ایده آزادی بیان مطلق توییتر، به سود یا زیان خاورمیانه؟

آیا ایده ایلان ماسک برای آزادی بیان مطلق توییتر در ایران و کشورهای خاورمیانه قابل تحقق است؟

جاودانفر: توییتر باید فناوری‌هایی را معرفی کند که ایرانیان را قادر می‌سازد تا بدون گرفتار شدن توسط مقام‌های ایرانی به آن دسترسی داشته باشند-ATTA KENARE / AFP

 

ایلان ماسک، خریدار توییتر، خود را هوادار آزادی بیان مطلق می‌خواند. این سخن می‌تواند در خاورمیانه مورد آزمایش قرار گیرد؛ جایی که منتقدان می‌گویند دولت‌های مستبد از این پلتفرم برای ردیابی مخالفان و انتشار اطلاعات نادرست استفاده می‌کنند. در منطقه‌ای که رسانه‌های محلی اغلب توسط دولت کنترل می‌شوند، میلیون‌ها نفر برای پیگیری اخبار و بیان نظرات خود به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی متکی هستند.

رویترز طی مقاله‌ای به تحلیل صحبت‌های ایلان ماسک در مورد ایجاد آزادی بیان مطلق در توییتر پرداخته است.

رویترز اشاره می‌کند که هم توییتر و هم فیسبوک پتانسیل خود را برای تأثیرگذاری بر رویدادها در زندگی واقعی در جریان خیزش‌های بهار عربی در سال ۲۰۱۱ نشان دادند، زمانی که نقش بزرگی در تحولات اجتماعی داشتند. اما بسیاری از دستاوردهای دموکراتیک معکوس شدند، تا حدی که دولت‌ها می‌توانستند فعالیت‌های مخالفان را در رسانه‌های اجتماعی دنبال کنند و در صورت انتقاد، آنها را دستگیر کنند.

رویترز در این گزارش به کشورهای خاورمیانه اشاره کرده است که توییتر می‌تواند به طور آزمایشی ایده آزادی بیان مطلق را در این کشورها پیاده کند. توییتر و فیسبوک از سال ۲۰۰۹ در اعتراض‌های ضد دولتی در ایران ممنوع شده‌اند، اما میلیون‌ها ایرانی راه‌هایی برای دور زدن محدودیت‌های دولتی پیدا کرده‌اند.

بسیاری از رهبران ایران، از آیت‌الله خامنه‌ای گرفته تا قانون‌گذاران، علی‌رغم ممنوعیت، در توییتر ظاهر شده‌اند و اکثر آنها چندین حساب کاربری به زبان‌های مختلف دارند.

محمد مساعد روزنامه‌نگار آزاد ایرانی در سال ۲۰۱۹ پس از انتشار توییتی در باره قطع شدن اینترنت در اعتراض‌های ضد دولتی به دلیل افزایش قیمت سوخت، بازداشت شد.

به گزارش کمیته حمایت از روزنامه نگاران، او دو هفته در بازداشت بود. چند ماه بعد او دوباره توسط سپاه پاسداران به دلیل انتقاد از جمهوری اسلامی دستگیر شد.

مئیر جاودانفر، مدرس سیاست ایرانی در دانشگاه رایشمن در اسرائیل، گفت: «توییتر باید فناوری‌هایی را معرفی کند که ایرانیان را قادر می‌سازد تا بدون گرفتار شدن توسط مقام‌های ایرانی به این پلتفرم دسترسی داشته باشند. در غیر این صورت، برای هیچ‌کس در ایران واقعا اهمیتی ندارد که مالک توییتر چه کسی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مارک اوون جونز، نویسنده کتاب استبداد دیجیتالی در خاورمیانه و استادیار مطالعات خاورمیانه، گفت: «توییتر توسط برخی کشورها که از آن برای انتشار تبلیغات و ارعاب فعالان استفاده می‌کنند، انتخاب شده است.

او گفت: «مالکیت ایلان ماسک بر توییتر به سادگی مشکلاتی را که در منطقه می‌بینیم تشدید خواهد کرد. این احتمال را افزایش می‌دهد که توییتر به عنوان ابزاری برای نظارت و سرکوب مورد سواستفاده قرار گیرد. ایدئولوژی «همه چیز می‌رود» او به نفع دولت‌های اقتدارگرا خواهد بود تا فقط توییتر را برای ایجاد حساب‌های جعلی دستکاری کنند و دیگران را تحت پوشش آزادی بیان بترسانند.»

در سال ۲۰۲۰، توییتر هزاران اکانت مرتبط با مصر، هندوراس، اندونزی، عربستان سعودی و صربستان را به دلیل دریافت دستورالعمل از سوی دولت ها یا تبلیغ محتوای طرفدار دولت حذف کرد.

سال قبل، توییتر اعلام کرد که نزدیک به شش هزار حساب کاربری را به دلیل اینکه بخشی از یک عملیات اطلاعاتی مورد حمایت دولت عربستان سعودی بوده، حذف کرده است. عربستان سعودی و دیگر پادشاهی‌های عرب کشورهای خلیج فارس مخالفت یا انتقاد عمومی را تحمل نمی‌کنند و اعتراضات را ممنوع می‌کنند. آنها و سایر کشورهای عربی از قوانین کیفری در ترکیب با قوانین جرایم سایبری برای محدود کردن شبکه‌های  استفاده می کنند.

مریم الخواجه، یک فعال بحرینی که در تبعید خودخواسته در ایالات متحده زندگی می کند و پدرش به دلیل نقشش در جنبش دموکراسی خواهانه بحرین در حال گذراندن حبس ابد است، گفت توییتر ابزاری موثر در جریان قیام سال ۲۰۱۱ بود.

مقامات مصری فعالان را به دلیل پست‌هایشان در رسانه‌های اجتماعی تحت تعقیب قرار داده‌اند، از جمله حسام بهجت، مدافع حقوق بشر، که پس از متهم کردن کمیسیون انتخابات در توییتر به تقلب در سال ۲۰۲۱،  ده هزار پوند مصر جریمه شد.

عفو بین‌الملل اعلام کرد که توییتر مسئولیت حفاظت از حق زندگی عاری از تبعیض و خشونت را دارد.

ماسک روز دوشنبه قرارداد خرید توییتر را به مبلغ ۴۴میلیارد دلار به صورت نقدی منعقد کرد، معامله‌ای که به او کنترل این پلتفرم را می‌دهد و آن را از یک شرکت سهامی‌عام به یک شرکت خصوصی تبدیل می‌کند. ماسک روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدان دیجیتال شهر است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد.

برخی از فعالان سیاسی انتظار دارند که ریاست ماسک در توییتر باعث بازگرداندن افراد بیرون شده از توییتر، از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده باشد.

ماسک همچنین از ترفندهای کاربرپسند در این سرویس، مانند دکمه ویرایش و شکست دادن «ربات‌های هرزنامه» که مقادیر زیادی توییت ناخواسته ارسال می‌کنند، حمایت کرده است.