بحران تورم در بریتانیا؛ هزینه زندگی افزایش می‌یابد

افزایش قبوض انرژی، مواد غذایی و پوشاک عامل افزایش هزینه‌های زندگی بوده‌اند

رشد دستمزدها نسبت به تورم عقب‌مانده است و میانگین افزایش دستمزدهای پایه تنها چهار درصد بوده است- AFP

با افزایش تورم در بریتانیا، هزینه زندگی در این کشور نیز افزایش یافته است. بر اساس آمار منتشر شده نرخ تورم در این کشور به بالاترین حد خود طی ۳۰ سال گذشته رسیده است.

به گزارش روزنامه ایونینگ استاندارد، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) - که معیار اصلی تورم است - از ۶٫۲ درصد به ۷ درصد رسید. رقمی که از ماه مارس ۱۹۹۲ تا امروز به این حد نرسیده بود. این افزایش بیش از انتظار مردم بود.

در همین راستا قرار است کمیته سیاست پولی بانک انگلستان در ماه مه تشکیل جلسه می‌دهد و انتظار می‌رود در این شرایط نرخ بهره بار دیگر افزایش یابد.

به گفته اداره ملی آمار (ONS) افزایش قبوض انرژی، مواد غذایی و پوشاک عامل افزایش هزینه‌های زندگی بوده‌اند. حتی با وجود این میزان از افزایش قیمت‌ها، باز هم هشدار داده می‌شود که این گرانی‌ها «آرامش قبل از طوفان» است. خصوصا که افزایش ۵۴ درصدی قیمت انرژی در ماه آوریل به محاسبه شاخص قیمت مصرف کننده اضافه می‌شود.

 تورم در ماه مارس ۲۰۲۰ تنها ۰٫۷ درصد بود که رشد آن طی دو سال گذشته، آن را به سریع‌ترین شتاب در شاخص قیمت مصرف کننده در تاریخ تبدیل کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ریشی سوناک، وزیر خزانه‌داری بریتانیا روز چهارشنبه «فشار جهانی در زنجیره تامین و بازارهای انرژی» را عامل افزایش قیمت اخیر دانست و هشدار داد که این فشارها ممکن است «با تجاوز روسیه به اوکراین تشدید شود.»

او افزود: «می‌دانم که اکنون زمان نگران‌کننده‌ای برای بسیاری از خانواده‌ها است، به همین دلیل است که ما با ارائه حمایت‌هایی به ارزش حدود ٢٢ میلیارد پوند در این سال مالی، از طریق صندوق حمایت از خانوار خصوصا برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، برای کاهش فشارها اقدام می‌کنیم. ما همچنین به افراد زیادی کمک می‌کنیم تا بتوانند کار کنند که بهترین راه برای خانواده‌ها برای به دست آوردن امنیت اقتصادی در بلندمدت است.»

داده‌های تورم یک روز پس از آن منتشر شد که ارقام رسمی نشان می‌دهد رشد دستمزدها نسبت به تورم عقب‌مانده است و میانگین افزایش دستمزدهای پایه تنها چهار درصد بوده است.

تجزیه و تحلیل دقیق نشان داد که هزینه قبوض انرژی بیشترین سهم را در این افزایش هزینه داشته، به طوری که پس از افزایش ۱۲ درصدی قیمت‌ها در اکتبر ۲۰۲۱، قیمت برق ۱۹٫۲ درصد و قیمت گاز ۲۸٫۳ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

بیشتر از جهان