ده زندانی القاعده از زندانی در شرق یمن فرار کردند

القاعده از سراسر جهان عضو می‌گیرد و پس از آموزش‌های ایدئولوژیک افراطی، آن‌ها را آماده عملیات‌ تروریستی می‌کند

زندانیان احتمالا برای فرار خود، با نگهبانان زندان و همچنین سایر ستیزه‌جویان خارج از کشور هماهنگ کرده‌اند - MOHAMMED HUWAIS / AFP

مقام‌های امنیتی یمن روز جمعه اعلام کردند که ۱۰ شبه‌نظامی زندانی القاعده از یک زندان در استان حضرموت در شرق یمن فرار کرده‌اند.

زندانیان اواخر روز پنجشنبه در زندان شهر سیون با یکدیگر درگیر شدند و نگهبانان را مجبور به مداخله کردند.

چند نفر از مقام‌های زندان که نخواستند نام آن‌ها فاش شود به آسوشیتدپرس گفتند پس از مداخله زندانبانان، شورشیان زندانی بر آن‌ها غلبه کردند و اسلحه ‌کلاشنیکف آن‌ها را گرفتند و قبل از فرار دستان آنان را بستند.

تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که زندانیان باید برای این اقدام خود با نگهبانان زندان و همچنین سایر ستیزه‌جویان خارج از کشور هماهنگ کرده باشند.

فهرستی از اسامی فراری‌ها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است تا به کمک مردم شناسایی و دستگیر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 شبکه یمنی القاعده گروهی از مسلمانان سنی تندرو است که پس از جنگ یمن در سال ۲۰۱۴ شکل گرفت. القاعده در بخش‌های مختلفی از جهان حضور دارد و شاخه مستقر در یمن خطرناک‌ترین شاخه این شبکه جهانی محسوب می‌شود. آن‌ها تلاش کرده‌اند تا حمله‌هایی را علیه ایالات متحده انجام دهند.

اسامه بن لادن در سال ۱۹۸۸ گروه تروریستی القاعده را در پیشاور پاکستان تشکیل داد. هدف این گروه در ابتدا مبارزه با نیروهای متجاوز ارتش شوروی بود، اما پس از خروج شوروی از افغانستان، ماهیت و اهداف این گروه نیز تغییر کرد.

القاعده از سراسر جهان عضو می‌گیرد و پس از آموزش‌های ایدئولوژیک افراطی به این افراد، آنان را آماده عملیات‌ تروریستی می‌کند.

مهم‌ترین عملیات این گروه حمله به برج‌های دوقلو در خاک ایالات متحده بود که واکنش گسترده آمریکا را به دنبال داشت.

القاعده صراحتا هدف خود را «مبارزه با دشمنان خدا» اعلام کرده است. با این حال معیارهای آن‌ها برای تشخیص این اهداف با مخالفت اکثریت مسلمانان و رهبران دینی مواجه است.

بیشتر از جهان