بروکلین نتس، از مدعی قهرمانی تا ناکام بزرگ

چگونه تیم پرستاره کنفرانس شرق در دور اول پلی‌آف ان‌بی‌ای تحقیر شد؟

بروکلین نتس دور اول پلی‌آف با شکست مقابل بوستون سلتیکس، کنار رفت‌ـ AL BELLO/GETTY IMAGES VIA AFP

بروکلین نتس در شروع فصل ان‌بی‌ای (NBA) از نگاه بسیاری از کارشناسان مدعی حضور در فینال کنفرانس شرق (Eastern Conference) بود، ولی در دور اول پلی‌آف با شکست مقابل بوستون سلتیکس، کنار رفت. گاردین دلایل ناکامی این تیم را بررسی کرده است.

جدایی جیمز هاردن

نتس فصل را با سه نام بزرگ شروع کرد: قرار بود کوین دورنت سالم باشد، قرار بود کایری اروینگ در زمین باشد و جیمز هاردن، بهترین بازیکن سابق ان‌بی‌ای، حضور داشته باشد. انتخاب این سه ستاره مسن با توجه به ناکامی آن‌ها در تیم قبلی‌شان ریسک بزرگی بود.

ولی این مثلث دوامی نداشت و هاردن جدا شد. باشگاه تصمیم به معاوضه او با بن سایمونز، مهره دفاعی فیلادلفیا، گرفت. نتس بر این اساس تن به چنین قماری داد که تصور می‌کرد بازی نکردن سایمونز به‌دلیل مشکلاتش در فیلادلفیا است، ولی گرفتاری او شدیدتر بود و به‌دلیل مشکلات بدنی و روحی حتی یک دقیقه هم برای نتس بازی نکرد.

واکسن نزدن کایری اروینگ

شاید مهم‌ترین دلیلی که هاردن را خسته کرد و تصمیم به جدایی گرفت کشمکش طولانی بین اروینگ و شهرداری نیویورک بود. محدودیت‌های کرونایی نیویورک به بازیکنان واکسن‌نزده اجازه بازی در سالن بارکلی سنتر را نمی‌داد و اروینگ اکثر بازی‌های خانگی تیمش در فصل عادی را از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش گاردین، بازیکنان زیاد دیگری بودند که به‌رغم باورهای شخصی‌شان، واکسن زدند تا به بخت موفقیت تیمشان آسیبی وارد نشود. ولی اروینگ، یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ، حاضر به چنین فداکاری برای هم‌تیمی‌هایش نشد. او بعد از شکست چهارم مقابل سلتیکس هم به تاثیر این موضوع در ناکامی نتس اعتراف کرد و گفت: «ماجرای واکسن نزدن من در مقاطعی از فصل تمرکز تیم را بر هم زد.»

مصدومیت کوین دورنت

نتس در تعداد زیادی از بازی‌ها اروینگ را نداشت، هاردن به فیلادلفیا رفته بود و سایمونز روی نیمکت بود. تمام سنگینی تیم روی شانه‌های دورنت افتاده بود. متاسفانه مینیسک داخلی او در ۱۵ ژانویه آسیب دید و بیش از ۱.۵ ماه غایب بود.

دورنت در بازگشت مجبور شد به‌سرعت به ترکیب برگردد و تیم را به رتبه هفتم رساند تا نتس با برتری در پلی‌این بتواند به پلی‌آف صعود کند. با شروع بازی‌های پلی‌آف، تاثیر دقایق زیاد بازی او در بازی‌های پایانی فصل عادی مشخص شد. او در بازی چهارم پلی‌آف ۳۹ امتیاز گرفت، ولی نشانه‌های خستگی در او آشکار بود.

مربی‌گری استیو نش

گاردین در ادامه نوشته است: «نتس عادت دارد که به‌جای مربی، عروسک استخدام کند» و جیسون کید را بلافاصله بعد از پایان دوران بازی به‌عنوان سرمربی انتخاب کردند. پس عجیب نبود که در سپتامبر ۲۰۲۰، به استیو نش، عضو تالار افتخارات ان‌بی‌ای، حتی بدون تجربه دستیاری حکم سرمربی‌گری دادند.

بازیکنان نتس بعد از حذف، از نش حمایت کردند ولی او در این تیم بیشتر شبیه پرستار کودک بود تا سرمربی. او بعد از شکست در دو بازی اول پلی‌آف و در آستانه سومین شکست، هنوز از تایم‌اوت گرفتن ابا داشت و امید داشت که بازیکنان باتجربه‌ راه خودشان را پیدا کنند.

بیشتر از ورزش