بریتانیا پناهجویان را به روآندا باز می‌گرداند

سازمان‌های حمایت از پناهندگان از این طرح انتقاد کرده و آن را ظالمانه خوانده‌اند

به گفته جانسون پناهجویانی که از کانال مانش وارد بریتانیا شوند، دیگر به هتل نمی روند و باید بازداشت شوند - AFP

دولت بریتانیا تصمیم گرفته که برخی از پناهجویانی که از کانال مانش گذر کرده و خود را به خاک این کشور رسانده‌اند را به روآندا باز گرداند. قرار است به آن‌ها بلیط یک‌طرفه روآندا داده شود.

این طرح آزمایشی بر مردان مجردی که با قایق یا کامیون وارد خاک بریتانیا می‌شوند تمرکز خواهد کرد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا در این باره گفت که این طرح ۱۲۰ میلیون پوندی «زندگی‌های بی‌شماری» را از قاچاق انسان نجات می‌دهد.

به نوشته بی‌بی‌سی، منتقدان تصمیم اخیر جانسون هزینه و تاثیر این اقدام را زیر سوال بردند و نگرانی‌هایی را در مورد سابقه حقوق بشر روآندا مطرح کردند.

اما آقای جانسون معتقد است که با این طرح برای جلوگیری از کسب و کار «قاچاقچیان شرور» که اقیانوس را به یک «قبرستان پر از آب» تبدیل می‌کنند، اقدام می‌کند.

او گفت: «شفقت ما ممکن است بی‌نهایت باشد، اما ظرفیت ما برای کمک به مردم این‌طور نیست. ما نمی‌توانیم از مالیات‌دهندگان بریتانیایی بخواهیم که یک چک سفید بنویسند تا هزینه‌های هرکسی که ممکن است بخواهد بیاید و در اینجا زندگی کند را پوشش دهند.»

نخست‌وزیر بریتانیا افزود: کسانی که موفق به ورود به بریتانیا می‌شوند «با هزینه‌های عمومی هنگفت به هتل‌ها برده نمی‌شوند» و در عوض در مراکز بازداشت اسکان داده می‌شوند.

او گفت که طرح جدید «به‌مرور زمان یک عامل بازدارنده خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جانسون، تنها در روز چهارشنبه حدود ۶۰۰ نفر از این گذرگاه آبی عبور کردند که این رقم در هفته‌های آینده می‌تواند به ۱۰۰۰ نفر در روز هم برسد.

 او با بیان اینکه پیشنهاد او راهکاری برای جلوگیری از ورود غیرقانونی پناهجویان به بریتانیا است، اضافه کرد تعداد افرادی که از این طریق می توانند وارد شوند «نامحدود» خواهد بود.

سازمان‌های حمایت از پناهندگان از این طرح انتقاد کرده‌اند و آن را ظالمانه خوانده‌اند.

سر کی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر، این طرح را «غیرقابل اجرا» و «اخاذی» توصیف کرد و مدعی شد که این کار تلاشی برای منحرف کردن توجه از جریمه «پارتی گیت» آقای جانسون است.

اشاره آقای استارمر به جریمه‌ای است که پلیس بریتانیا به دلیل رعایت نکردن مقررات قرنطینه کرونا بر نخست وزیر اعمال کرده است.

او پس از انتشار خبر جریمه شدن جانسون خواهان استعفای بوریس جانسون از مقام خود شده بود.