پرویز پرستویی در لس‌آنجلس؛ دوسر باخت

مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه آمریکا از اعطای ویزا به بازیگر مدافع قاسم سلیمانی انتقاد کرد

پرویز پرستویی، بازیگر شناخته‌شده‌ای که بیشتر با نقش‌آفرینی در آثار کارگردان‌های حکومتی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود، این روزها بار دیگر مقابل دوربین‌ها قرار گرفته و بر سر زبان‌ها افتاده است. اما او این بار با سناریوی از پیش تعیین‌شده و مقابل دوربین حرفه‌ای یک کارگردان حاضر نشده، بلکه در نقش خودش مقابل دوربین تلفن همراه یک شهروند، جنجال‌آفرینی کرده است.

پرویز پرستویی که برای نمایش فیلم «افسانه بناسان» یا «داستان‌های هزار و یک روز» راهی لس‌آنجلس شده است و به گفته خودش قصد دارد به ترویج صلح کمک کند، حالا در مخمصه‌ای گیر افتاده است که شاید در طول مسیر سفر به آمریکا فکرش را هم نمی‌کرد.

پرستویی پس از آنکه در جریان یک نشست مطبوعاتی، در برابر این پرسش یکی از حاضران قرار گرفت که چرا نسبت به موضوع‌های مختلف، از جمله قربانیان هیروشیما، واکنش نشان می‌دهد اما نسبت به کشته‌شدگان آبان و سرکوب معترضان در ایران سکوت کرده است، با گفتن این که «امیدوارم در هیچ کجای جهان قطره‌خونی ریخته نشود، چه آبان ۹۸ باشد و چه جنگ در اوکراین»، کوشید خود را همراه جریان‌های اجتماعی داخل ایران نشان دهد.

با این حال، این گفته‌های پرویز پرستویی با واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های مجازی همراه شد. توماج صالحی، خواننده رپ معترض در ایران که سابقه بازداشت شدن به دست نیروهای امنیتی را نیز دارد، در پاسخ به پرویز پرستویی توییت کرد: «شما برای صلح به آمریکا نرفتی، بودجه‌ بزرگی که از سفره مردم دزدیده شده را برای تبلیغ نظام به آمریکا بردی تا وجهه سپاه و جمهوری اسلامی را در ذهن مردم آمریکا تغییر بدهی.»

ادامه یافتن انتقادها از پرویز پرستویی در فضای مجازی، همراه با حضور شماری از مخالفان جمهوری اسلامی ایران در فضای نمایش فیلم، نمایش خونسردی بازیگر نقش عصیانگر «حاج کاظم» در فیلم «آژانس شیشه‌ای» را به پایان رساند.

در اکران دیگری از این فیلم، هنگامی که سام رجبی، ملی‌پوش پیشین جودوی ایران، چگونگی رابطه پرویز پرستویی با قاسم سلیمانی را جویا شد و از او خواست که در این زمینه شفاف‌سازی کند، این بازیگر از کوره در رفت و برای گریز از پاسخ به چنین پرسشی، با مشت به موبایل سام رجبی کوبید و آن را زمین انداخت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پخش ویدیوی این حادثه انتقادها از پرویز پرستویی را افزایش داد. عده‌ای گفتند از کسی که برای نمایش فیلمی در باره صلح سفر کرده است، انتظار چنین رفتار خشونت‌آمیزی نمی‌رود، برخی دیگر گفتند که پس از سال‌ها بالاخره نقاب از چهره این بازیگر افتاد، و عده دیگری نیز رفتار او را برخوردی قابل پیش‌بینی و نمونه‌ای از رفتارهای دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی ایران برای سرکوب مخالفان دانستند.

این موج انتقاد باعث شد که پرویز پرستویی برای توضیح این ماجرا ویدیویی در صفحه اینستاگرامش منتشر کند. او در توضیح سفر جنجالی‌اش به آمریکا، سام رجبی و دیگر مخالفان جمهوری اسلامی ایران در محل اکران فیلم را متهم به فحاشی و هتاکی کرد و در ادامه گفت: «جوابی از من می‌خواهند که نیاز به توضیح دارد و اصلا شاید نیازی نیست به این سوال پاسخ بدهم.»

در کنار تداوم حملات انتقادی مخالفان، طفره رفتن پرویز پرستویی از پاسخ به چگونگی ارتباطش با قاسم سلیمانی باعث شد که برخی از موافقان او در شبکه‌های مجازی نیز او را سرزنش کنند، و برخی از آنان به او انتقاد کردند که چرا واضح و روشن از «حاج قاسم» و اعتقادها و ارزش‌هایش دفاع نمی‌کند.

آرامش در سالن سینما، موج انتقادها در فضای مجازی

در جریان جلسه پرسش و پاسخ و انتقاد از عملکرد پرویز پرستویی، برخی از بازیگران حاضر در مراسم به حمایت از این بازیگر پرداختند. گوهر خیراندیش که در اکران این فیلم سینمایی حضور داشت، با بیان این که «بهتر است به عقاید همدیگر احترام بگذاریم»، کوشید جو سالن را به نفع عوامل برگزارکننده فیلم برگرداند، و همین امر باعث شد که خود او نیز در فضای مجازی، فردی ریاکار و منفعت‌طلب دانسته شود و در برابر انتقادهای مشابهی قرار گیرد.

 کاربران توییتر با انتشار عکس‌های گوهر خیراندیش، خطاب به او نوشتند که نمی‌توان از مزایای کار کردن با عوامل جمهوری اسلامی ایران بهره برد، و در عین حال سرکوب معترضان به بهانه اعتقادشان را نادیده گرفت و بعد به عنوان هنرمند مردمی، در رثای احترام به عقاید دیگران سخنرانی کرد. 

اسفندیار منفردزاده، آهنگساز مشهور ایرانی، نیز چهره‌ سرشناس دیگری بود که با حضور در مراسم نمایش فیلم «داستان‌های هزار و یک روز» حبیب احمدزاده، با انتقادهای گسترده روبه‌رو شد.

حبیب احمدزاده، کارگردان این فیلم که خودش راهی آمریکا نشد و دخترش زینب را به جای خود برای حضور در مراسم اکران فیلم فرستاد، از نویسندگان و فیلم‌سازان حکومتی جمهوری اسلامی ایران است. او در اولین سالروز کشته ‌شدن قاسم سلیمانی، با حضور در یک برنامه تلویزیونی گفت: «مکتب سلیمانی به ما می‌گوید چه کار کنیم که دل‌ها برای یک هدف صحیح و انسانی گردهم جمع شوند. قاسم سلیمانی در مملکت ما درست تعریف نشده است، او به عنوان یک نظامی معرفی شده. درست است که او جلو داعش و زیاده‌خواهی غرب را گرفته است، اما او پر از محبت و انسانیت بود که جاری می‌شد.»

او همچنین با مقایسه‌ جایگاه قاسم سلیمانی و «رئیس‌علی دلواری»، گفت: «تمام تهمت‌هایی که در دوران قاجار به رئیس‌علی‌ دلواری زدند، امروز دارند به حاج قاسم سلیمانی می‌زنند. عده‌ای به بهانه‌ مخالفت با حکومت، آریوبرزن‌های ایران را نابود می‌کنند. قاسم سلیمانی در تاریخ می‌ماند و آیندگان قضاوت درستی از او خواهند داشت.»

واکنش مقام‌های آمریکایی

پرویز پرستویی در شرایطی از پاسخ به پرسش ارتباطش با قاسم سلیمانی طفره می‌رود که او و حبیب احمدزاده جزو ۴۰۰دست‌اندرکار سینمای ایرانی بودند که پانزدهم دی ۱۳۹۸، بیانیه «محکومیت ترور شهید قاسم سلیمانی» را امضا کردند.

با این حال، این افراد به دعوت گروه «کد پینک» برای اکران فیلم وارد خاک همان کشوری شدند که با ارزش‌های انقلابی‌شان در تضاد است. کد پینک که یک سازمان‌ مردم‌نهاد فعال در سطح بین‌المللی است، خود را گروهی ضدجنگ و صلح‌طلب معرفی می‌کند و به مسایلی چون توافق هسته‌ای ایران نیز می‌پردازد. این گروه به ارتباط نزدیک با «شورای ایرانی-آمریکایی (نایاک)» شهرت دارد.

این دعوت «کد پینک» حالا حاشیه‌ساز شده و اعتراض مقام‌های آمریکایی را نیز برانگیخته است. پس از بازتاب گسترده برخورد پرویز پرستویی با سام رجبی که ساکن آمریکا است، گابریل نورونها، مشاور پیشین امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، در رشته توییتی نوشت: «سوال من این است که چرا به پرویز پرستویی به عنوان یکی از حامیان قاسم سلیمانی ویزا داده شده است؟ او در حین شرکت در مراسم کد پینک به یک فعال حقوق بشر ایرانی – آمریکایی در لس‌آنجلس حمله کرد. پرستویی بازیگر سرشناس ایرانی است که بارها آمریکا را محکوم کرده است. او در این فیلم در کنار قاسم سلیمانی نشسته و از او تقدیر کرده است.»

پس از او، الی کوهانیم، سیاستمدار آمریکایی فعال در دولت دونالد ترامپ، نیز با انتشار ویدیوی درگیری پرویز پرستویی با سام رجبی، توییت کرد: «جای سوال است که چطور به این فرد اجازه ورود به ایالات متحده داده شده است؟»

با گسترده‌تر شدن ابعاد این ماجرا، به نظر می‌رسد که باید منتظر واکنش‌های بیشتری از سوی مقام‌های آمریکایی باشیم. این در حالی است که اعضای گروه «کد پینک» به عنوان دعوت‌کنندگان عوامل فیلم «داستان‌های هزار و یک روز»، هنوز دراین زمینه نظری بیان نکرده‌اند. حبیب احمدزاده و دخترش نیز در این باره ساکت مانده‌اند و به انتشار ویدیوی سه دقیقه‌ای توضیح پرویز پرستویی درباره حواشی اکران فیلم بسنده کرده‌اند تا شاید پس از بازگشت از خاک آمریکا سکوت خود را بشکنند.