شرکت «ابر آروان» سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ میلیارد تومان به جیب زد

درآمد عملیاتی این شرکت در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۰ میلیارد تومان بوده است

شرکت «ابر آروان» در راستای تامین زیرساخت‌های اینترنت ملی با دولت تفاهم‌نامه‌ امضا کرده است‌ـ عکس: سایت ابر آروان

«ابرآروان» شرکتی که نامش در ایران با «رانت» و «سرکوب» و همکاری با نهاد‌های دولتی همراه است، سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰ میلیارد تومان «سود خالص» داشته است.

گزارش مالی این شرکت که فروردین ماه سال ۱۴۰۱ در سامانه «کدال» منتشر شده، نشان از درآمد عملیاتی ۷۲ میلیارد تومانی آن در سال ۱۴۰۰ دارد.

دارایی‌های نامشهود این شرکت رقمی حدود ۹۷ میلیارد تومان و سرمایه شرکت هم رقمی معادل ۱۹ میلیارد و ۸۶۸ میلیون تومان برآورد شده است. 

دارایی‌های ثابت مشهود این مجموعه نیز ۱۲۱ میلیارد تومان برآورد شده که ۳۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. جمع دارایی‌ها این شرکت هم در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۷۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

از «ابر آروان» با عنوان عرضه کننده یکپارچه «زیرساخت ابری» در ایران نام برده می‌شود که فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ و با عنوان «نویان ابر آروان» آغاز کرد.

این مجموعه که به نوشته سایت «دی‌جیاتو» سودای عرضه سهام خود در بازار سرمایه ایران تا سال ۱۴۰۴ را دارد، بنابر گفته مدیرانش به تازگی هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است.

هلدینگ «فناپ» وابسته به بانک «پاسارگاد» بیش از ۵۰ درصد سهام «ابر آروان» را در اختیار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران این شرکت مدعی هستند نخستین شبکه توزیع محتوا بر بستر شبکه ملی اطلاعات هستند که «خدمات امنیتی» را به «شکل ابری» در ایران ارائه می‌کنند.

«فضای ابری» مجموعه‌ای از کامپیوترهای به هم متصل است که طراحی شد‌ه‌اند تا به عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند. «فضای ابری» یک یا چند سرویس مختلف را عرضه می‌کنند تا کاربران بتوانند از راه دور از این سرویس‌ها استفاده کنند.

در چنین شرایطی کاربران دیگر مجبور نیستند سرویس‌های مورد استفاده خود را هر بار روی سیستم یا کامپیوتر‌های خود نصب کنند.

شرکت «ابر آروان» به واسطه در اختیار داشتن چنین امکانی در حال حاضر به خصوصی‌ترین اطلاعات کاربران ایرانی دسترسی داشته و این امکان را دارد هر زمان که بخواهد این اطلاعات را در اختیار نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی در جمهوری اسلامی قرار دهد.

گفته می‌شود مدیران جوان این شرکت ارتباط‌ نزدیکی با برخی از مقام‌های جمهوری اسلامی دارند به طوری قراردادی دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی با دولت به منظور تامین زیرساخت‌های اینترنت ملی هم امضاء کرده‌اند.

قراردادی که از دید فعالان رسانه‌ای و کاربران شبکه‌های اجتماعی، با شبهه‌ رانت‌خواری در دریافت پروژه از دولت یازدهم همراه شده است.

منتقدان می‌گویند این شرکت همسو با سیاست‌‌های جمهوری اسلامی علیه اینترنت فعالیت می‌کند و به روحانیون حاکم بر ایران کمک می‌کند تا بتوانند دسترسی ایرانی‌ها به اینترنت جهانی را محدود یا قطع کنند.

اردیبهشت سال ۱۴۰۰ نیز  شرکت «ابر آروان» در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر اینکه این شرکت در خدمت سرکوب معترضان آبان‌ ۹۸ بوده، ناشران چنین خبری را متهم به «قلدری در فضای مجازی» کردند.