امارات، فضانوردی را به ماموریت فضایی بلندمدت می‌فرستد

سال ۲۰۲۳ یک فضانورد اماراتی برای مدت شش ماه به ایستگاه بین‌المللی فضایی سفر خواهد کرد

امارات متحده عربی سال 2020 با ارسال موفق کاوشگر امید، نام خود را به عنوان نخستین کشور جهان عرب در ماموریت بین سیاره‌ای ثبت کرده بود _  Rula Rouhana/Reuters

امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۳ یک فضانورد را برای ماموریت شش ماهه به ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌فرستد. این اقدام نام امارات را به عنوان نخستین کشور عربی که فضانوردی را برای ماموریت فضایی «بلندمدت» به فضا می‌فرستد، ثبت خواهد کرد.

این اقدام به دنبال توافق‌نامه‌ای صورت می‌گیرد که هفته گذشته در سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن، میان مرکز فضایی محمد بن راشد (MBRSC‌) از آژانس فضایی امارات با شرکت فضایی اکسیوم اسپیس به امضا رسید.

به گزارش اورشلیم پست، مایکل سافردینی، مدیرعامل شرکت فضایی اکسیوم اسپیس در این مورد گفت: «خوشحال هستیم که با این قرارداد، فرصت این ماموریت را برای مرکز فضایی محمد بن راشد فراهم می‌کنیم تا نخستین سفر بلندمدت خود را به ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام دهد.»

پیش از این یک فضانورد اماراتی به ایستگاه فضایی رفته بود اما اقامت وی در آنجا کوتاه‌مدت بود. پاییز سال ۲۰۱۹ «هزاع علی المنصوری» با فضاپیمای سایوز به ایستگاه فضایی سفر کرده و مدت هشت روز در آنجا مانده بود. اما به نظر می‌رسد اعزام فضانورد اماراتی برای مدت شش ماه، یک ماموریت کامل برای این مجموعه در ایستگاه فضایی بین‌المللی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته شده، فضانوردان اماراتی با گذراندن یک برنامه آموزشی سخت که برای انجام ماموریت‌های طولانی مدت صورت می‌گیرد، برای انجام این ماموریت مجهز شده‌اند. پیاده‌روی فضایی و آموزش در مورد سیستم‌های عامل ایستگاه فضایی بین‌المللی، از جمله آموزش‌هایی بوده که به فضانوردان اماراتی داده شده است.

شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، معاون رئیس‌جمهوری و نخست وزیر امارات نیز پیش از این با تاکید بر انجام ماموریت‌های فضایی طولانی مدت، گفته بود: «بخش فضایی ما به طور دائم در حال تحول است. ماموریت جدید، تجربه و دانش جدیدی به فضانوردان اماراتی و جامعه علمی ما اضافه خواهد کرد. امارات به توسعه فعالیت‌های خود در بخش فضایی ادامه خواهد داد.»

سال ۲۰۲۲، کاوشگر امید امارات متحده عربی به عنوان نخستین ماموریت بین‌ سیاره‌ای جهان عرب، به فضا پرتاب شد. عملیات اجرایی این کاوشگر که در مرکز فضایی محمد بن رشید صورت گرفته بود، با موفقیت وارد مدار مریخ شد.

اخیرا امارات متحده عربی و اسرائیل نیز توافق‌نامه‌ای برای توسعه همکاری در زمینه فناوری فضایی دو جانبه امضا کردند.

ماموریت کرو-۶(Crew-6)، ششمین ماموریت عملیاتی خواهد بود که اسپیس‌ ایکس برای ناسا انجام خواهد داد. اکسیوم اسپیس قصد دارد تا در آینده ایستگاه فضایی خود را راه‌اندازی کرده و در مدار قرار دهد. این شرکت همچنین سفرهای فضایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی را نیز سازماندهی خواهد کرد.

بیشتر از جهان