در زندان‌های کره شمالی چه می‌گذرد؟

ضرب و شتم، تجاوز و سقط جنین اجباری تنها گوشه‌هایی از شکنجه در زندان‌های پیونگ‌یانگ است

کره شمالی همواره اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر را رد کرده است - AFP

لی یونگ جو پس از فرستاده شدن به سلول کوچک زندان دستور گرفت چهارزانو بنشیند و دستانش را روی زانو بگذارد. او تا ۱۲ ساعت اجازه حرکت نداشت و کوچک‌ترین تکان یا زمزمه‌ای مجازاتی سختی در پی داشت. این زندانی که به آب دسترسی محدودی داشت و فقط چند ذرت آسیاب شده برای خوردن به او داده شده بود، با یادآوری خاطراتش از آن روزها گفت: «احساس می‌کردم یک حیوانم، نه یک انسان.»

به گزارش بی‌بی‌سی، یونگ جو به جرم اینکه در سال ۲۰۰۷ تلاش کرده بود از کره شمالی فرار کند،‌ در چین بازداشت و به زندان فرستاده شد.

او سه ماه را در بازداشتگاه «آن‌سونگ» در کره شمالی، نزدیک مرز چین، گذراند و منتظر حکمش بود. در این مدت، به دلیل تلاش برای ترک کشورش ساعت‌ها با اتهام خیانت ملی تحت بازجویی قرار گرفت.

این شهروند کره شمالی درباره رفتار با زندانیان در این کشور گفت: «نگهبان از من می‌خواست که نزدیک میله‌های سلول بیایم و دست‌هایم را دراز کنم، سپس با حلقه کلید کف دستانم می‌کوبید تا اینکه کاملا ورم می‌کرد و کبود می‌شد. من از غرور نمی‌خواستم گریه کنم اما همیشه صدای ضرب‌وشتم و گریه‌ زندانیان دیگر از سایر سلول‌ها در راهرو را می‌شنیدم».

یونگ جو در نهایت به سه سال و نیم زندان محکوم شد اما پس از طی دوران محکومیت باز هم فرار کرد و خود را به کره جنوبی رساند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او یکی از بیش از ۲۰۰ نفری است که در تحقیقات گسترده‌ در مورد نقض قوانین بین‌المللی در زندان‌های کره شمالی شرکت کرده است. سازمان غیرانتفاعی متولی این تحقیق به نام «آینده کره» ۵۹۷ مجرم را به دلیل پنج هزار و ۱۸۱ مورد نقض حقوق بشر علیه ۷۸۵ زندانی در ۱۴۸ مرکز کیفری کره شمالی شناسایی کرده است.

با اینکه کره شمالی همواره اتهام‌های مربوط به نقض حقوق بشر را رد کرده، شواهد جمع‌آوری‌شده در یک پایگاه اطلاعاتی به ثبت رسیده است؛ به این امید که روزی بتوان مسئولان و مسببان نقض حقوق بشر در کره شمالی را به دست عدالت سپرد. این گروه تحقیقاتی یک مدل سه‌بعدی هم از بازداشتگاه «آن‌سونگ» درست کرده تا مردم بتوانند شرایط تاسف‌بار زندانیان را واضح‌تر درک کنند.

سویون یو، یکی از فعالان انجمن «آینده کره» در سئول، گفت که خشونت شدید در زندان برای سرکوب جمعیت ۲۵ میلیون نفری استفاده می‌شود تا کسی جرات نکند خلاف دستورهای رهبر این کشور اقدامی کند. او تاکید کرد: «در هر مصاحبه‌ای که انجام می‌دهیم، تاثیر این موضوع بر زندگی انسان‌ها را شاهدیم. یکی از مصاحبه‌شوندگان کشته شدن یک نوزاد تازه متولد شده در زندان را شاهد بود و پس از آن حال روحی خوبی نداشت.»

به گفته او، اتهام‌های متعددی در مورد آزار و تجاوز جنسی در زندان وجود دارد و برخی از بازماندگان به این سازمان گفتند که مجبور شده‌اند سقط جنین کنند.

در یک مورد در مرکز هولدینگ استان هامگیونگ شمالی، یکی از افراد مصاحبه‌شوندگان شاهد بود که یکی از زندانیان در ماه هشتم بارداری مجبور به سقط جنین شد. او ادعا می‌کند که نوزاد زنده ماند اما در یک حوضچه‌ آب غرق شد. شاهدان در چندین مورد نیز اعدام را گزارش کردند.

کره شمالی در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری در جهان منزوی است. این کشور سه نسل است که به دست خانواده کیم اداره می‌شود و شهروندان آن باید به خانواده و رهبر فعلی آن، کیم جونگ اون، ارادت کامل نشان دهند.

انزوای کره شمالی با بحران اقتصادی شدیدی همراه بوده و همه‌گیری کووید -۱۹ این وضعیت را وخیم‌تر کرده است. کرونا همچنین باعث شد تا کنترل‌های شدیدتری هم در داخل و هم در مرزهای این کشور برای مردم کره شمالی ایجاد شود و خارج شدن شهروندان از این کشور را دشوارتر از گذشته کند.

بیشتر از جهان