افزایش ۲۵ درصدی اعدام‌های ایران در سال ۲۰۲۱

استفاده از مجازات اعدام پس از انتخاب رئیسی تسریع شد

به گفته این سازمان، بیش از ۸۰ درصد اعدام‌ها به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند، از جمله تمام اعدام‌ها برای جرایم مرتبط با مواد مخدر- Raheb Homavandi/ REUTERS

بر اساس گزارش دو سازمان مردم‌نهاد که روز پنجشنبه منتشر شد، در سال ۲۰۲۱، تعداد اعدام‌ها در ایران ۲۵ درصد افزایش یافته است.

سازمان حقوق بشر ایران، «آی‌اچ‌آر» (IHR)، و سازمان با هم علیه مجازات اعدام، «ئی‌سی‌پی‌ام» (ECPM)، گزارش کرده‌اند که آمار اعدام‌ها در ایران پس از انتخاب ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه قضاییه، به ریاست‌جمهوری بالا رفته است.

در این گزارش، از قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران برای احیای توافق هسته‌ای خواسته شد تا استفاده از مجازات اعدام در ایران را که در مقایسه با سایر کشورها غیر از چین، سالانه بیشترین اعدام‌ها را به نام خود ثبت می‌کند، در مرکز مذاکرات قرار دهند.

این گزارش که بر اساس اطلاعات موجود در رسانه‌های رسمی و همچنین منابع داخل ایران تهیه شده است، اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۱، حداقل ۳۳۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند که نسبت به  ۲۶۷ مورد اعدام در سال ۲۰۲۰، افزایشی ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

از میان آن‌ها، حداقل ۱۲۶ اعدام به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر مرتبط بوده که از ۲۵ مورد اعدام در سال ۲۰۲۰، پنج برابر بیشتر است.

این در حالی‌ است که ایران در سال ۲۰۱۷ و تحت فشارهای بین‌المللی اصلاحاتی را در قانون مبارزه با مواد مخدر خود تصویب کرد. البته این اتفاق در روند نزولی این اعدام‌ها نتیجه معکوس داشت و اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر افزایش یافت.

به گفته این سازمان، بیش از ۸۰ درصد اعدام‌ها به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند؛ از جمله تمام اعدام‌ها برای جرائم مرتبط با مواد مخدر.

این سازمان‌های حقوق بشری اعلام کردند که این گزارش «بالا رفتن تعداد اعدام‌ها و افزایش نگران‌کننده اجرای احکام اعدام برای جرائم مواد مخدر و فقدان شفافیت آن‌ها را فاش می‌کند».

محمود امیری مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، از «تحقیق کمتر» درباره سوابق حقوق بشری ایران ابراز نگرانی کرد و آن را ناشی از تمرکز قدرت‌ها بر به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای دانست. او گفت: «هیچ توافق پایداری وجود نخواهد داشت؛ مگر اینکه وضعیت حقوق بشر به طور کلی و مجازات اعدام به طور خاص، بخش اصلی آن مذاکرات باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش آمده است که حداقل ۱۷ زن در سال ۲۰۲۱ اعدام شده‌اند. این در حالی‌ است که در سال ۲۰۲۰، این تعداد ۹ نفر بود. از این ۱۷ زن محکوم به اعدام، ۱۲ نفر به قتل و پنج زن به جرائم مرتبط با مواد مخدر متهم بودند.

این گزارش به پرونده یک زن به نام زهرا اسماعیلی اشاره می‌کند که در سال ۲۰۱۷ به همسرش شلیک کرد. در این گزارش آمده است که او در فوریه ۲۰۲۱، اعدام شد و قبل از اعدام با طناب دار، حمله قلبی داشت. در یک پرونده دیگر، مریم کریمی به اتهام قتل همسرش مجرم شناخته شد و در مارس ۲۰۲۱ به دار آویخته شد. در این اعدام، دختر مریم کریمی طبق قوانین ایران شخصا اعدام را اجرا کرد.

این گزارش همچنین ابراز نگرانی می‌کند که اعدام اقلیت‌های قومی نیز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است؛ به طوری که ۲۱ درصد از کل اعدام‌ها در سال ۲۰۲۱ مربوط به زندانیان بلوچ است. در حالی که آن‌ها تنها دو تا شش درصد از جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند. این سازمان افزود که اکثر زندانیان اعدام‌شده با اتهام‌های امنیتی از اقلیت‌های قومی عرب، بلوچ و کرد بوده‌اند.

رافائل چنویل هازان، مدیر سازمان باهم علیه مجازات اعدام، گفت: «ما از تعداد زیاد اعدام‌های اقلیت‌های قومی که در این گزارش آمده است، نگران‌ایم.»

این گزارش می‌گوید که در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار در یک دهه گذشته، هیچ اعدامی در ایران در ملاعام اجرا نشده است؛ اما این سازمان‌ها همچنان از احتمال تکرار چنین اعدام‌ها‌یی ابراز نگرانی کرده‌اند.