ناگفته‌‌ها از سود اینترنتی که مردم ایران می‌خرند

سازمان صدا و سیما، سپاه پاسداران و ارتش از مشریان عمده اینترنت در ایران هستند

شرکت‌های اینترنتی برخلاف ادعاهای خود در سال‌های اخیر سود مناسبی از فروش اینترنت داشته‌اند. عکس: BEHROUZ MEHRI / AFP

شرکت ارتباطات زیرساخت سرانجام فهرست عمده‌ترین مشتریان و گزارش مالی خود را منتشر کرد. سپاه پاسداران و ارتش و چند شرکت اینترنتی از عمده‌‌ترین مشتریان این شرکت هستند.

«ارتباطات زیرساخت» شرکتی زیرمجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که در زمینه تأمین زیرساخت‌های ارتباطات مخابراتی و پهنای باند شبکه اینترنت، فعالیت می‌کند.

این شرکت انحصار واردات و توزیع پهنای باند اینترنتی در ایران را در اختیار دارد.

این شرکت همچنین پروانه اجرا و بهره‌برداری از شبکه انتقال و دسترسی نوری به منظور ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات (اینترانت ملی) را در اختیار دارد.

انتشار گزارش مالی این شرکت در سامانه «کدال» نشان می‌دهد وارد کننده انحصاری اینترنت به ایران طی سال ۱۳۹۹ سود خالصی معادل ۷۵۴ میلیارد تومان داشته که نسبت به سال گذشته ۴۴ درصد رشد کرده است.

درآمد عملیاتی این شرکت براساس اسناد، سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال ۱۳۹۸ رشدی ۳۴ درصدی را نشان می‌دهد.

این رشد در کنار سود خالص به این معناست که شرکت ارتباطات زیرساخت از معدود شرکت‌های دولتی است که زیان انباشته ندارد.

این گزارش مالی همچنین می‌گوید هزینه تمام شده ارائه خدمات پهنای باند برای شرکت ارتباطات زیرساخت نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آب خورده است.

ریز محاسبات بهای تمام شده درآمدهای عملیاتی این شرکت نشان می‌دهد بخش اعظم آن مربوط به استهلاک و خرید خدمت است.

طبق توضیحات این گزارش، منظور از خرید خدمت قراردادهای نگهداری شبکه، تاسیسات، حفاظت فیزیکی شبکه زیرساخت در استان‌ها و نیروی انسانی است.

دارایی‌های شرکت زیرساخت چقدر است؟

دارایی‌های ثابت این شرکت در سال ۱۳۹۹ بیش از چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و دارایی‌های نامشهود آن نیز در حدود ۳۷ میلیارد تومان برآورد شده که حکایت از افزایش سه برابری نسبت به مدت مشابه سال قبل آن دارد.

اصلی‌ترین دارایی نامشهود این شرکت هم «نرم افزار رایانه» است که نرخ استهلاک آن سه ساله عنوان شده است.

تعداد کارکنان شرکت ارتباطات زیرساخت در سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه قبل با کاهش ۹ درصدی همراه بوده و در مجموع هزار و ۵۹۲ نفر اعلام شده است.

درباره مشتریان زیرساخت چه می‌دانیم؟

بزرگترین مشتری این شرکت مطابق ۵۳ صفحه سندی که منتشر شده، شرکت ارتباطات سیار ایران با نام تجاری «همراه اول» است.

این اپراتور در کنار ایرانسل، نزدیک به دو سوم درآمدهای شرکت ارتباطات زیرساخت را تامین کرده‌اند که یکی از دلایل آن می‌تواند تقاضای بالای مشترکان برای استفاده از اینترنت تلفن همراه باشد.

سایت «دی‌جیاتو» نوشته که ​​در میان اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت نیز شرکت‌های «آسیاتک» و «داده‌گستر عصر نوین» از اصلی‌ترین خریداران خدمات پهنای باند از شرکت زیرساخت بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان صدا و سیما، سپاه پاسداران و ارتش از دیگر مشتریان عمده این شرکت در سال ۱۳۹۹ اعلام شده‌اند.

بر پایه گزارش مالی منتشر شده، شرکت ارتباطات زیرساخت چند صد میلیارد تومان مطالبات معوق از شرکت مخابرات ایران و صداوسیما  و ارتش دارد.

در سال ۱۳۹۹ همچنین سپاه پاسداران بیش از ۱۶ میلیارد تومان از این شرکت اینترنت و پهنای باند خریده است.

درباره سود و زیان مشتریان زیرساخت چه می‌دانیم؟

ارتباطات سیار ایران «همراه اول» و «ایرانسل» دو غول ارائه دهنده خدمات اینترنتی در ایران هستند که بیش از شش سال مدعی بودند ثابت ماندن تغرفه‌های اینترنتی به ضرر آنها تمام شده است.

فشار این دو شرکت در کنار سایر شرکت‌های اینترنتی دیگر در نهایت سال ۱۴۰۱ جواب داد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مجوز افزایش قیمت تعرفه‌های اینترنتی را صادر کرد.

این افزایش قیمت‌ها در شرایطی است که گزارش مالی شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید شرکت «همراه اول» در سال ۱۳۹۹ با پرداخت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، مشتری بیش از ۴۲ درصد اینترنت و پهنای باند این شرکت بوده است.

شرکت «ایرانسل» هم با پرداخت بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان، خریدار بیش از ۲۵ درصد از اینترنت و پهنای باند این شرکت بوده است.

اینترنت و پهنای باندی که این دو شرکت در کنار شرکت «رایتل» از شرکت زیرساخت خریده‌اند برای آنها در سال ۱۳۹۹ درآمد ناخالصی معادل ۴۲ هزار میلیارد تومان داشته است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این درآمد ناخالص را برای این سه شرکت در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد کرده است.

این سازمان سود خالص این شرکت‌ها را کمتر از ۲۰ درصد «درآمد عملیاتی» این شرکت‌ها اعلام کرده است.

شرکت «ایرانسل» هم اعلام کرده که سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته که بیش از ۱۲ هزار میلیارد آن مشمول مالیات و پرداخت سهم دولت و سهم سازمان تنظیم مقررات بوده و مابقی که حدود چهار هزار و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان است به عنوان سود خالص این شرکت در نظر گرفته شده است.

مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت «همراه اول» در سال ۱۳۹۹ هم برابر ۲۴ هزار میلیارد تومان و سود خالص آن  هم حدود پنج هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

بررسی صورت‌های مالی این شرکت‌ها در نهایت نشان می‌دهد که اغلب آنها در سال‌های اخیر نه‌تنها متحمل ضرر نشده‌اند، بلکه سود قابل اعتنایی هم داشته‌اند.

سجاد بنابی، نایب رئیس سابق شرکت ارتباطات زیرساخت هم در تائید این داده‌ها پیش‌تر نوشته بود که «درآمد شرکت‌های اینترنت خانگی، از هرخط DSL، در سال۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۶ دست‌کم سه برابر شده است.»

بیشتر از اقتصاد