ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی تکذیب شد

یک نماینده مجلس گفته بود کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد

شورای عالی فضای مجازی به فرمان علی خامنه‌ای تاسیس شد و بالاترین مرجع تصمیم‌گیر برای حوزه فضای مجازی است - ایرنا

در پی انتشار اخباری درباره ارجاع «طرح صیانت» به شورای عالی فضای مجازی، روابط عمومی این مرکز اعلام کرد که «هیچ‌گونه طرحی» برای بررسی، اعمال‌نظر کارشناسی و تصویب نهایی به این شورا ارجاع نشده است. بر اساس این اطلاعیه، مجلس فقط از شورای عالی فضای مجازی نظرخواهی کرده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، در نامه‌ای از شورای عالی فضای مجازی خواست محورها و سیاست‌های مدنظر خود برای «حکمرانی در فضای مجازی» را اعلام کند. در پی ارسال این نامه، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، نیز به روزنامه همشهری خبر داد که طرح صیانت به این شورا فرستاده شده است.

با انتشار این خبر، زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه طرح صیانت به جای مجلس در شورای عالی فضای جازی بررسی و تصویب می‌شود، شنیده شد اما روابط‌عمومی این مرکز با انتشار اطلاعیه‌ای، این خبر را تکذیب کرد و گفت که ارسال طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی صرفا جنبه نظرخواهی دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام مجلس برای ارجاع طرح صیانت به شورای عالی فضای مجازی و سخنان مقام‌های این شورا آشکار می‌کند که در جمهوری اسلامی ایران، هیچ‌‎کس حاضر نیست مسئولیت مسدودسازی اینترنت را بر عهده بگیرد.

قالیباف در نامه‌ خود از فیروزآبادی خواسته بود، محورها و سیاست‌های مدنظر شورای عالی فضای مجازی در زمینه قانون‌گذاری را به مجلس ارسال کند تا به عنوان چارچوب تصویب قانون حکمرانی در فضای مجازی مدنظر قرار گیرد اما فیروزآبادی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری مدعی شد که شورا فقط در این زمینه «کمک» خواسته و تصمیم‌گیرنده نهایی مجلس است.

شورای عالی فضای مجازی نهادی است که به فرمان علی خامنه‌ای تاسیس شد و بالاترین مرجع تصمیم‌گیر برای حوزه فضای مجازی است، اما آن‌طور که دبیر آن می‌گوید، تعیین تکلیف طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی» در نهایت به عهده دولت و مجلس است.

پیش‌تر مجتبی توانگر، نماینده مجلس، در توییتی نوشته بود: «برخی اعضای شورای عالی فضای مجازی و دولتی‌ها بدون رای‌گیری صرفا گفته‌اند که طرح صیانت بهتر است در مجلس تصویب شود. انگار فقط خواسته‌اند از خودشان سلب مسئولیت کنند. کسی نمی‌خواهد افتضاح طرح صیانت را گردن بگیرد.»

ابتدا قرار بود طرح صیانت طبق ماده ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون مشترک صیانت بررسی و تصویب شود و از آنجا هم یکراست به شورای نگهبان برود اما روز ۲۲ فروردین با درخواست ۱۹۰ نماینده مجلس کمیسیون مشترک، قرار شد این طرح به صحن علنی مجلس بازگردد.

طرح صیانت، برنامه عملی حکومت ایران برای قطع دسترسی کاربران به اینترنت و فضای مجازی است. این طرح که دولت، مجلس و شورای عالی فضای مجازی توپ تصویب آن را به زمین یکدیگر می‌اندازند، بر مبنای سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار گرفته است و نهادهای بالادستی درباره آن تصمیم می‌گیرند.