شماری از سربازان نیروهای ویژه زیر شکنجه طالبان قرار دارند

طالبان هشت نظامی پیشین را بازداشت و در بخش امنیتی زندانی کرده‌اند

نیویورک تایمز نیز در تازه‌ترین گزارش خود به مستندسازی چگونگی بازداشت، شکنجه و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان پرداخت-AFP

بهزاد بهنام، فرمانده پیشین نیروهای ویژه افغانستان، در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، از بازداشت شماری از نظامیان پیشین خبر داد و گفت که طالبان از دو هفته پیش، هشت تن از این سربازان را با نیرنگ بازداشت کرده و آن‌ها اینک تحت شکنجه‌اند.

به گفته این فرمانده، استخبارات (اداره اطلاعات) طالبان این سربازان را از استان‌های کابل، ننگرهار و مزار شریف بازداشت و در بند ۴۰ امنیتی زندانی کرده‌ است. بر این اساس، گفته می‌شود که نور محمد، جمیل، متین، شاهین و جاوید را از مناطق مختلف کابل و دو سرباز را در مزار شریف بازداشت کرده‌اند و حضرت ولی در شهر جلال آباد بازداشت و به کابل آورده شده است.

نظامیان پیشین افغانستان فرمان عفو عمومی طالبان را تنها تله‌ای بزرگ برای به دام انداختن نظامیان و غیرنظامیان می‌دانند و می‌گویند که طالبان ابتدا یک نفر را بازداشت و بعد با شکنجه، او را مجبور می‌کنند همکاران و دوستانش را لو بدهد.

یکی از نزدیکان نورمحمد، سربازی که در زندان طالبان است، می‌گوید یکی از دوستان نورمحمد به نام جمیل روز بیست‌وچهارم فروردین با او تماس گرفت و گفت که کار مهمی با او دارد و او باید هرچه زودتر خود را به پروان برساند. هنگامی که نورمحمد به آنجا رفت، افراد طالبان یک‌باره به او حمله کردند، چشمانش را بستند و او را با خود بردند. نزدیکان نور محمد می‌گویند مراجعه آن‌ها به نهادهای مختلف برای کسب اطلاعاتی از سرنوشت او تاکنون بی‌پاسخ مانده است.

نزدیکان یکی دیگر از بازداشت‌شدگان می‌گویند که طالبان روز بیستم فروردین به خانه جمیل، سرباز واحد ویژه ارتش در ناحیه نهم کابل حمله کردند و جمیل و پسر ۱۶ ساله‌اش را با خود بردند؛ آن‌ها پس از چند روز شکنجه، پسر جمیل را آزاد کردند اما جمیل هنوز هم در بند طالبان است.

برخی منابع می گویند که این سربازان در سلول‌های انفرادی زندانی‌اند، شب و روز شکنجه می‌شوند و در وضعیت جسمی و روحی بسیار بد قرار دارند.

فرمانده یک واحد نیروهای ویژه می‌گوید: «گفته‌های غیرمسئولانه سمیع سادات مبنی بر بسیج نیروهای نظامی سبب شد تا طالبان عملیات دستگیری نظامیان سابق را تشدید کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آنکه سران طالبان بارها اعلام کرده کسانی که در حکومت پیشین کار کرده‌اند، عفو شده‌اند و آزار و اذیت نخواهند شد، افراد این گروه هر روز به خانه نظامیان سابق در سراسر افغانستان می‌ریزند و آن‌ها را بازداشت می‌کنند. اعضای خانواده باتور، یکی از نظامیان پیشین در استان میدان وردک، به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان باتور را یک ماه پیش از منزلش در نزدیکی میدان شهر بازداشت و پس از یک هفته شکنجه، او را جلو خانه‌اش رها کرده‌اند. خانواده باتور می‌گویند که او دچار معلولیت شده است و در وضعیت روحی بسیار بدی قرار دارد.

برخی منابع می‌گویند که طالبان در هشت ماه گذشته، ده‌ها تن از نظامیان را در نقاط مختلف افغانستان بازداشت و شکنجه کرده‌اند که شماری از آنان زیر شکنجه جان باخته و بعضی هم پس از شکنجه کشته شده‌اند.

جمشید یما امیری روز شنبه از کشف حدود ۲۰ جسد پشت سد سروبی خبر داد. به گفته یما امیری، تقریبا یک ماه پیش که طالبان به علت برخی مشکلات فنی، آب پشت سد سروبی را خشک کرد، حدود ۲۰ جسد آنجا پیدا شد. این خبرنگار می‌گوید که این جسدها متعلق به نظامیان پیشین‌اند که افراد طالبان آن‌ها را کشته و اجسادشان در دریاچه پشت سد انداخته‌اند.

در تازه‌ترین مورد، طالبان روز یکشنبه، ۱۷ آوریل، قاسم قایم، فرمانده افسران وزارت امور داخله (کشور) را کشتند. قاسم قایم در هفت ماه گذشته در وزارت امور داخله این سمت را در اختیار داشت اما نیروهای اداره اطلاعات طالبان هفته گذشته او را در نزدیکی وزارت امور داخله بازداشت کردند و یک هفته بعد، جسدش را برای خانواده‌اش فرستادند.

نیویورک تایمز نیز در تازه‌ترین گزارش خود به مستندسازی چگونگی بازداشت، شکنجه و قتل کارمندان دولت پیشین افغانستان پرداخت و نوشت که طالبان در شش ماه نخست روی کار آمدن خود از ۱۵ اوت ۲۰۲۱، تعداد ۵۰۰ نظامی و غیرنظامی را کشته‌ است.