۳۴۵ کیلو مواد مخدر در مرز ترکیه با ایران کشف شد

حکومت ایران به سود سرشار ترانزیت مواد مخدر در دوران تحریم‌ها بسیار امید بسته‌ است

این نخستین بار نیست که پلیس مرزی ترکیه خودروهای حامل مواد مخدر از مقصد ایران را توقیف می‌کند - ایران امروز

نیروهای مرزی ترکیه در مرز ایران ۳۴۵ کیلوگرم مواد مخدر کشف و ضبط کردند.

بر اساس اطلاعیه پلیس مرزی ترکیه از گذرگاه مرزی گوربولاک، یک اتوبوس مسافربری که از ایران به سمت ترکیه می‌رفت، حامل ۳۴۵ کیلو متامفتامین مایع بود.

پس از اینکه پلیس مرزی به این اتوبوس مشکوک شد، آن را متوقف و بازرسی کرد و با کمک عکس‌برداری با اشعه ایکس و سگ‌های موادیاب خود، ماده مخدر متامفتامین مایع را که در مخزن سوخت اتوبوس جاسازی شده بود، کشف کرد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، این اتوبوس حامل مواد مخدر توقیف و راننده خارجی آن نیز بازداشت شد.

این نخستین بار نیست که پلیس مرزی ترکیه خودروهای حامل مواد مخدر از مقصد ایران را توقیف می‌کند. دی‌ماه ۱۴۰۰ نیز مهمت موش، وزیر بازرگانی ترکیه، خبر داد که یک کامیون ایرانی حامل مواد مخدر در مرز گوربولاک توقیف شده است. کامیون مذکور بالغ‌ بر ۴۶۵ کیلو متامفتامین مایع در محفظه مخفی مخزن سوخت خود جاسازی کرده بود. رسانه‌های ترکیه در همان زمان اعلام کردند این میزان کشف مواد مخدر در مرزهای این کشور بی‌سابقه است. حدود یک ماه پیش از آن نیز پلیس ترکیه در مرز ایران، ۵۴ کیلو مواد مخدر را در یک تریلی حامل بیسکویت از مقصد ایران کشف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های قاچاق مواد مخدر در جهان است. الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان، در مهر ۱۴۰۰ جمهوری اسلامی ایران را به قاچاق مواد مخدر متهم کرد و گفت: «در مدت سه دهه گذشته، ارمنستان و ایران با کمک هم‌ از مناطق اشغال‌شده آذربایجان برای قاچاق مواد مخدر به اروپا استفاده کرده‌اند.»

پلیس آذربایجان هم در فروردین ۱۴۰۰ در یک کامیون حامل سیب‌زمینی که از ایران به مقصد اوکراین در حرکت بود ۲۳۰ کیلوگرم ماده مخدر هروئین کشف کرده بود. مقام‌های دولتی بحرین نیز می‌گویند در ۱۵ سال گذشته بیش از سه تن مواد مخدر کشف کرده‌اند که از ایران به این کشور وارد شده است.

پیش‌تر کاظم غریب‌آبادی، نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، مدعی شد بود که ایران بار اصلی مبارزه با مواد مخدر را به‌تنهایی به دوش می‌کشد؛ اما شواهد حاکی از آن است که مقام‌های حکومت ایران به سود سرشار ترانزیت مواد مخدر به خصوص در دوران تحریم‌ها بسیار امید بسته‌اند و از این مسئله به عنوان اهرم فشار بر کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند.