طالبان به تجمع اعتراضی در غرب کابل حمله کردند

بر اثر شلیک طالبان دو نفر زخمی و به بیمارستان منتقل شدند

طالبان بر معترضان گلوله باری کردند و شماری از مردان معترض را بازداشت کردند - عکس: Reza Shahirفیسبوک

 

شماری از خانواده‌های قربانیان حادثه تروریستی روز سه‌شنبه در مدرسه عبدالرحیم شهید و آموزشگاه ممتاز در غرب کابل روز جمعه، دوم اردیبهشت‌، با شعار عدالت‌خواهی راهپیمایی کردند اما با مقاومت شدید نیروهای طالبان مواجه شدند.

طالبان شماری از معترضان را بازداشت و تلاش کردند با شلیک گلوله این تجمع اعتراضی را سرکوب کنند.

یکی از شرکت‌کنندگان این راهپیمایی که نخواست نامش فاش شود، به ایندیپندنت فارسی گفت معترضان از منطقه پل خشک دشت برچی در غرب کابل راهپیمایی را آغاز کردند و به محلی موسوم به تانک تیل رسیدند که با مقاومت طالبان روبرو شدند.

این منبع آگاه گفت: «طالبان با شلیک هوایی تلاش کرد جمعیت معترضان را متفرق کند، اما زنان و مردان معترض به راهشان ادامه دادند.»

 به گفته این منبع آگاه، تظاهرکنندگان در بخش دیگری از مسیر با نیروهای امر به‌معروف و نهی از منکر طالبان روبرو شدند که به آنان دستور دادند صف‌های زنان و مردان را جدا کنند و زنان در جلو و با فاصله از مردان بایستند.

او افزود: «‌نیروهای طالبان هنگامی که مردان در صف‌های پایانی قرار گرفتند، شمار زیادی از آنان را سوار خودروهای پلیس کردند و با خود بردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شماری از معترضان در شبکه‌های اجتماعی نیز از برخورد خشونت‌بار نیروهای طالبان خبر دادند. اما راهپیمایی با وجود تهدیدهای طالبان، بازداشت شماری از معترضان و شلیک‌های پیاپی همچنان ادامه یافت و معترضان شعارهای «تحصیل حق ماست» و «هزاره بودن جرم نیست» سر دادند. منابع آگاه همچنین از زخمی شدن دو تن در اثر شلیک‌های هوایی نیروهای طالبان خبر دادند.

روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین در سه انفجار پیاپی در یک مرکز آموزشی و یک مدرسه پسرانه در غرب کابل، بیش از ۱۰ نفر از دانش‌آموزان کشته و نزدیک به ۵۰ تن دیگر زخمی شدند. تاکنون آمار دقیق این حادثه به دلیل سانسور شدید طالبان مشخص نیست؛ اما منابع محلی می‌گویند تعدادکشته‌شدگان و زخمی‌ها چندین برابر ارقامی است که طالبان منتشر کرد.

خانواده‌های قربانیان در واکنش به کشتار بی‌رحمانه کودکان و نوجوانان دست به اعتراض زدند که با خشونت و شلیک گلوله نیروهای طالبان مواجه شدند. این در حالی است که در روز حادثه نیز نیروهای طالبان به‌جای کمک و همدردی با خانواده‌های قربانیان، تمام وقتشان را صرف کنترل و سانسور رسانه‌ها و گزارشگران محلی کردند و به منظور پنهان ماندن میزان تلفات، حتی به مردم اجازه ندادند برای اهدای خون به بیمارستان بروند.