محافظ مارشال دوستم که تازه از ایران برگشته بود، در سمنگان کشته شد

طالبان در شش ماه نخست حاکمیتشان، نزدیک به ۵۰۰ کارمند دولت سابق را کشته‌اند

گل حسن پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، به ایران پناه برده بود - ایندیپندنت فارسی

گل حسن ۳۰ ساله، از محافظان ویژه مارشال عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون اول رئیس‌جمهوری در دولت پیشین این کشور، بعدازظهر جمعه، ۲۶ فروردین، به دست افراد وابسته به گروه طالبان، در شهر ایبک، مرکز سمنگان در شمال افغانستان، کشته شد.

ژنرال عبدالستار قاسمی، فرمانده نیروهای محافظ مارشال دوستم، در مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، کشته شدن گل حسن را تایید کرد و گفت که او در پی فروپاشی دولت افغانستان، به ایران رفته بود و اخیرا با اعتماد به فرمان عفو عمومی رهبر طالبان، به افغانستان برگشت. به گفته ژنرال قاسمی، گل حسن از محافظان ویژه مارشال دوستم بود که در نبردهای سنگین علیه طالبان در سال‌های اخیر، در کنار او حضور داشت. شیرحسن، برادر کوچک گل حسن، هم در ماه ژوییه و در جریان نبرد نیروهای تحت امر مارشال دوستم با طالبان در استان جوزجان کشته شده بود. با مرگ گل حسن، خانواده او بی‌سرپرست مانده است.

عبدالستار قاسمی گفت: «همه محافظان و فرماندهان نظامی وابسته به مارشال دوستم در پی فروپاشی دولت پیشین، به کشورهای منطقه پناه بردند و گل حسن نیز به ایران رفته بود؛ اما در روزهای اخیر، به دلایل نامعلومی به خانه‌اش در سمنگان بازگشت.» قاسمی می‌افزاید که دلیل بازگشت گل حسن به سمنگان هنوز مشخص نیست و ممکن است فرماندهان طالبان در سمنگان او را با وعده اطمینان به عفو عمومی رهبر طالبان اغفال کرده باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با افزایش اخراج اجباری پناهجویان افغان از ایران، قتل، بازداشت و ناپدید شدن افرادی که از ایران به افغانستان بازمی‌گردند افزایش یافته است. در یک هفته اخیر، چند تن از نیروهای سابق امنیتی در شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، ناپدید شده‌اند.

قاسم قایم اندرابی، مدیر بخش افسران وزارت داخله (کشور) در دولت پیشین افغانستان، روز چهارشنبه، در کابل ناپدید شد. پس از آنکه اندرابی به دعوت طالبان، به محل کارش در وزارت کشور بازگشت، ارتباط او با خانواده‌اش قطع شد و تاکنون اطلاعی از سرنوشت او در دست نیست.

در هشت ماهی که از سلطه گروه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، ده‌ها تن از کارمندان دولت پیشین به ویژه نظامیان، در شهرهای مختلف افغانستان بازداشت، کشته و ناپدید شده‌اند. طالبان مسئولیت این حوادث را به عهده نمی‌گیرد و سخنگویان این گروه مستندات و شواهد موجود در این زمینه را رد می‌کنند.

بر اساس گزارش تحقیقی نیویورک‌تایمز که روز دوشنبه، ۲۲ فروردین (۱۲ آوریل)، منتشر شد، طالبان در شش ماه نخست حاکمیت خود، نزدیک به ۵۰۰ تن از نظامیان و کارمندان دولت پیشین افغانستان را کشته‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، مانند بقیه گزارش‌های مستند در مورد کشتار نظامیان و کارمندان دولت پیشین به دست افراد این گروه، گزارش تحقیقی نیویورک تایمز را هم رد کرد و مدعی شد که در افغانستان، حقوق بشر رعایت می‌شود.