قتل‌های زنجیره‌ای مرموز زنان و مردان؛ از بلخ تا ننگرهار

علاوه بر قتل‌های مرموز و ترورهای هدفمند، میزان خودکشی زنان نیز افزایش یافته است

بیشترین موارد قتل‌ بر اثر تصمیم‌های شخصی نیروهای طالبان اتفاق می‌افتند - عکس: WAKIL KOHSAR / AFP

در روز جمعه، ۲۶ فروردین (۱۵ آوریل)، خبر دست‌کم چهار قتل و یک خودکشی در گوشه‌وکنار افغانستان به رسانه‌ها رسید. منابع محلی در مزارشریف واقع در شمال افغانستان، گزارش دادند که اجساد یک زن و مرد جوان که با شلیک گلوله به قتل رسیده‌اند، در منطقه ۴ مزارشریف پیدا شده است. در همین حال، یک ترور هدفمند در سمنگان، قتل مرموز دیگری در ننگرهار واقع در شرق افغانستان و خودکشی یک دختر جوان اهل تخار در شمال‌شرق این کشور هم گزارش شد.

به گفته منابع محلی، یک زن و مرد جوان شب چهارشنبه، ۲۴ فروردین، در یک ایست‌بازرسی طالبان در مزارشریف، بازپرسی شدند و فردای آن روز، اجساد این دو تن که به ضرب گلوله کشته شده بودند، در اراضی ناحیه چهارم شهر مزارشریف پیدا شد. این منابع تایید کردند با آنکه اجساد به بیمارستان مرکزی شهر منتقل شده‌، هنوز هیچ عضوی از خانواده یا بستگان این دو حاضر نشده است اجساد را تحویل بگیرد.

هویت دقیق این دو نفر همچنان نامشخص است اما ویدیو کوتاهی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده، زن جوانی را نشان‌ می‌دهد که برقع دارد و ظاهرا به‌اجبار مقابل دوربین نشسته است و کسی پشت دوربین می‌خواهد از او اعتراف اجباری بگیرد و سپس تصاویری از جسد این زن در ویدیو دیده می‌شود. ارتباط این ویدیو به قتل ذکرشده هنوز کاملا تایید نشده است.

این در حالی است که منابعی در بیمارستان منطقه‌ای مزارشریف به رسانه‌های محلی گفته‌اند که در هشت ماه پس از روی کار آمدن طالبان، جسد بیش از ۵۰ مقتول به این بیمارستان منتقل شده که پس از ارائه اسناد و مدارک شناسایی به خانواده‌ و بستگانشان تحویل داده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان با این رویداد، جسد یک مرد دیگر که با شلیک گلوله به قتل رسیده است، روز جمعه در روستای دو آب شهرستان سرخ‌رود ننگرهار، پیدا شد. هنوز دلیل قتل و هویت مقتول مشخص نیست و منابع محلی طالبان نیز در این مورد اظهارنظری نکرده‌اند.

در هشت ماه گذشته، کشف اجساد مقتولان در شهرها و حومه آن در سراسر افغانستان به یکی از اتفاق‌های عادی تبدیل شده است. آخرین گزارش سازمان بین‌المللی اطلاعات و تحلیل داده‌های «ای‌ال‌سی‌ئی‌دی» (ALCED) که روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، منتشر شد، نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰ مورد قتل مرموز کارکنان دولت پیشین افغانستان در هشت ماه گذشته اتفاق افتاده است که عاملان آن اغلب اعضای طالبان بوده‌اند. علاوه بر این، طالبان در موارد متعددی، زنان و مردان جوان را به دلیل با هم بودن در مکان‌های عمومی یا خصوصی بدون رابطه خانوادگی، به قتل رسانده‌اند. تازه‌ترین مورد، قتل یک پرستارجوان زن در مزارشریف بود که همراه با همکار مردش هدف خشم نیروهای طالبان قرار گرفتند و هر دو تیرباران شدند.

علاوه بر قتل‌های مرموز طالبان و دیگر گروه‌های مسلح، میزان خودکشی جوانان در افغانستان هم افزایش یافته و تنها در دو هفته گذشته، سه مورد خودکشی دختران زیر ۱۸ سال در استان‌های بامیان، فاریاب و تخار گزارش شده است.

منابع محلی در استان تخار در شمال شرق افغانستان، به رسانه‌های محلی گفتند که روز پنجشنبه، ۲۵ فروردین، یک دختر ۱۸ ساله در این استان خود را حلق‌آویز کرد. انگیزه خودکشی این دختر نوجوان هنوز مشخص نیست اما برخی منابع می‌گویند هنگامی که خانواده این دختر قصد داشتند جسد را برای کالبدشکافی به بیمارستان مرکزی منتقل کنند، طالبان محلی مانع شده‌اند.

اوایل این هفته، یک دختر ۱۵ ساله در استان فاریاب نیز خود را به دار آویخت و به زندگی‌اش پایان داد. به گفته منابع محلی، دلیل خودکشی این دختر نوجوان مشکلات خانوادگی بوده است.

در همین حال، منابعی هم از افزایش خودسوزی‌ زنان در استان هرات و دیگر استان‌های غربی افغانستان خبر داده‌اند. هرچند به دلیل دشواری دسترسی به اطلاعات و نبود نهادهای ناظر و مدافع زنان، در مورد خودکشی‌ها و خودسوزی‌های زنان، اطلاعات و آمار مشخصی وجود ندارد.