جهش «ایکس‌ئی» کرونا به ایران هم رسیده است؟

ایکس‌ئی، سویه نوترکیب از دو زیرشاخه اومیکرون به نام‌های «بی‌ای۲» و «بی‌ای‌یک»، به تازگی کشف شده است

ایران با مجموع هفت میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۴۳ مورد ابتلا، و ۱۴۰ هزار و ۶۱۶ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹، در رتبه پانزدهم بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار گرفته است- ایرنا

یک عضو کمیته علمی کرونا درباره سویه ترکیبی از دو زیرشاخه «بی‌ای ۲» و «بی‌ای یک» اومیکرون به نام جهش «ایکس‌ئی»، گفت: «برخی کشورهای اروپایی از جمله انگلستان که توالی‌یابی ژنتیکی زیادی از ویروس انجام می‌دهند، این موضوع را اعلام کردند، اما هنوز در حدی نیست که حتی سازمان بهداشت جهانی درباره آن نظر دهد. آنچه می‌دانیم این است که تعداد موارد بسیار پایین است و به احتمال زیاد این سویه‌ها در کشور ما نیامده است، مگر اینکه طی ماه‌های آتی با افزایش سفرهای خارجی این سویه هم وارد ایران شود.»

مجید مختاری در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: «از دیدگاه سرایت‌پذیری، سویه‌های ترکیبی، از جمله سویه «ایکس‌ئی»، بین ۱۰ تا ۴۰ درصد قدرت سرایت بیشتری دارند، اما از نظر کشندگی و افزایش شدت بیماری هنوز گزارشی نداشتیم که بگوید شدت در این زمینه بیشتر است.»

او با اشاره به روند صعودی موارد ابتلا به کرونا، توضیح داد که در قیاس با حدود دو ماه قبل، تعداد مرگ و میر کمتر است، اما احتمال دارد که طی هفته‌های آتی افزایش یابد.

در همین حال، حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا، نیز با اعلام افزایش مراجعات سرپایی کرونا در ایران گفت:‌ «در یکی دو هفته اخیر شاهد افزایش حدود ۲۰ درصدی میزان مراجعات به درمانگاه‌ها و بخش سرپایی هستیم و ممکن است در یکی دو هفته آینده، شاهد روند رو به افزایش بستری، و یکی دو هفته بعد از آن، افزایش میزان مرگ و میر باشیم.»

جماعتی درباره سویه‌های ایکس‌ئی و ایکس‌دی (ترکیبی از ویروس دلتا و اومیکرون) نیز توضیح داد: «تاکنون ۱۶نفر مبتلا به سویه ایکس‌دی در دنیا گزارش شده و مورد رصد سازمان جهانی بهداشت قرار دارد. حدود ۶۰۰ مورد ابتلا به سویه ایکس‌ئی نیز در انگلستان گزارش شده، اما در سایر کشورها هنوز گزارشی ارائه نشده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود افزایش میزان ابتلا به کرونا در ایران و شناسایی سویه‌های جدید در جهان، مسئولان جمهوری اسلامی ایران همچنان بر حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در کلاس‌های درس تاکید دارند.

مخالفت با آموزش حضوری در مراکز آموزشی که با تجمع والدین مقابل مدرسه‌ها و ارسال یک بیانیه از سوی هزاران دانشجو همراه بوده است، همچنان به نتیجه‌ای نرسیده و نگرانی از احتمال بروز موج دیگری از ابتلا به اومیکرون را، به ویژه برای کودکان واکسینه ‌نشده، بیشتر کرده است.

به گزارش وزارت بهداشت، در ۲۴ ساعت منتهی به دوشنبه ۲۲ فروردین، سه هزار و ۱۲۵ بیمار جدید کووید-۱۹ در ایران شناسایی شدند که ۴۳۳ نفر از آن‌ها بستری شدند و ۳۴ نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند.

ایران با مجموع هفت میلیون و ۱۹۱ هزار و ۶۴۳ مورد ابتلا، و ۱۴۰ هزار و ۶۱۶ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹، در رتبه پانزدهم بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان به کرونا قرار گرفته است.

در حالی که بسیاری از کشورها محدودیت‌های مربوط به کرونا را کاهش داده یا حذف کرده‌اند، روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ همچنان در جهان ادامه دارد.

همزمان با تاکید بر تزریق دوزهای تقویتی واکسن کرونا، کارشناسان سویه‌های جدیدی از این ویروس را کشف کرده‌اند که نگرانی در مورد موج جدیدی از ابتلا را به همراه داشته است. پس از اعلام انتشار سویه‌های «بی‌ای یک» و بی‌ای‌۲» با قدرت سرایت‌پذیری بالا، متخصصان از ترکیب این دو زیرشاخه در سویه‌ای به نام «ایکس‌ئی» خبر می‌دهند.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت، با توجه به سطح بالای انتقال کنونی ویروس کرونا در سراسر جهان، این احتمال وجود دارد که ترکیب‌های جدیدی از زیرشاخه‌ها همچنان پیدا شوند. این سازمان در گزارش اخیر خود اعلام کرد که «نوترکیبی» در بین ویروس‌ها رایج است. آنچه تاکنون درباره «ایکس‌ئی» مشخص شده است، این است که این سویه می‌تواند ۱۰ درصد بیشتر از نوع «بی‌ای‌۲» که اکنون در جهان غالب است، قابل سرایت باشد.

با این حال، برخی از دانشمندان معتقدند که جای نگرانی نیست و روند تصادفی جهش‌های ژنتیکی در ویروس‌ها مداوم رخ می‌دهد، اما تنها بخش کوچکی از این جهش‌ها توانایی ویروس را برای آلوده کردن یا ایجاد بیماری‌های شدید، به طرز چشمگیری تغییر می‌دهند.