گندم اصفهان خوراک دام شد

بی‌آبی و خشکسالی باعث شده تا بسیاری از کشاورزان محصولات خود را از دست بدهند

مسئله خشک‌سالی و کمبود آب در ایران به معضلی جدی تبدیل شده است- عکس از دنبای اقتصاد

در حالی که بی‌آبی در اصفهان باعث نابودی بسیاری از مشاغل در این استان شده است و هنوز مدت زیادی از اعتراض‌های مردمی علیه بی‌درایتی حکومت در مدیریت آب نگذشته است، حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان، گفته است بخشی از اراضی زیر کشت گندم در شرق اصفهان، به‌دلیل نرسیدن آب به آن‌ها از بین رفته است و گندم این اراضی خوراک دام و گوسفند شده است.

به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه آبی که تا به حال باز شده کمتر از نیاز کشاورزان اصفهانی است، افزود: «متاسفانه بخشی از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم در شرق اصفهان تشنه و هنوز آبی به آن‌ها نرسیده است».

مسئله خشکسالی و کمبود آب در ایران به معضلی جدی تبدیل شده است، به‌طوری که طی سال‌های اخیر مردم بارها در استان‌های مختلف در اعتراض به کم‌آبی و مشکل در کشاورزی تجمع کردند. شاید مهم‌ترین نمونه‌های آن در استان‌های خوزستان و اصفهان بود که حکومت با برخوردی خشونت‌آمیز به‌جای حل مشکل آب، به سمت مردم تیراندازی کرد.

با این حال به نظر می‌رسد که برخورد قهری نتوانسته است جلو اعتراض‌ها علیه بی‌آبی را بگیرد، خصوصا که شغل بخش بزرگی از مردم این استان‌ها به کشاورزی و آب وابسته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جز مسئله کشاورزی، صنایع استان‌های مختلف و گردشگری نیز به آب رودخانه‌ها وابسته است که قطعی آن منجر به از بین رفتن این مشاغل شده است. با این حال، جمهوری اسلامی ایران بدون درنظر گرفتن مشکلات زیست‌محیطی و آب، همچنان بر طبل افزایش جمعیت و خودکفایی در برخی محصولات کشاورزی می‌کوبد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند که ایران باید به‌جای تلاش برای خودکفایی در بخش کشاورزی و خصوصا برخی محصولات آب‌بر، به واردات آن‌ها اقدام کند و آب را با مدیریت بهتر در صنایع و بخش خانگی استفاده کند.

اگرچه مسئولان جمهوری اسلامی سال‌ها است که شعارهایی در زمینه بازنگری در الگوی کشت و تغییر اقتصاد استان‌ها از کشاورزی به صنعت سر می‌دهند، اما تا به حال هیچ اقدامی صورت گرفته است.

مضاف بر آن، رهبر جمهوری اسلامی همچنان تاکید دارد که جمعیت ایران باید افزایش پیدا کند. در این شرایط مشخص نیست که او بدون در نظر گرفتن ظرفیت آبی کشور چطور می‌خواهد این آرزوی خود را عملی کند و آیا به نتایج و عوارض این برنامه خود آگاه است یا خیر.