خطیب‌زاده: یا درباره همه‌چیز توافق می‌شود یا درباره هیچ‌چیز توافق نمی‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران آمریکا را به در پیش گرفتن «سیاست تاخیر» متهم کرد

سعید خطیب‌زاده شروط همیشگی ایران برای احیای برجام را تکرار کرد - ATTA KENARE / AFP

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت آزادسازی پول‌های ایران به هیچ کشور ثالثی ربطی ندارد و اینکه آمریکا تلاش می‌کند درباره هر موضوع مربوط به ایران مداخله کند، نشان می‌دهد تا چه حد با ادعاهای آمریکا و دولت بایدن فاصله دارد.

به‌تازگی، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت جو بایدن قصد دارد در ازای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی و آزادسازی هفت میلیارد دلار دارایی مسدودشده ایران در کره جنوبی، زمینه آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را فراهم کند. ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات‌متحده، در نشست خبری هفتگی خود، این گزارش‌ها را تکذیب کرد و گفت که هیچ گشایشی انجام نشده است و تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران همچنان برقرارند.

در واکنش به این خبر، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در نشست خبری خود در روز دوشنبه، ۲۹ فروردین، آمریکا را «کشور ثالث» خواند و این کشور را به «دخالت» در همه امور متهم کرد. او ادامه داد: «هیئتی به ایران آمد و همه‌چیز در مسیر خود در حال پیگیری است و به آمریکا اجازه نمی‌دهیم در آن دخالت کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خروج‌ نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی نیز گفت: «در ۱۱ ماه مذاکرات همواره گفتیم تا زمانی که درباره همه‌چیز توافق نشود، درباره هیچ‌چیز توافق نمی‌شود.» او افزود: «امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم. موضوع‌هایی باقی مانده که به‌محض اینکه تمام شود، می‌توانیم بگوییم توافق در دسترس است.»

پیش‌تر زمزمه‌هایی مطرح شده بود که امکان دارد نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شود ولی حتی اگر این اتفاق هم بیفتد، سپاه قدس همچنان در فهرست سازمان‌های تروریستی باقی می‌ماند.

سخنان روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران همچنان بر خروج نام سپاه قدس از فهرست سازمان‌های تروریستی پافشاری می‌کند. خطیب‌زاده نیز با تایید تلویحی این موضوع گفت که پیام‌های ایران و آمریکا از طریق انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته‌ای، در حال رفت‌وبرگشت است. او در عین‌ حال گفت که قرار نیست در برجام تغییری ایجاد شود «و دو سند برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد معیار حرکت‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ایالات‌متحده را به در پیش گرفتن «سیاست تاخیر» متهم کرد و افزود: «در حال حاضر جو وین منفی نیست، چرا که ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام داده‌اند و منتظر پاسخ مناسب از سمت واشنگتن‌اند تا نگرانی‌ها را برطرف کنند.»

سعید خطیب‌زاده در ادامه نشست خبری خود، به کشته شدن قاسم سلیمانی اشاره کرد و با تکرار تهدیدهای مقام‌های سپاه پاسداران گفت: «اقدام صورت‌گرفته توسط مسببان، عاملان و مشاوران این عمل بزدلانه بی‌پاسخ نخواهد بود.»

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه با طرح این ادعا که در دولت جدید، روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج‌ فارس و آسیای مرکزی ارتقا یافته است، گفت: «حجم تجارت ما با عمان در یک سال گذشته، بیش از ۱.۳ میلیارد یورو بود. در ترکیه نزدیک به دو و نیم برابر شد و با عراق و دیگر کشورها نیز همین‌طور.»

سعید خطیب‌زاده از یکسو شروط همیشگی ایران برای احیای برجام را تکرار کرد و از سوی دیگر، با اذعان به بهبود شرایط فروش نفت ایران هم‌زمان با گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین، مدعی شد: «وضع اقتصاد ما از نظر ذخایر ارزی نسبت به این نقطه در سال گذشته بسیار بهتر است. نفت فروش می‌رود و به همان میزانی که وزارت نفت تولید می‌کند، در بازارهای جهانی به فروش می‌رسد.»

به گزارش پایگاه خبری انتخاب، «سند جامع همکاری ۲۵ ساله ایران و چین» و روابط دو کشور ایران و عراق نیز از دیگر موضوع‌هایی بود که در نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه مطرح شد. خطیب‌زاده به اجرای خط آهن شلمچه-بصره اشاره کرد و در ادامه گفت: «عراق در حوزه منطقه‌ای تلاش کرد در گفت‌وگوهای منطقه‌ای بین ایران و عربستان سعودی نقش ایفا کند. روابط دو کشور سقفی ندارد و هر دو طرف می‌توانند ارتقای روابط داشته باشند.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه، ۲۸ فروردین،  پس از اینکه خبر سوزاندن قرآن در سوئد منتشر شد، در غیاب سفیر این کشور در تهران، کاردار سوئد را احضار کرد. سعید خطیب‌زاده نیز روز دوشنبه به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «آنچه در سوئد اتفاق افتاد، بسیار منزجرکننده بود و ایران به اشد وجه آن را محکوم می‌کند. تکرار این موضوع در سوئد جای تاسف عمیق است و منتظریم سوئد به جای استفاده از آزادی بیان، به مسئولیت خود عمل کند و عکس‌العمل مناسب نشان دهد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درگیری‌های روز جمعه میان گروه‌های حماس و پلیس اسرائیل در مسجدالاقصی نیز اظهارنظر کرد و بدون اشاره به حملات تروریستی اخیر علیه اسرائیل، گفت: «طی چند هفته گذشته، ملت فلسطین شهدای زیادی را تقدیم کرد و سکوت سازمان‌های بین‌المللی را شاهدیم.»

به گفته او، جمهوری اسلامی ایران اقدام‌های خود در سطح سازمان‌های بین‌المللی و همکاری‌های اسلامی را انجام داده  و حسین امیرعبداللهیان نیز با اسماعیل هنیه در این زمینه گفت‌وگو کرده؛ نامه‌ای هم به سازمان‌ همکاری‌های اسلامی ارسال شده است.

او مدعی شد که «عادی‌سازی روابط» برخی کشورهای منطقه با اسرائیل موجب شد که این کشور «جری‌تر» شود.

پلیس اسرائیل روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که درگیری در مسجدالاقصی پس از آن آغاز شد که گروهی از شبه‌نظامیان حماس به سنگ‌ پرت کردن در محوطه مسجد اقدام کردند.