پس لرزه درگیری‌های مرزی؛ پاکستان و طالبان سفیران یکدیگر را احضار کردند

وزیر خارجه طالبان در پاسخ به حمله‌های هوایی پاکستان نامه اعتراضی نوشت

وزیر خارجه طالبان، سفیر پاکستان را در کابل احضار کرد - عکس: @MoFA_Afg توییتر

 

به گزارش رسانه (ANI) وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه ۲۷ فروردین (۱۶ آوریل) نماینده طالبان در سفارت افغانستان را در پی حمله تروریستی روز پنجشنبه به کاروان نیروهای امنیتی پاکستان در وزیرستان شمالی احضار کرد. دولت پاکستان برای پاسخ دادن به حمله‌های روز پنجشنبه فقط به احضار کاردار سفارت بسنده نکرد، بلکه جمعه شب مناطق مرزی افغانستان را زیر آتش هواپیماهای جنگی و توپخانه گرفت. وزیر خارجه طالبان بعدازظهر شنبه در واکنش به حمله‌های هوایی به خاک افغانستان، سفیر پاکستان در کابل را احضار کرد.

وزارت خارجه پاکستان صبح روز شنبه با احضار کاردار سفارت افغانستان از او خواست تا تدابیر امنیتی در مناطق مرزی را افزایش بدهند و روابط دوجانبه (میان طالبان و پاکستان) را برای جلوگیری از افزایش حمله‌های تروریستی مشابه تقویت کنند. کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد که نماینده طالبان در این کشور است ماه نوامبر ۲۰۲۱ از سوی رهبری این گروه به این سمت گماشته شد.

احضار کاردار سفارت طالبان از سوی وزارت امور خارجه پاکستان در حالی صورت گرفت که رسانه‌های پاکستانی روز پنجشنبه ۱۴ آوریل گزارش دادند پست‌های بازرسی این کشور از منطقه چترال در خاک افغانستان، هدف ۳۵ گلوله قرار گرفته است. پس از آن گزارشی نیز از حمله تحریک طالبان پاکستان به کاروان نیروهای ارتش پاکستان در خیبرپختونخواه -هم مرز با افغانستان- منتشر شد که در آن هفت سرباز نیروهای ارتش پاکستان و چهار نفر از نیروهای تحریک طالبان پاکستان کشته شدند.

ارتش پاکستان در پاسخ به این حمله‌ها نیمه‌شب جمعه ۲۶ فروردین چهار روستا در استان خوست، هم‌مرز با وزیرستان شمالی را به‌وسیله جنگنده‌های هوایی بمباران کرد. به نقل از منابع محلی بیش از ۳۰ تن ازجمله زنان و کودکان کشته و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند. علاوه بر این، روستایی در استان کنر هم‌مرز با پاکستان نیز زیر آتش جنگنده‌های پاکستانی قرار گرفت که در نتیجه آن دست‌کم شش عضو یک خانواده کشته شدند. هم‌زمان با این حمله‌ها، توپخانه ارتش پاکستان مناطقی را در استان پکتیکا هدف قرار داد و حمله‌های هوایی در منطقه مرزی تورخم در استان ننگرهار نیز گزارش شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه، ساعاتی پس از آنکه کاردار سفارت افغانستان به وزارت خارجه پاکستان احضار شد، مولوی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان سفیر پاکستان را برای پاسخ‌ به کشتار غیرنظامیان در حمله‌های هوایی جمعه شب احضار کرد. در این جلسه که با حضور وزیر خارجه طالبان و ملا شیرین آخوند، معاون وزیر دفاع طالبان برگزار شد، وزیر خارجه طالبان یک نامه‌ اعتراضی به سفیر پاکستان تحویل داد تا به دولت آن کشور برساند. متقی حمله جمعه شب به استان‌های مرزی افغانستان ازجمله خوست و کنر را تجاوز نظامی نامید و از دولت پاکستان خواست تا از تکرار چنین حمله‌هایی خودداری کند، زیرا سبب تیرگی روابط میان دو کشور می‌شود و عواقب ناگواری در پی خواهد داشت.

در همین حال، وزارت خارجه پاکستان نیز پس از احضار نماینده طالبان در سفارت افغانستان در بیانیه‌ای نگرانی جدی خود را در مورد افزایش فعالیت‌های نظامی  نیروهای مرزی طالبان افغانستان ابراز کر‌د و گفت که پاکستان تیراندازی برون‌مرزی را به‌شدت محکوم می‌کند و خواستار برخورد قاطع با عاملان آن است.

این کشمکش در روابط سیاسی میان طالبان و پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که از یک سو پاکستان از نخستین حامیان طالبان به شمار می‌رود و با رسیدن طالبان به قدرت، روابط دیپلماتیک را با این گروه آغاز کرد و نمایندگان سیاسی آنان را در کشورش پذیرفت؛ از سوی دیگر طالبان با وجود روابط گسترده با دولت پاکستان با تحریک طالبان پاکستانی نیز همسو است؛ هرچند مقام‌های طالبان هیچ‌گاه به این روابط اعتراف نکرده‌اند، اما تحریک طالبان پاکستان بارها مدعی شده است با طالبان افغانستان در یک صف قرار دارند.