خاموشی ۹۰ درصد پله برقی‌های پل‌های هوایی تهران

تنها ۵۰ پله از ۵۰۱ پله برقی پل‌های هوایی شهر تهران سالم هستند

قطعات بی‌کیفیت پله‌های برقی در ایران در سال‌های اخیر حادثه‌ساز شده است. عکس: خبرگزاری تسنیم

یک مقام شهرداری تهران اعلام کرد ۹۰ درصد پله برقی‌‌های پل‌های هوایی این شهر به علت خرابی و نقص فنی خاموش هستند.

مهـدی قربانی، معاون هماهنگی امور مناطق سازمان زیباسازی شهر تهران این آمار را اعلام و گفت در حال حاضر تنها ۵۰ پله برقی سالم و در دسترس است.

به گفته او ۴۵۱ پله برقی دیگر خاموش هستند که شهرداری تهران قصد دارد در چهار ماه آینده آنها را پس از «ایمن‌سازی» راه‌اندازی کند.

این مقام مسئول اضافه کرد از آنجا که «این پله‌ها در صورت ناایمن بودن، بسیار خطرناک هستند»، شهرداری تهران تصمیم گرفته که آنها را خاموش کند.

سازمان زیباسازی تهران از اول فروردین ۱۴۰۱ مسئولیت اداره پل‌‌های هوایی شهر تهران را به منظور راه‌اندازی مجدد پله‌های برقی آنها، از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تحویل گرفته است.

مقام‌های این سازمان گفته‌اند ماهانه ۲۵ درصد این پل‌ها را رفع عیب، روشن و ایمن سازی خواهند کرد.

دی ماه سال ۱۴۰۰ ناصر امانی یک عضو شورای شهر تهران،  اختلاف دو نهاد شهرداری (معاونت خدمات شهری و معاونت حمل‌ و‌ نقل) را عامل بروز چنین وضعیتی اعلام کرده بود.

او گفته بود این دو معاونت شهرداری، حاضر نیستند مسئولیت تعمیر و نگهداری پله‌های برقی شهر تهران را بر عهده بگیرند.

در شهر تهران همچنین ۷۹۸ پله برقی دیگر وجود دارد که همگی آنها متعلق به ناوگان متروی این شهر است.

در سال‌های اخیر گزارش‌های متعددی از بروز حوادث در مجموعه پله برقی‌های شهری تهران منتشر شده که منجر به مصدومیت برخی از افراد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۳۹۷ خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش کرد که «بیشترین دلایل سقوط شهروندان از روی پله برقی، برخورداری از قطعات بی‌كیفیت این وسایل است.»

در آن زمان مدیران وقت مترو هم تائید کرده بودند که «عمده مشكلات روی داده در پله برقی ایستگاه‌های مترو تهران نقص فنی است.»

براساس اعلام مقام‌های شهرداری تهران، بخشی از تجهیزات پله برقی‌های نصب شده در این شهر ساخت شرکت‌های ایرانی است، موضوعی که مورد توجه برخی رسانه‌ها نیز قرار گرفته است.

روزنامه «دنیای اقتصاد» تیر ماه سال ۱۴۰۰ گزارشی در این زمینه منتشر و به نقل از یکی از مدیران سازنده آسانسور و پله برقی نوشت ساخت قطعات پله برقی در ایران سابقه چندانی ندارد و «نمی‌توان با قاطعیت در خصوص کیفیت محصولات» آنها اظهر‌نظری کرد.

این روزنامه به نقل از این مدیر نوشته بود که «پله‌برقی ۱۴ برابر آسانسور می‌تواند حادثه‌ساز و خطرناک باشد.»

آبان‌ سال ۱۴۰۰ هم خبرگزاری تسنیم نیز با گزارشی از خرابی پله‌برقی‌های شهر تهران نوشته بود که «علاوه بر خاموشی، این پله‌ها از نظر پاکیزگی و بهداشت محیطی نمره منفی دارند و قطعات جانبی مانند ورق‌های حائل آن‌ها به دلایل مختلف کنده شده‌اند که باید برای آن‌ها اقدام‌های فوری صورت گیرد.»