احیای اقتصاد بریتانیا با صنعت ماری‌جوآنا

با افزایش تقاضا در این صنعت پرسود، بسیاری از شرکت‌های داروسازی بزرگ برای سرمایه‌گذاری در این بخش مشتاق شده‌اند

مشتریان ماری‌جوآنا، اضطراب حاصل از بحران کووید-۱۹ را با این محصول تسکین می‌دهند - Chao Phraya Abhaibhubejhr Hospital / AFP

همه‌گیری جهانی کنونی به اقتصادهای دنیا آسیب ‌زده و کارهای موفق‌ترین شرکت‌ها را متوقف کرده است. با این حال، در دنیای پرتناقض تجارت، بعضی از صنایع توانسته‌اند از این بحران کامیاب بیرون آیند و به موقعیتی بهتر از قبل دست پیدا کنند. صنعت تولید و توزیع ماری‌جوآنا، یکی از این صنایع است.

سال ۲۰۲۰ در نهایت نقطه‌عطفی برای پیشرفت صنعت ماری‌جوآنا بود، چرا که کشورهای مختلفی در سراسر دنیا، قوانین خود را درباره این ماده ممنوعه پیشروتر کرده‌اند و تحقیقاتی جدی درباره تولید محصولات وابسته به ماری‌جوآنا به راه انداخته‌اند. به‌ویژه، انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز به نفع صنعت ماری‌جوآنا تمام شد و جو بایدن گفته است که به‌دنبال اصلاح قوانین ماری‌جوآنا در ایالات‌متحده خواهد بود. این نیت او باعث افزایش سریع قیمت سهام شرکت‌های تولیدکننده محصولات ماری‌جوآنا در بازار بورس شد و حالا بعد از پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات، سرمایه‌گذاری در این بخش سر به فلک گذاشته است.

خود این همه‌گیری جهانی هم باعث افزایش تقاضا برای محصولات ماری‌جوآنا و به‌ویژه «سی‌بی‌دی» شده است، چرا که مشتریان به گونه‌ای روزافزون به‌دنبال استفاده از این محصولات‌اند تا اضطراب حاصل از بحران کووید-۱۹ خود را تسکین بخشند.

بسیاری از شرکت‌های داروسازی بزرگ با مشاهده افزایش تقاضا در این صنعت پرسود، مشتاقانه خواهان سرمایه‌گذاری در این بخش شده‌اند. سرمایه‌گذاران بلندپروازتر حتی به‌دنبال بخش‌های جدید این صنعت رفته‌اند؛ از جمله بازار نوظهور تولیدات مصنوعی که در آن، مانند آنچه درباره اکثر ویتامین‌های موجود در بازار رخ می‌دهد، سی‌بی‌دی را هم در آزمایشگاه تولید می‌‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روش‌های جدید تولید سی‌بی‌دی، از جمله تولید مصنوعی و تخمیر با مخمر، می‌تواند سی‌بی‌دی خالص‌تری تولید کند که دیگر با قوانین بریتانیا در زمینه استفاده از محصولات غیرقانونی ماری‌جوآنا هم در تناقض نیست و هیچ خطری ناشی از آلوده شدن با حشره‌کش‌ها و سایر مواد موجود در خاک، دربر ندارد.

به همین دلیل، تعداد رو به رشدی از شرکت‌های تولید مصنوعی، از جمله شرکت بایواسپورتارت که محصولات خود را برای ورزشکاران تولید و عرضه می‌کند، قصد دارند تا به بازار بریتانیا وارد شوند. ارائه چنین محصولی با روش تولید مصنوعی، بسیار قابل‌توجه است، چرا که محصولات طبیعی می‌توانند به آسانی در مواد ذکرشده در قوانین آژانس ضددوپینگ جهان که استفاده از محصولات حاوی تی‌اچ‌سی و سایر محصولات ماری‌جوآنایی را ممنوع می‌کند، وجود داشته باشند. فرصت استفاده از محصولات مصنوعی فقط به همین علت که تقاضا برای محصولات سی‌بی‌دی با کیفیت، خالص و مطمئن در حال افزایش است، توسعه خواهد یافت.

به دلیل وجود همین فرصت‌ها، پیش‌بینی می‌شود که صنعت تازه‌پای ماری‌جوآنا رشدی انفجاری داشته باشد و برخی گزارش‌ها فقط میزان ارزش بازار بریتانیا تا سال ۲۰۲۴ را ۱.۲۹میلیارد دلار تخمین زده‌اند. اما این تنها شرکت‌ها نیستند که از این صنعت سود خواهند برد. در آن صورت، فرصت‌های شغلی جدیدی هم در صنعت ماری‌جوآنا ایجاد خواهند شد. این مشاغل شامل گروه‌های متنوعی از نقش‌های مختلف است که به سطوح مهارتی متفاوتی نیاز دارد: از محققان و کشاورزان و کارگران مزرعه گرفته تا حسابداران، وکلا و سایر کارشناسان فنی. توجه به چنین فرصتی برای اشتغال‌زایی قابل‌توجه است. چون همه‌گیری کنونی به اقتصاد آسیب‌زده است و باید منتظر تاثیرات احتمالی برگزیت هم بود. با اصلاح قوانین و ایجاد فرصت‌های بیشتر در این بخش تجاری، صنعت ماری‌جوآنا توسعه خواهد یافت.

بریتانیا می‌تواند به رهبر جهان در زمینه تحقیق و تولید محصولات حاصل از ماری‌جوآنا تبدیل شود، ولی بازنگری در سیاست‌های تاریخ‌گذشته درباره این ماده در بریتانیا، هنوز یک نیاز مبرم است. قوانین فعلی برای ملزومات این صنعت خیلی سخت‌گیرانه‌اند، ولی بسیار دست‌ودل‌بازانه اعمال می‌شوند، و همین امر باعث ‌شده است تا شرکت‌ها با ایجاد یک بازار دو لایه‌، یا به دنبال پیروی کامل از قوانین باشند، یا به‌سادگی کل آن‌ را نادیده بگیرند. اصلاح قوانین موجود درباره ماری‌جوآنا در سال ۲۰۲۱ بسیار ضروری است و باید آزمایش اشخاص ثالث را الزامی کرد تا باعث اعتماد بیشتر مشتریان به ایمنی و تاثیر این محصولات در بازار شود.

توسعه این بخش ‌اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، دولت در حال حاضر خطر انحصارگرایی «شرکت‌های داروساز بزرگ» را به جان می‌خرد، چرا که محدودیت‌های فعلی به نفع شرکت‌های بزرگ است. در هنگامه همه‌گیری کرونا و تاثیرات احتمالی برگزیت، دولت بریتانیا هم با سرمایه‌گذاری در این صنعت سودآور نتایج خوبی خواهد گرفت و می‌تواند عرصه رقابت را تا جای ممکن، برای همه منصفانه‌تر کند.

دکتر آویوا رگو کارشناس جهانی مستقل سی‌بی‌دی است. 

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه