از هر سه ازدواج یکی به طلاق می‌انجامد

حکومت ایران با صرف بودجه‌های هنگفت، زوج‌ها را برای ماندن در روابط پرتنش اقناع می‌کند

۴۵ درصد ازدواج‌ها در ایران ناموفق‌اند - Rueters

از هر سه ازدواج در ایران یکی به طلاق منجر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر ۴۵ درصد ازدواج‌ها ناموفق‌ هستند. این خبر را فاطمه موسوی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اعلام کرد و گفت در فاصله سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ طلاق در ایران حدود ۲۸ درصد بیشتر شد.

به موازات افزایش طلاق، آمار ازدواج نیز در ایران به طور قابل‌توجهی کاهش یافت. به گزارش خبرگزاری ایرنا «محاسبات نشان می‌دهد ازدواج‌ها در ایران در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ بیش از 36 درصد کاهش یافت.»

این گزارش می‌افزاید که ۸۰ درصد طلاق‌ها توافقی انجام می‌شود.

فاطمه موسوی در همین زمینه گفت که معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری قصد دارد از طریق راه‌اندازی طرح‌هایی مثل مشاوره به زوج‌ها، آمار طلاق را پایین بیاورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام دولتی، معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری در پی اجرای طرحی با نام «پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی» با تمرکز بر کاهش نرخ طلاق است. در این طرح که وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی نیز در آن مشارکت دارند به زوج‌هایی که در چهار سال اول زندگی مشترک خود هستند مشاوره‌هایی داده می‌شود تا از طلاق احتمالی آنان جلوگیری شود.

شواهد نشان می‌دهد که چنین طرح‌هایی در دولت جمهوری اسلامی ایران نه با هدف بهبود روابط زوج‌ها که با هدف افزایش جمعیت و زادآوری دنبال می‌شود. فاطمه موسوی نیز در گفت‌وگوی خود به طور تلویحی این مسئله را تایید کرد و گفت: «در کنار موضوعات ارتباطی و مهارت‌هایی که در روابط زوجین پیش می‌آید موضوعات جمعیتی، فرزندآوری و فرزند پروری هم پیگیری خواهد شد.»

او با بیان اینکه این طرح در حال حاضر به‌صورت آزمایشی در حال اجرا در دو شهر ساوجبلاغ از استان البرز و اسلامشهر از استان تهران است، افزود: «برای بهتر اجرا شدن طرح قرار است پس از تامین اعتبار در سال اول در پنج استان پرمخاطره و در سال‌های بعدی به شکل فراگیر اجرا شود.»

مقام‌های دولتی ایران با هدف اجرای سیاست‌های جمعیتی علی خامنه‌ای، می‌کوشند آمار زادآوری را به هر قیمتی بالا ببرند. درحالی‌که بودجه‌های کلان برای جلوگیری از افزایش آمار طلاق هزینه می‌شود و مشاوران وابسته به حکومت زوج‌ها را برای ماندن در زندگی‌های مشترک پرتنش و پرخطر اقناع می‌کنند، تلاشی برای نجات زنان در معرض خشونت انجام نمی‌شود.

اورژانس اجتماعی به عنوان متولی اصلی رسیدگی به امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در برخی شهرهای ایران اصلا دفتر فعال ندارد و در برخی شهرهای دیگر نیز امکان رسیدگی به وضعیت قربانیان خشونت فراهم نیست. مقام‌های سازمان بهزیستی در پاسخ به انتقادها درباره عملکرد منفعلانه اورژانس اجتماعی همواره فقدان بودجه کافی را بهانه می‌کنند.