پوتین: ماریوپل به طور کامل در تصرف ما است

کارشناسان نظامی: تصرف کامل ماریوپل، بزرگ‌ترین دستاورد کرملین است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، مدعی شد که شهر بندری ماریوپل، در جنوب شرقی اوکراین، به طور کامل در تصرف نیروهای روسیه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز پنج‌شنبه اول اردیبهشت، در گزارشی نوشت؛ پوتین ضمن ابراز خوشحالی از اشغال کامل ماریوپل خطاب به سربازهای روسیه گفت: طوری منطقه صنعتی «آزوف‌استال» را اشغال کنید؛ که حتی یک پرنده هم نتواند فرار کند!

منطقه صنعتی «آزوف‌استال» در جنوب شرقی ماریوپل قرار دارد. به گفته مقام‌های نظامی روسیه، دستکم دو هزار نظامی اوکراینی، به همراه چند صد غیرنظامی، در کارخانه فولادسازی و مناطق اطراف پنهان شده‌‌‌اند و حاضر به تسلیم نیستند.

رئیس جمهوری اوکراین، این گزارش‌ها را رد کرده است. ولادیمیر زلنسکی، روز پنج‌شنبه گفت حدود هزار نفر، عمدتا زن و کودک، در کارخانه ذوب‌آهن ماریوپل گیر افتاده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منطقه صنعتی، ۱۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و شامل ۲۴ کیلومتر تونل است.

طی روزهای گذشته، بارها مقام‌های ارشد دولتی خبر از سقوط ماریوپل دادند؛ اما نیروهای نظامی اوکراین گفته‌اند کماکان در حال مقاومت هستند.

از زمان شروع حمله‌های ارتش روسیه به اوکراین، شهر بندری ماریوپل بارها هدف حمله‌های شدید هوایی ارتش روسیه قرار گرفت. 

بر اساس گزارش‌ منابع مستقل، در حال حاضر این شهر تقریبا به طور کامل ویران شده است.

آسوشیتدپرس، به نقل از برخی از کارشناسان نظامی، نوشت تصرف کامل ماریوپل «بزرگ‌ترین دستاورد کرملین» از ابتدای حمله به اوکراین به حساب می‌آیند.

اشغال بندر جنوبی ماریوپل، به مسکو کمک می‌کند تا خطوط ساحلی بیشتری در اختیار داشته باشد و یک راه زمینی هم با منطقه کریمه ایجاد کند. شبه جزیره کریمه نیز از سال ۲۰۱۴ در تصرف روسیه است.

بیشتر از جهان