کیهان: نباید اجازه داد نفت از تنگه هرمز به کره‌جنوبی برود

کیهان مبادله زندانیان دوتابعتی را «معامله‌ای خسارت‌بار» می‌داند

جمهوری اسلامی سال‌هاست از تنگه هرمز به عنوان ابزار تهدید بسیاری از کشور‌های جهان استفاده می‌کند. عکس: تسنیم

حسین شریعتمداری، نماینده علی خامنه‌ای در موسسه «کیهان» مبادله احتمالی سه زندانی دو تابعیتی با هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده در کره‌جنوبی را «معامله‌ای خسارت‌بار» دانست و خواستار بسته شدن تنگه هرمز بر روی تمام کشتی‌ها به مقصد این کشور شد.

شریعتمداری در سرمقاله شماره روز شنبه ۲۷ فروردین روزنامه «کیهان» نوشت این مبادله اگر انجام شود، «دندان طمع دشمنان را برای باج‌خواهی تیزتر» خواهد کرد.

او اضافه کرد دست جمهوری اسلامی برای «وادار کردن حریف به تسلیم در مقابل خواسته‌های قانونی خود، خالی نیست و اهرم‌های موثر و کارآمدی» مثل «بستن تنگه هرمز» در اختیار دارد.

شریعتمداری با انتقاد از کره‌ جنوبی و برخی دیگر از کشور‌های مجری تحریم‌های آمریکا نوشت جمهوری اسلامی نباید «به این زورگویی‌ها تن دهد» و این کشور‌ها هم «نباید از عواقب و هزینه سنگین اقدام پلشت خود در امان باشند.»

«بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های تجاری و نفتکش‌های کره جنوبی و تمامی شناورهایی که برای کره جنوبی کالا حمل می‌کنند و یا از مبدا کره جنوبی بارگیری می‌کنند»، خواسته صریحی است که روزنامه «کیهان» از مقام‌های جمهوری اسلامی مطرح کرده است.

این روزنامه مرداد ماه سال ۱۳۹۹ هم با انتشار یادداشتی از تعلل و کم‌کاری وزارت امور خارجه دولت وقت در آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کره‌جنوبی انتقاد کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از محل فروش نفت به کره جنوبی، چند سالی می‌شود که به‌ دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های سئول مسدود شده است. 

آزادی این دارایی‌ها مشروط به اجازه ایالات متحده و بازگشت متقابل تهران و واشینگتن به توافق‌نامه «برجام» است که این شروط هنوز محقق نشده است.

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها تلاش کرده‌اند این دارایی‌ها را از روش‌های دیگری آزاد کنند که هیچ‌یک از آنها هم کارآمد نبوده است.

توقیف چند روزه یک نفتکش کره‌ جنوبی به بهانه «آلودگی محیط زیستی» در دی ماه سال ۱۳۹۹ از سوی سپاه پاسداران یکی از همین اقدامات حاشیه‌ساز و جنجال برانگیز بود.

آزاد شدن دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی در ۱۰ روز گذشته بار دیگر به موضوعی داغ در رسانه‌ها و روابط پرتنش جمهوری اسلامی با آمریکا تبدیل شده است.

روزنامه «فرهیختگان» روز ۱۸ فروردین از آغاز مذاکراتی خبر داده بود که محور آن آزادی سیامک نمازی، محمدباقر نمازی و مراد طاهباز، سه زندانی دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی در ازای آزادی هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۵ فروردین به طور رسمی تمام گزارش‌ها در این زمینه را رد و خواستار آزادی نمازی‌ها و طاهباز از زندان‌های جمهوری اسلامی شد.