رویارویی نامزدها در مناظره ریاست جمهوری فرانسه

مکرون: لوپن وابسته به پوتین است

بیش از یک چهارم فرانسوی‌ها هنوز برای رای‌گیری روز یکشنبه تصمیم نگرفته‌اند - Ludovic MARIN / AFP

در جریان مناظره زنده تلویزیونی چهارشنبه‌شب، امانوئل مکرون و مارین لوپن، نامزدهای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، به شدت با یکدیگر وارد بحث شدند و از سیاست‌ها و برنامه‌های هم انتقاد کردند.

مکرون، ريیس جمهور کنونی فرانسه، لوپن، نامزد راست افراطی این کشور را متهم کرد که به ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، وابسته است و سیاست‌های او را دنبال می‌کند.

مکرون در بخشی از مناظره چهارشنبه‌شب گفت: «روسیه، بانک خانم لوپن است»؛ لوپن در سال ۲۰۱۴ از روسیه وام گرفته است و همین موضوع او را هدف انتقادهای شدید، به ویژه در میانه حمله روسیه به اوکراین، قرار داده است.

«انرژی‌های تجدید‌پذیر» و مسئله «حجاب زنان مسلمان فرانسه»، از دیگری مسائل محوری مناظره بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از مناظره مکرون هشدار داد که در صورت پیروزی لوپن و وضع قوانین سخت‌گیرانه علیه جامعه مسلمان فرانسه، «جنگ داخلی» در می‌گیرد. جریان راست افراطی فرانسه سیاست‌های ضدمهاجرتی دارد و خواهان تقویت «هویت فرانسوی» و فاصله گرفتن از ایده «اروپای واحد» است.

روزنامه گاردین، بامداد روز پنج‌شنبه، اول اردیبهشت، در گزارشی نوشت که هر دو نامزد تلاش داشتند این طور نشان دهند که متوجه نگرانی‌های روزمره فرانسوی‌ها، از جمله تاثیر جنگ در اوکراین، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی، همه‌گیری ویروس کرونا، مسائل مرتبط با اروپا، مهاجرت و البته هزینه‌های زندگی و تورم ماه‌های گذشته‌اند.

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که رییس جمهوری کنونی فرانسه، کماکان برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به رقیب خود دارد. با این حال، اختلاف میان دو نامزد کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

رییس جمهوری کنونی فرانسه به عنوان یک چهره «راست میانه» و نزدیک به سیاست‌های کلی اروپا شناخته می‌شود.

براساس گزارش‌ها، بیش از یک‌ چهارم رای‌دهندگان فرانسوی هنوز تصمیم نگرفته‌اند که می‌خواهند به کدام نامزد رای دهند و یا به طور کلی در انتخابات شرکت می‌کنند یا نه.

بخش بزرگی از نیروهای چپ فرانسه گفته‌اند که در این دور از انتخابات، به هیچ یک از دو نامزد راست‌گرا رای نخواهند دارد.

دور دوم انتخابات فرانسه روز یک‌شنبه برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان