پیشنهاد ۴۱٫۴ میلیارد دلاری ایلان ماسک برای خرید توییتر

ایلان ماسک به پتانسیل توییتر برای تبدیل‌شدن به پلت فرمی برای آزادی بیان در سراسر جهان اعتقاد دارد

ایلان ماسک که به جز تسلا، مدیرعاملی اسپیس ایکس را هم برعهده دارد - AFP

روز پنجشنبه، ایلان ماسک، میلیاردر و مالک شرکت تسلا، پیشنهاد خرید توییتر را به قیمت ۴۱٫۳۹ میلیارد دلار ارائه داد.

به نوشته دیلی میل، قیمت پیشنهادی ماسک ۵۴٫۲ دلار به ازای هر سهم است که نشان‌دهنده برتری ۳۸ درصدی آن نسبت به قیمت پایانی سهام توییتر در یک آوریل است.

 شرکت توییتر اعلام کرد ماسک به عنوان بزرگترین سهامدار این شرکت، نامه‌ای را در روز چهارشنبه به شرکت ارائه کرد که حاوی پیشنهادی برای خرید باقی‌مانده سهام شرکت است.

سهام توییتر قبل از باز شدن بازارهای مالی نزدیک به ۱۲ درصد جهش کرد. با این حال ارزش سهام آن همچنان از بالاترین رقم ۵۲ هفته اخیر خود یعنی حدود ۷۳ دلار به ازای هر سهم، کمتر است.

 در همین حال، سهام تسلا، سازنده خودروهای الکتریکی که ماسک ریاست آن را بر عهده دارد، حدود ۰٫۹ درصد کاهش یافت.

ایلان ماسک که به جز تسلا، مدیرعامل اسپیس ایکس هم هست، در یک توییت نوشت: «من پیشنهاد دادم».

 او که به خاطر شیطنت‌هایش در رسانه‌های اجتماعی‌ شناخته می‌شود، به برت تیلور، رئیس هیئت‌مدیره گفت: «من در توییتر سرمایه‌گذاری کردم زیرا به پتانسیل آن برای تبدیل‌شدن به پلت فرمی برای آزادی بیان در سراسر جهان اعتقاد دارم و معتقدم آزادی بیان برای یک دموکراسی کارآمد ضروری است. با این حال، از زمانی که سرمایه‌گذاری خود را انجام دادم، اکنون متوجه می‌شوم که این شرکت نه رشد خواهد کرد و نه به این امر اجتماعی در شکل فعلی آن خدمت می‌کند؛ بنابراین، توییتر باید به یک شرکت خصوصی تبدیل شود.»

او افزود: من پیشنهاد خرید ۱۰۰ درصد سهام توییتر را به قیمت ۵۴٫۲ دلار به ازای هر سهم به‌صورت نقدی، ۵۴ درصد حق بیمه در روز قبل از شروع سرمایه‌گذاری در توییتر و ۳۸ درصد حق بیمه در روز قبل از اعلام عمومی سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهم. پیشنهاد من بهترین و آخرین پیشنهاد من است و در صورت عدم پذیرش، باید در جایگاه خود به‌عنوان سهامدار تجدید نظر کنم. توییتر پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد و من آن را محقق می‌کنم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 ماسک اضافه کرد که پیشنهاد او یک «تهدید» نیست، اما بدون تغییرات، سهامداری توییتر سرمایه‌گذاری خوبی نیست و این تغییرات بدون خصوصی‌سازی شرکت اتفاق نخواهد افتاد.

اگرچه او این قیمت را بهترین و آخرین پیشنهاد خود خوان، اما جزئیاتی در مورد نحوه تامین مالی ارائه نکرد.

 این پیشنهاد الزام‌آور نیست و مشروط به تامین مالی و سایر شرایط است.

 ماسک گفت بانک سرمایه‌گذاری مورگان استنلی مشاور مالی این پیشنهاد بود و بر اساس تخمین‌ها ارزش کل معامله بر اساس ۷۶۳٫۵۸ میلیون سهم موجود محاسبه شده است.

 ماسک در اوایل این هفته پس از افشای سهام خود در این شرکت، پیشنهاد پیوستن به هیئت‌مدیره توییتر را رد کرد. اقدامی که به گفته تحلیلگران نشان‌دهنده قصد وی برای تصاحب این شرکت بود که سهام او را به کمتر از ۱۵ درصد محدود می‌کرد.

 او از زمان پیوستن به توییتر در سال ۲۰۰۹، بیش از ۸۰ میلیون دنبال کننده جمع کرده است و از این پلتفرم برای اعلام نظراتش می‌کند.

بیشتر از جهان