زلنسکی: از احتمال حمله اتمی نترسید، اما آماده باشید

رئیس‌جمهوری اوکراین می‌گوید ممکن است پوتین از سلاح‌های اتمی یا شیمیایی استفاده کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت همه کشورهای جهان باید برای احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در جنگ با اوکراین آماده شوند.

زلنسکی در گفتگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان افزوده: «از آنجا که پوتین برای جان مردم اوکراین ارزشی قائل نیست ممکن است از سلاح‌های اتمی یا شیمیایی استفاده کند. ممکن است این اطلاعات واقعی نباشد، اما این امکان وجود دارد که حقیقت داشته باشد. ما نباید بترسیم اما باید آماده باشیم.»

او همچنین گفت که از ابتدای جنگ با روسیه تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نیروی اوکراینی کشته و حدود ۱۰ هزار سرباز اوکراینی نیز مجروح شده‌اند و سخت بتوان گفت که چند نفر آنها زنده می‌مانند.

رئیس‌جمهوری اوکراین این آمار را با تلفات نیروهای روسی مقایسه کرد و مدعی شد که ۱۹ تا ۲۰ هزار سرباز روسی نیز در جریان این جنگ کشته شده‌اند. برآورد کشورهای غربی حاکی از آن است که تلفات روسیه در این جنگ چند هزار نفر بوده است. اما طبق آخرین آماری که مسکو منتشر کرده است، حدود هزار و ۳۵۰ سرباز روسی کشته شده‌اند.

در این مصاحبه زلنسکی در مورد غرق شدن یک کشتی روسی، تلفاتی که ارتشش متحمل شده است و عواقب عاطفی جنگ بر او و مردمش صحبت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زلنسکی در طول جنگ ۵۰ روزه با روسیه در اوکراین باقی مانده است، زیرا نیروهای اوکراین در برابر تلاش‌های کرملین برای تصرف کیف مقاومت و روسیه را مجبور کرده‌اند که تلاش‌های جنگی خود را در مناطق شرقی و جنوبی کشور متمرکز کند، جایی که اوکراین پیش بینی تشدید تنش را دارد.

زلنسکی در پاسخ به سئوالی در باره ویدیوهایی که از اجساد ویرانی‌ها در اوکراین منتشر شده است، از جمله ویدیو زنی که جسد پسرش را در یک چاه پیدا می‌کند، گفت: «این‌ها برای من بسیار رنج‌آور است. من به عنوان یک پدر نمی‌توانم این تصاویر را نگاه کنم، چرا که بعد از آن تنها چیزی که می‌خواهید انتقام‌گیری و کشتن است. اما من به عنوان رئیس‌جمهوری کشوری که هزاران نفر در آن کشته شده‌ و عزیزان خود را از دست داده‌اند و میلیون‌ها نفر دیگر نیز می‌خواهند زنده بمانند، مجبورم این تصاویر را تماشا کنم.»

رئیس جمهوری اوکراین در پایان گفت: «اما همه ما مجبوریم نهایت تلاش خود را بکنیم تا این جنگ، یک جنگ بی‌پایان نشود. هر چه جنگ طولانی‌تر شود، کشته‌ها نیز بیشتر می‌شود.»

مقامات ایالات متحده در مورد این احتمال هشدار داده اند که پوتین، در صورت عقب نشینی، می‌تواند به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین روی آورد. بیل برنز، رئیس سیا (CIA) ، پنجشنبه گفت که سیا بسیار دقیق این احتمال را زیر نظر دارد، در حالی که تاکید کرد که ایالات متحده هنوز هیچ نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای برداشتن چنین اقدامی ندیده است.

بیشتر از جهان