سباستین کورز خود را پیروز اعلام کرد

به نظر می‌رسد سباستین کورز مطمئن است از خاکستر دولت فروپاشیده‌اش برخواهد خواست

سباستین کورز 

GEORG HOCHMUTH / APA / AFP

به نظر می‌رسد سباستین کورز مطمئن است از خاکستر دولت فروپاشیده‌اش برخواهد خواست تا به عنوان صدراعظم اتریش قدرت را دوباره در دست بگیرد، چرا که بعد از انتخاباتی برق‌آسا در پی عدم رای اعتماد به او در مجلس، وی خود را پیروز انتخابات اعلام کرده است.

آرای شمرده شده از رای دهندگان در سراسر کشور، حزب محافظه‌کار «مردم» آقای کورز را با ۳۷.۱ درصد پیشتاز رقبا قرار داده است، ۵.۷ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۷ که طی آن این سیاستمدار ۳۳ ساله یکی از جوان‌ترین رهبران کشورهای دنیا شد.

بعد از رای‌گیری، او به طرفدارانش گفت: «امروز مردم دوباره به ما رای دادند. ما ناممکن را ممکن کردیم».

آقای کورز بعد از انتشار ویدئویی که نشان می‌داد رهبر شریک سیاسی‌اش در دولت به سرمایه‌گذاری روسی پیشنهاد مساعدت داده بود، به ائتلاف خود با حزب راست افراطی «آزادی» پایان داد.

با تضعیف اکثریت وی در مجلس نیز سوشیال دموکرات‌های کشور رای به عدم اعتماد به وی دادند و بعد از خروج او از قدرت، قیمومیت و اداره کشور تا زمان برگزاری انتخاباتی سریع و تعیین تکلیف وضعیت کشور، به دست گروهی از تکنوکرات‌های مستقل افتاد.

ولی همان‌گونه که انتظار می‌رفت آقای کورز موقعیت خود را در این انتخابات تثبیت کرد و اکنون باید به دنبال تشکیل ائتلافی جدید باشد، البته او گفته است که «با تمام احزاب صحبت خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از همکاران احتمالی او می‌تواند حزب سبز کشور باشد که گرچه از ورود به مجلس در دو سال پیش باز ماند ولی در انتخابات فعلی به خاطر افزایش نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیمی، توانسته ۱۴ درصد آرا را از آن خود کند.

در عین حال، روند جاری در سراسر قاره اروپا از این قرار است که چپ‌های معتدل سنتی نتوانند قدرت را به دست گیرند کما این که در اتریش نیز تحت عنوان سوشیال دموکرات شدیدترین باخت خود از سال ۱۹۴۵ را تجربه کردند. 

پیش از این حزب سوشیال دموکرات در فاصله سال‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۹۹ و از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ رهبری ائتلاف‌های کشور را بر عهده داشت ولی نتوانست از فرصت فروپاشی دولت قبلی استفاده کند.

این حزب در انتخابات اخیر با اخذ ۲۱.۷ درصد آرا در مقام دوم ایستاده است.

پاملا رندی-وگنر، اولین رهبر خانم این حزب، گفت: «این چیزی نیست که امیدش را داشتیم، نتیجه‌ای نیست که برایش جنگیدیم».

شرکای سابق آقای کورز در ائتلاف، یعنی حزب آزادی نیز در این انتخابات با سقوطی ۱۰ درصدی مواجه شد و در مقام سوم ایستاد. پیام‌های ضد مهاجران این حزب در انتخابات جاری نتوانست به اندازه انتخابات ۲۰۱۷ توجه رای‌دهندگان را جلب کند.

رهبر جدید این حزب، نوربرت هافر اذعان داشت که حزب او ترجیح می‌دهد در موقعیت مخالف باقی بماند و افزود: «یک حزب باید از اشتباه‌های گذشته خود درس بگیرد و خود را باز سازد».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان