آموزش «ضدجاسوسی» به یک‌صد روزنامه‌نگار

وزارت اطلاعات ایران به روزنامه‌نگاران تکنیک‌های «مقابله با نفوذ» را آموزش می‌دهد

عکس از ایسنا

معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات روز یکشنبه نمایشگاه و کارگاهی برگزار کرد تا هم محلی برای معرفی و نمایش اقدامات خود باشد و هم روش‌های جاسوسی و نفوذ دستگاه‌‌های امنیتی خارجی را به روزنامه‌نگاران آموزش دهند. حضور ۱۰۰ نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی در این برنامه نشان می‌دهد که تقریباً نمایندگان اکثر رسانه‌ها در آن حضور داشته‌اند.

خبرگزاری ایرنا و وب‌سایت‌های خبرآنلاین و انصاف نیوز روایت جامعی از این برنامه منتشر کرده‌اند. در این برنامه که گفته شده هدف آن «ارتقای سواد امنیتی» روزنامه‌نگاران و پیش‌گیری از تهدیدات امنیتی بوده، یکی از مدیرکل‌های بخش ضدجاسوسی وزارت اطلاعات و مأموران امنیتی این بخش از وزارت اطلاعات هم حضور داشته‌اند.

انصاف نیوز در گزارش خود از شکل برگزاری این برنامه نوشته‌ که در این نمایشگاه و کارگاه آموزشی «ضمن نمایش تصاویر، اطلاعات و ماجرای برخی موردهای نفوذ و جاسوسی با استفاده از ماکت‌های انسانی، اطلاعات نوشتاری و فایل صوتی و فیلم به تبیین موضوع (جاسوسی) پرداخته شد».

خبرگزاری ایرنا هم در گزارش خود از نمایش ماکت‌هایی در شمایل روحانیون، پزشک، استاد دانشگاه، پرستار و ... گفته و نوشته است که در بین این ماکت‌ها یک آینه قدی هم وجود داشته که به این معنا بوده است که فرد بازدیدکننده هم می‌تواند کیس بعدی جاسوسی باشد. همچنین در این برنامه فایل‌های صوتی نحوه تخلیه اطلاعاتی سازمان مجاهدین خلق از مسئولان ایرانی هم پخش شده است.

وعده ویزا و پرستو!

در بخش دیگری از این کارگاه به روزنامه‌نگاران گفته شده است که سفارتخانه‌های خارجی با وعده اعطای ویزا درصدد جذب جاسوس از اقشار مختلف هستند. مأموران امنیتی به روزنامه‌نگاران حاضر در این برنامه گفته‌اند که دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی برای جذب و تخلیه اطلاعاتی بر روحیه مهمان‌دوستی و جبران محبت در ایرانی‌ها حساب کرده‌اند و به همین دلیل با مدیون کردن هدف‌هایشان با ویزا، یک وعده غذا و یا یک لطف اداری درصدد جذب آن‌ها هستند.

مأموران وزارت اطلاعات به خبرنگاران گفته‌اند که به سندی از سازمان سیا دسترسی پیدا کرده‌اند که در آن «این سازمان طی ابلاغ رسمی به افسران اطلاعاتی فعال در موضوع ایران توصیه کرده که ایرانیان مردمانی عاطفی و احساسی هستند لذا تلاش کنید تا در تعاملات خود آن‌ها را با دادن هدیه، تسهیلات، دعوت به یک رستوران و… مدیون کنید چراکه آنان در این شرایط تلاش خواهند کرد تا محبت شما را جبران کنند و در این فرایند است که می‌توان یک ایرانی را از طریق ارتباط دوستانه با خود همراه و به‌تدریج تبدیل به خائن و جاسوس کنید».

در این نمایشگاه، روایت وزارت اطلاعات از نحوه به دست آمدن اطلاعات که در ترور مسعود علی‌محمدی از دانشمندان هسته‌ای ایران استفاده شد و نحوه جذب یکی از دیپلمات‌های ایرانی که تا رده دستیاری معاون وزارت خارجه هم رشد کرده بود، بازگو شده است.

وزارت اطلاعات ایران در هفته‌های گذشته به دلیل پخش مصاحبه مازیار ابراهیمی و شرح شکنجه‌هایش برای اعتراف به ترور دانشمندان هسته‌ای، تحت فشار افکار عمومی بوده است. توضیح روایتی جدید از ترور مسعود علی‌محمدی به خبرنگاران احتمالاً با هدف کاستن از این فشارها انجام شده است.

در بخش دیگری از این برنامه گفته شده است که سرویس‌های اطلاعاتی خارجی از طعمه‌های جنسی برای جذب افراد و تخلیه اطلاعاتی آن‌ها استفاده می‌کنند. در این بخش فیلمی از یک خانم خارجی پخش شده که به دنبال جذب افرادی در یکی از کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور بوده است.

مأموران وزارت اطلاعات گفته‌اند که وزارتخانه‌شان تنها سرویس امنیتی در دنیا است که از«پرستو» استفاده نمی‌کند. این ادعای وزارت اطلاعات در حالی مطرح می‌شود که در سال‌های گذشته موضوع استفاده از طعمه‌های جنسی از سوی نهادهای امنیتی ایران از سوی فعالان سیاسی بارها مطرح شده است.

هشدار به روزنامه‌نگاران یا مانور برای اطلاعات سپاه؟

برپایی نمایشگاه از سوی وزارت اطلاعات امر جدیدی نیست. در دو دهه گذشته وزارت اطلاعات در مقاطع مختلف نمایشگاه‌هایی را برای روزنامه‌نگاران ایرانی برگزار کرده است. نمایشگاهی که دراین هفته از سوی وزارت اطلاعات برگزار شده برخلاف نمایشگاه‌های سابق به شکل تعاملی بوده و در قالب کارگاه آموزشی به روزنامه‌نگاران ایرانی هشدار داده شده است که در معرض جاسوسی قرار دارند.

از دیگرسو برپایی این نمایشگاه از سوی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات، این احتمال را ایجاد کرده است که بخش ضدجاسوسی این وزارتخانه درصدد احیای نقش خود در موضوع مقابله با جاسوسی است.

در چند سال اخیر و با حضور سازمان امنیت سپاه در پرونده‌هایی که افراد در آن متهم به جاسوسی شده‌اند مرجعیت وزارت اطلاعات در این موضوع زیر سؤال رفته است. تعارض این دو نهاد امنیتی در پرونده بازداشتی‌های محیط‌زیستی تا این حد افزایش یافت که در اقدامی عجیب، این دو نهاد دو نظر کاملاً مخالف هم اعلام کردند؛ وزارت اطلاعات دستگیرشده‌ها را بی‌گناه خواند و اطلاعات سپاه آن‌ها را متهم به جاسوسی کرد.

حال به نظر می‌رسد پس از رسوایی اعتراف‌گیری و شکنجه در بخش‌های مختلف امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، وزارت اطلاعات با برگزاری این برنامه هم به دنبال هشدار به روزنامه‌نگاران به‌عنوان «مظنونان همیشگی» نهادهای امنیتی بوده‌اند و هم قصد داشتند تا به همکاران امنیتی‌شان در سازمان اطلاع سپاه بفهمانند که آن‌ها مسئول انحصاری ضدجاسوسی در جمهوری اسلامی هستند.

بیشتر از