کره شمالی تولد بنیانگذار خود را بدون نمایش قدرت نظامی جشن گرفت

تحلیلگران کره جنوبی و ایالات متحده رژه نظامی گسترده یا حتی آزمایش هسته‌ای را در این روز پیش‌بینی کرده بودند

رسانه‌های دولتی کره شمالی حضور کیم جونگ اون، رهبر این کشور را در حال تماشای یک راهپیمایی به مناسبت جشن تولد پدربزرگش نشان دادند؛ مراسمی که در آن خبری از نمایش قدرت نظامی نبود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز ۱۵ آوریل به مناسبت تولد کیم ایل سونگ - پدربزرگ رهبر کنونی کره شمالی - یکی از مهم‌ترین تاریخ‌ها در تقویم سیاسی پیونگ یانگ است.

این روز به عنوان روز خورشید در این کشور مجهز به سلاح هسته‌ای شناخته می‌شود. از سال ۱۹۴۸ سه نسل از خانواده کیم بر کره شمالی حکومت کرده‌اند.

جشن تولد کیم ایل سونگ در کره شمالی در حالی برگزار شد که تحلیلگران و مقام‌های کره جنوبی و ایالات متحده یک رژه نظامی گسترده یا حتی آزمایش هسته‌ای را پیش‌بینی کرده بودند، اما چنین اتفاقی نیفتاد و جشن روز جمعه شامل رژه غیرنظامی، رقص و آتش‌بازی بود.

عکس‌های منتشر شده در خبرگزاری دولتی کره شمالی نشان می‌دهد که هزاران نفر با لباس‌های رنگارنگ در حالی که کیم جونگ اون از بالکن به آنها نگاه می‌کند، در میدان کیم ایل سونگ پایتخت راهپیمایی می‌کنند.

تا قبل از روز برگزاری این جشن نیز رسانه‌های این کشور پوشش خبری گسترده‌ای از این مناسبت داشتند و مراسم مختلفی از جمله افتتاح مجتمع‌های آپارتمانی جدید و جشنواره‌های گوناگون را به تصویر درآوردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لیف-اریک ایزلی، دانشیار مطالعات بین‌المللی از سئول درباره برگزاری جشنواره‌های نور و گل با حضور مردم کره شمالی توضیح داد که «این یک تصمیم حساب‌شده برای نمایش آپارتمان‌های جدید و شهروندانی است که با گوشی‌های هوشمندشان از مراسم عکس می‌گیرند زیرا رژیم کیم در حال حاضر به غرور ملی و نشان دادن پایگاه مردمی نیاز بیشتری از رژه نظامی دارد.»

به گفته او، برگزاری چنین مراسم عمومی تلاشی است برای این که رهبر این کشور درگیر بحران اقتصادی شدید، اقتصادی را به تصویر بکشد که نه تنها مقاوم بلکه در حال رشد است.

این کارشناس در عین حال تاکید کرد که نمایش ندادن قدرت نظامی در این مراسم به معنای فاصله گرفتن کره شمالی از تقویت نظامی نیست.

این جشن سالگرد سه هفته پس از آن برگزار می‌شود که کره شمالی بزرگ‌ترین آزمایش موشک بالیستیک قاره‌پیمای خود را انجام داد.

تصاویر ماهواره‌ای، نشانه‌هایی از فعالیت جدید در تونلی در سایت آزمایش هسته‌ای پونگی - ری را نشان داده‌اند که کره شمالی ادعا کرده است در سال ۲۰۱۸ پیش از نشست بین کیم و دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهوری وقت آمریکا تخریب شد.

مقام‌های کره جنوبی گفته‌اند که پیونگ یانگ ممکن است یک رژه نظامی یا آزمایش تسلیحاتی در روز ۲۵ آوریل، سالگرد تاسیس ارتش خلق کره، یا تاریخی نزدیک به آن انجام دهد.

بیشتر از جهان