«آمریکا به اروپایی‌ها اطلاع داده است که سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج نمی‌کند»

یک دیپلمات ارشد اسرائیلی می‌گوید دولت بایدن ممکن است بخشی از سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند و نیروی قدس را در آن نگه دارد

جمهوری اسلامی ایران دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است تا به‌عنوان شرطی برای بازگشت به برجام، سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند- Iranian Army office/ AFP

به گزارش وب‌سایت خبری «تایمز اسرائیل» یک مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیلی مدعی شده است که مقام‌های دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، به همتایان اروپایی خود اطلاع داده‌اند که واشینگتن قصد ندارد به‌عنوان بخشی از مذاکرات احیای توافق هسته‌ای با ایران در وین، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کند. 

«تایمز اسرائیل» چهارشنبه‌شب، ۳۱ فروردین‌ماه، بدون ذکر نام این مقام اسرائیلی، نوشت که او این موضوع را در نشستی با خبرنگاران اسرائیلی اعلام کرد و درضمن گفت: «مذاکرات هسته‌ای در حال حاضر به بن‌بست رسیده که این مسئله عمدتا به‌دلیل درخواست ایران از واشینگتن برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه آمریکا است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات اسرائیلی همچنین اشاره کرد با وجود پیامی که ایالات متحده به مذاکره‌کنندگان اروپایی داده، دولت بایدن همچنان درحال بررسی این گزینه است که بخشی از سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند و در عین حال، نیروی قدس سپاه پاسداران را در آن فهرست نگه دارد. او افزود: «ما بخشی از این گفت‌وگوییم، اما هنوز پاسخ نهایی مشخص نیست.»

پس‌از نزدیک‌به یک سال مذاکره غیرمستقیم میان ایران و ایالات متحده در وین، هرچند که طرف‌های مذاکره از آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای بازگشت دو طرف به برجام خبر داده بودند، بیش از یک ماه است که این مذاکرات متوقف شده است. گزارش‌ها حاکی از این است که مهم‌ترین اختلاف باقی‌مانده، برسر یک موضوع غیرهسته‌ای، یعنی درخواست ایران برای حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی وزارت امور خارجه (FTO) آمریکاست.

این مسئله عامل بحث‌های گسترده در ایران و ایالات متحده شده است و مقام‌های اسرائیلی در هفته‌های گذشته به‌طور علنی و خصوصی، پیگیر کارزار فشرده‌ای علیه آن بوده‌اند.

یک سال پس از آن‌که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، از توافق برجام خارج شد، دولت او در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۸ به‌عنوان بخشی از کارزار «فشار حداکثری» بر ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آن کشور قرار داد. حالا جمهوری اسلامی ایران دولت بایدن را تحت فشار قرار داده است تا به‌عنوان شرطی برای بازگشت به برجام، سپاه پاسداران را از فهرست تروریستی خارج کند.