار افتادن سیستم گرمایشی میلیون‌ها خانه مسکونی و همچنین احتمال بالای به وجود آمدن یک رکود اقتصادی بی‌سابقه در آلمان، جزو تبعات سنگینی است که قطع خرید گاز روسیه برای آلمان در پی خواهد داشت.

با تمامی این اوصاف اتحادیه اروپا تا پایان ماه جاری میلادی برنامه‌اش به منظور قطع وابستگی اروپا به سوخت‌های فسیلی روسیه تا سال ۲۰۲۷ را منتشر خواهد کرد.

بیشتر از جهان