رحمت‌الله نبیل: اشرف غنی در تلاش برای مشاور شدن در حکومت طالبان است

حشمت غنی، ادعای رحمت‌الله نبیل را رد کرد

اشرف غنی در پانزدهم اوت سال گذشته، به امارات فرار کرد و تاکنون در آن کشور زندگی می‌کند-SAJJAD HUSSAIN / AFP

رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت ملی دولت پیشین افغانستان و از منتقدان سرسخت گروه طالبان، در یک توییت از تلاش اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان، برای برگشت به کابل و کار با دولت طالبان خبر داده است.

آقای نبیل نوشت که حشمت غنی، برادر اشرف غنی، به‌خاطر انتقال پیام ویژه غنی به پاکستان رفته و در کنار آن برای بازگشت اشرف غنی به کابل تحت حاکمیت طالبان با سازمان اطلاعات نظامی پاکستان (آی‌اس‌ای) نیز صحبت کرده است. 

رحمت‌الله نبیل، هدف اشرف غنی احمدزی برای بازگشت به افغانستان را کار به‌عنوان مشاور حکومت سرپرست طالبان دانست و افزود که او می‌خواهد برای به رسمیت شناختن طالبان و آزادسازی دارایی‌های مسدودشده افغانستان، با این گروه همکاری کند.

حشمت غنی احمدزی در توییتی، ادعای رحمت‌الله نبیل را رد کرد و گفت: «نبیل اعصاب خود را از دست داده است. حشمت غنی احمدزی از برنامه جهانی غذا خواست آقای نبیل را به‌عنوان کارمند ملی استخدام کند، چون او بیکار است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از این حشمت غنی احمدزی، برادر اشرف غنی، در مصاحبه خود با دویچه‌وله آلمان گفته بود اگر نیاز شود اشرف غنی دوباره به افغانستان بر می‌گردد و در کنار مردم خود قرار خواهد گرفت.

اشرف غنی در ماه‌های آخر حکومت جمهوری در افغانستان شعار می‌داد که اگر طالبان حاضر به صلح با دولت او نشوند، بر اثر حمله‌های نیروهای دفاعی افغانستان نابود خواهند شد، اما منتقدان غنی همواره می‌گویند که او اراده به سرانجام رساندن روند صلح را نداشت و همچنین به نیروهای دفاعی افغانستان، اجازه حمله به طالبان را نمی‌داد. اشرف غنی، قبل از ظهر روز یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰، از افغانستان فرار کرد و کابل را به طالبان سپرد. آقای غنی از زمان ترک افغانستان تاکنون در امارات متحده عربی زندگی کرده و در این مدت فقط سه بار پیام ویدیویی و متن در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده است. در پایان سال ۲۰۲۱، اشرف غنی با بخش انگلیسی بی‌بی‌سی مصاحبه کرد و عامل اصلی فروپاشی دولت افغانستان را توافقنامه دوحه میان طالبان و دولت آمریکا دانست که در فوریه ۲۰۲۰ امضا شد.

بیشتر از جهان