موج جدید ترور، اعدام و بازداشت‌‌ در افغانستان

طالبان مسئولیت ترورها، بازداشت‌ها و ربودن نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان را به عهده نمی‌گیرد.

طالبان درباره گزارش‌های بازداشت، ناپدید شدن و قتل نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین افغانستان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند-عکس: ایندیپندنت فارسی

روند بازداشت، اعدام، ربودن و ترور افراد به‌ویژه نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان بار دیگر افزایش یافته است. در تازه‌ترین مورد، نظامیان دولت پیشین افغانستان و بستگان آنان در شهرهای قندهار، هرات، گردیز، بلخ و سمنگان هدف اقدامات انتقام‌جویانه طالبان قرار گرفتند. شمس‌الدین خانزاده، افسر نیروهای مرزی دولت پیشین افغانستان، روز یک‌شنبه، اول اسفند، در شهرستان اسپین بولدک کشته شد. شمس‌الدین خانزاده، چند سال قبل حین انجام وظیفه و در اثر انفجار مین از ناحیه دو دست زخمی شد که در جریان درمان دستانش قطع شدند. هاشم خان‌زاده، برادر شمس‌الدین در فیس‌بوک نوشت که برادرش را «افراد ظالم» به قتل رسانده‌اند و این پانزدهمین عضو خانواده او است که «در راه وطن» جان خود را از دست می‌دهد.

شماری از خبرنگاران و ساکنان قندهار در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که طالبان، شمس‌الدین خانزاده را به‌دلیل فعالیت در صفوف نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان کشته است. دوشنبه‌شب، افراد طالبان سه نفر را در شهر هرات تیرباران کردند و سپس اجساد آنان را با این عنوان که آدم‌ربا بوده‌اند به نمایش گذاشتند. طالبان ادعا کرد که افراد کشته شده در تلاش ربودن یک بازرگان بودند و در جریان تعقیب و گریز کشته شدند.

وحید پیمان، روزنامه‌نگار هراتی، به نقل از اعضای خانواده یکی از کشته‌شدگان که افسر سابق نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان است، در فیس‌بوک نوشت: «محبوب شاه، در حکومت پیشین افسر پلیس بود. شب گذشته او با دو تن از همراهانش به اتهام آدم‌ربایی در هرات کشته شدند؛ اما نزدیکان محبوب شاه اتهام آدم‌ربایی را رد می‌کنند و می‌گویند، خودرو حامل آنان در خیابان منتهی به بکرآباد در حرکت بود که طالبان به آنان تیراندازی کردند.» آقای پیمان افزود که محبوب شاه در ترکیه آموزش نظامی دیده بود و ازجمله افسران عالی‌رتبه وزارت کشور در دولت پیشین افغانستان بود.

دوشنبه‌شب، اسماعیل دلدار، افسر واحد ویژه نیروهای امنیتی در دولت پیشین افغانستان در مرکز شهر گردیز در شرق افغانستان کشته شد. طالبان و خانواده اسماعیل دلدار در مورد چگونگی کشته شدن او سکوت کرده‌اند. شماری از دوستان آقای دلدار در صفحات مجازی نوشته‌اند که او به‌تازگی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه کاتب در کابل فارغ‌التحصیل شده بود و به دلیل اعتماد به عفو عمومی طالبان، افغانستان را ترک نکرد و در زادگاهش در گردیز زندگی می‌کرد.

یک منبع آگاه در تخار به ایندیپندنت فارسی گفت دوشنبه‌شب صدرالدین تاتار، افسر نیروهای تکاور در دولت پیشین افغانستان از خانه‌اش در روستای کفترعلی شهرستان ینگی قلعه استان تخار ربوده شد. به گفته این منبع آگاه، طالبان این افسر نظامی دولت پیشین را به اتهام فعالیت به نفع جبهه مقاومت ملی و تلاش برای جلب و جذب نیرو و جنگ با طالبان ربوده‌ است. طالبان خانواده صدرالدین تاتار را تهدید کرده‌ است که در این مورد با هیچ کسی صحبت نکنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، منابع آگاه در شهرستان کشنده، استان بلخ می‌گویند در یک ماه اخیر و پس از کشته شدن جمشید کوهستانی و هفت نفر از نیروهای جبهه مقاومت ملی در آن شهرستان، طالبان، ده‌ها نفر را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی بازداشت و شکنجه کرده ‌است. یکی از ساکنان شهرستان کشنده به‌شرط فاش نشدن نامش گفت: «طالبان ده‌ها مرد را بدون مدرک و شواهد به زندان انداخته و تا سرحد مرگ شکنجه کرده است. همه را به اتهام عضویت در جبهه مقاومت ملی شکنجه می‌کنند، درحالی‌که افراد بازداشت شده رابطه‌ای با فعالیت‌های نظامی ندارند.»

این منبع آگاه افزود مولوی نور محمد مدقق، فرماندار سابق کشنده، از چند ماه پیش در زندان طالبان است و به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن مجازات می‌شود. طالبان از همه افرادی که بازداشت و شکنجه می‌کنند، پول و اسلحه می‌خواهند و اگر کسی توان پرداخت پول و تحویل دادن اسلحه را نداشته باشد یا کشته می‌شود یا طولانی‌مدت زیر شکنجه باقی می‌ماند.

حاجی محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، روز یک‌شنبه از تیرباران شدن دو مرد جوان به‌نام‌های محمد و عوض در شهرستان دره صوف استان سمنگان به دست طالبان خبر داد. آقای محقق گفت طالبان این دو برادر را به دلیل اینکه برادر بزرگ‌ترشان در صفوف نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان فعالیت می‌کرد، تیرباران کرده است. صبح روز شنبه، مردان مسلح ناشناس یکی از ساکنان شهر مزارشریف به نام حاجی خالد را در ناحیه دهم شهر مزارشریف تیرباران کردند.

یکی از دوستان نزدیک حاجی خالد به ایندیپندنت فارسی گفت او پس از دو ماه اسارت در زندان طالبان، چند روز قبل از کشته شدن آزاد شده بود. این منبع افزود: «حاجی خالد دو ماه در زندان طالبان زیر شکنجه بود. اخیرا و با پادرمیانی متنفذان قومی از زندان طالبان آزاد شد. باور من این است که طالبان او را کشته است.» به باور این منبع آگاه، طالبان به خاطر این‌که مورد انتقاد و سرزنش مردم قرار نگیرد، افراد را از زندان آزاد و سپس ترور می‌کند.

اقدامات انتقام‌جویانه طالبان علیه نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و بستگان آنان در حالی افزایش یافته است که در شش ماه گذشته، ده‌ها نیروی امنیتی بازداشت، اعدام و ناپدید شده‌اند. این اقدامات طالبان با انتقاد گسترده کشورهای جهان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر مواجه شده است. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، اواخر ژانویه، در گزارشی به شورای امنیت کشته شدن و ناپدید شدن ده‌ها نیروی امنیتی و کارمندان دولت پیشین افغانستان را در شش ماه گذشته تایید و از افزایش این اقدامات ابراز نگرانی کرد. طالبان در پاسخ به گزارش‌های بازداشت، ناپدید شدن و قتل نیروهای امنیتی و کارکنان دولت پیشین افغانستان اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و مسئولیت هیچ‌یک از این اقدامات به عهده نمی‌گیرد.

بیشتر از جهان