سومین حکم اعدام در ملاعام در سال جدید اجرا خواهد شد

اجرای احکام اعدام در ملاعام که با همه‌گیری کرونا متوقف شده بود، از سر گرفته می‌شود

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای تاکید کرد اعدام در ملاعام با هدف «ارعاب مردم» اجرا می‌شود - Raheb Homavandi/ REUTERS

داریوش شاهنوند، دادستان عمومی و انقلاب خرم‌آباد، از صدور حکم اعدام در ملاعام یک زندانی خبر داد. او بدون اشاره به هویت این فرد گفت: «این زندانی متهم است که در آذرماه سال ۱۴۰۰ در جریان یک درگیری، یکی از ماموران نیروی انتظامی استان لرستان به نام رحمان پوردهقان را به قتل رسانده است.»

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبر خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، این سومین حکم اعدام در ملاعام در سال جدید است و اوایل فروردین‌ ۱۴۰۱ نیز دادگاه انقلاب و کیفری استان اصفهان، دو زندانی را با اتهام قتل یک مامور آگاهی در فولادشهر اصفهان به اعدام در ملاعام محکوم کرد.

جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته، به دلیل همه‌گیری کرونا اجرای احکام اعدام در ملاعام را متوقف کرده بود؛ اما سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید اجرای این احکام از سر گرفته شده است.

این سازمان با راه‌اندازی کارزار «در شهر من اعدام نکنید» درباره پیامدهای اعدام در ملاعام هشدار داد و نوشت: «اعدام مجازاتی غیرانسانی است؛ اما اعدام در ملاعام جنایتی است که بر روح و روان شهروندان، به‌ویژه کودکان، اثر می‌گذارد. صدای اعتراض خود را علیه بازگشت اعدام به خیابان‌های ایران بلند کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای در همین زمینه، نیز تاکید کرد که اعدام در ملاعام با هدف «ارعاب مردم» اجرا می‌شود و افزایش «چرخه خشونت» در جامعه را به دنبال دارد. این سازمان در بیانیه خود با استناد به نتایج یک نظرسنجی نوشت: «بیش از ۸۶ درصد از ۲۰ هزار شرکت‌کننده ساکن ایران گفته‌اند که با اعدام‌ در ملاعام مخالف‌اند.»

پیش‌تر امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس، نیز در انتقاد از اجرای احکام اعدام در ملاعام به خبرآنلاین گفته بود: «در تئوری چرخش خشونت از خشونت ‌زاده می‌شود، فرد با دیدن این صحنه، آسیب روحی می‌بیند و پرخاشگر می‌شود، از طرفی حس انتقام را در افراد بالا می‌برد. هم اکنون در هیچ کجای دنیا از این شیوه استفاده نمی‌کنند.»

او نیز به تاثیر صحنه‌های اعدام در ملاعام بر کودکان اشاره کرده و گفته بود: «تماشای لحظه جان دادن انسان در ذهن کودکان رسوب می‌کند و در آینده، به شکل دیگری خودش را نشان می‌دهد. یا فرد بزهکار می‌شود و یا ممکن است دچار صدمات روحی، افسردگی و مشکلات روانی شود.»

با وجود این هشدارها، دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران بر صدور احکام اعدام پافشاری می‌کنند. گزارش سالانه مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در سال ۲۰۲۱ میلادی آشکار می‌کند که در این مدت، دست‌کم ۲۹۹ نفر در ایران اعدام شده‌اند و حکم اعدام ۸۵ ایرانی دیگر نیز صادر شده است.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل نیز حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۱، ایران پس از چین بیشترین آمار اعدام را داشته است.

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، در گزارش اخیر خود از وضعیت حقوق بشر در ایران درباره «افزایش چشمگیر» صدور و اجرای احکام اعدام هشدار داد و اعلام کرد که  در طول یک سال، ۲۷۵ نفر از جمله دو کودک‌مجرم در ایران اعدام شدند.