دردسرهای کیهان برای سیاست خارجی؛ کره جنوبی سفیر ایران را فراخواند

مواضع روزنامه کیهان طی سال‌های اخیر هزینه سنگینی به ایران تحمیل کرده است

کیهان پیشنهاد می‌کند که ایران با توقیف کشتی‌ها و گروکشی، پول خود را وصول کند- عکس از آفتاب و شفقنا

در پی انتشار مقاله‌ای در روزنامه کیهان که در آن از نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران خواسته شده بود تا برای وصول پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، جلوی تردد کشتی‌های این کشور را بگیرند، وزارت خارجه کره جنوبی سفیر ایران در سئول را فراخواند.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، یئو سونگ بائه، معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی، در دیدار با سعید بادامچی شبستری، سفیر جمهوری اسلامی ایران، نگرانی سئول را در مورد مقاله منتشر شده در روزنامه کیهان مبنی بر اینکه ایران باید کشتی‌های کره‌ای را در تنگه هرمز توقیف کند، ابراز کرد.

به گفته وزارت امور خارجه کره جنوبی، سفیر ایران در این دیدار گفت که اظهارات این روزنامه با موضع رسمی تهران همخوانی ندارد، و به یئو درباره موضع ایران در قبال این موضوع توضیح داد.

حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، روز ۲۷ فروردین در یادداشتی نوشت: «ما می‌توانیم و باید تنگه هرمز را به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری کرده‌اند، ببندیم و مادام که هفت میلیارد دلار طلب کشورمان را پرداخت نکرده‌اند، به آن‌ها اجازه تردد از تنگه هرمز را ندهیم.»

در بخشی دیگر از این یادداشت آمده است: «چرا باید کشورهایی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران را عملیاتی و اجرا می‌کنند، از عواقب این اقدام غیر‌قانونی و پلشت خود در امان باشند؟! مثلا چرا باید کشوری مانند کره جنوبی هفت میلیارد دلار دارایي ایران را مسدود کرده و از پرداخت آن تنها به این علت که آمریکا موافق نیست، خودداری کند؟! این کار کره جنوبی با راهزنی دریایی چه فرقی دارد؟ و در حالی که ایران اسلامی از اهرم‌های قدرتمندی برای مقابله برخوردار است، چرا باید به این زورگویی‌ها تن بدهیم؟»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مواضع روزنامه کیهان برای ناظران فضای سیاسی ایران بازگوکننده نظرات دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران است. پیش از این نیز بارها مطالبی در این روزنامه منتشر شده که بعدها در عمل اجرایی شده است. از این رو، کیهان را بلندگوی «بیت رهبری» می‌دانند.

با این حال، اظهارات این روزنامه طی سال‌های اخیر هزینه‌های گزافی به ایران تحمیل کرده است.

کیهان پیش از این نیز در مطالبی امارات متحده عربی را تهدید به حمله موشکی کرده بود. همچنین، در مطلبی مداخله‌جویانه، تمامیت ارضی و استقلال بحرین را نادیده گرفت و خواهان الحاق این کشور به ایران شد. انتشار آن مقاله‌ها با واکنش شدید طرف‌های دیگر که هر یک از آن‌ها کشوری مستقل است، مواجه شد. از آن زمان، روابط ایران با کشورهای فوق تیره شده است.

حالا به نظر می‌رسد که در حالی که ایران درگیر مشکلات عدیده بین‌المللی است، بار دیگر کیهان با انتشار مقاله‌ای، هزینه‌ای جدید بر کشور تحمیل کرده است که باید وزارت خارجه هزینه آن را بپردازد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، پیش‌تر یک کشتی کره‌ای را به اتهام ایجاد آلودگی محیط زیستی در چهار ژانویه سال گذشته توقیف کرد. این کشتی که از عربستان سعودی به سمت امارات متحده عربی در حرکت بود، حامل ۲۰ خدمه، از جمله پنج شهروند کره‌ جنوبی بود. در آن زمان گفته شد که ایران این اقدام را برای فشار بر سئول به‌منظور آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده خود انجام داده است.

ایران بابت فروش نفت و میعانات گازی نزدیک به هفت میلیارد دلار از کره جنوبی طلبکار است، اما تحریم‌های آمریکا مانع از انتقال آن به تهران از مسیر رسمی بانکی شده است.

در چنین شرایطی، کیهان پیشنهاد می‌کند که ایران با توقیف کشتی‌ها و گروکشی، پول خود را وصول کند.