در نوروز ۱۴۰۱، بیش از یک هزار و  ۱۰۰ نفر در تصادف‌های رانندگی ایران جان باختند

پلیس راهنمایی و رانندگی: «واردات خودرو با کیفیت آمار فوتی‌ها را کاهش می‌دهد»

تعداد قربانیان حوادث رانندگی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش، ۱۱.۹ درصد افزایش یافته است - مه‌شو

سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ بیش از هزار و ۱۰۰ نفر در ایران بر اثر حوادث رانندگی جان باختند. پیش‌تر سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی، خبر داده بود که در این نوروز، تعداد جان‌باختگان تصادف‌های رانندگی ۸۳۸ نفر بود اما حالا گزارش سازمان پزشکی قانونی از آخرین آمار قربانیان آشکار می‌کند که در یک بازه زمانی ۲۰ روزه از ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا روز ۱۵ فروردین ۱۴۰۱، یک هزار و ۱۰۰ نفر در اثر تصادف رانندگی فوت کردند؛ به‌ عبارت‌ دیگر تعداد قربانیان روزانه حوادث رانندگی در این ایام، به‌طور میانگین ۵۵ نفر بود.

بنا بر اعلام سازمان پزشکی قانونی، بررسی آمار قربانیان حوادث رانندگی در سال جدید و مقایسه آن با آمار سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که تعداد قربانیان سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش، ۱۱.۹ درصد افزایش یافته است؛ زیرا در سال گذشته به‌طور میانگین روزانه ۴۹ نفر در اثر تصادف فوت کرده بودند.

این گزارش می‌افزاید از مجموع هزار و ۱۰۰ قربانی حوادث رانندگی در سال جدید، ۷۸۷ نفر مرد و ۳۱۴ نفر زن بودند و ۸۰۰ نفر از قربانیان در محورهای برون‌شهری و ۲۳۱ نفر در معابر داخل شهری تصادف کردند. ۶۰ نفر هم در مسیرهای روستایی و بقیه در دیگر مسیرها جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱، استان‌های سیستان و بلوچستان با ۱۱۷ مورد فوتی، فارس با ۱۰۴ مورد و کرمان با ۹۶ مورد فوتی به ترتیب بیشترین آمار قربانیان را داشتند. استان‌های اردبیل با چهار، چهارمحال و بختیاری با شش و قزوین هم با ۱۱ فوتی کمترین آمار کشتگان تصادف‌‌های رانندگی را ثبت کردند.

بر اساس این گزارش و طبق بررسی صورت گرفته در مورد تعداد تلفات روزانه، بیشترین آمار کشته‌های حوادث رانندگی نوروز در روز جمعه، پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۱، با ثبت ۸۰ مورد فوت بود و کمترین آن با مورد ۲۵ فوتی در روز ۱۴ فروردین ثبت شد.

سازمان پزشکی قانونی در عین‌ حال اعلام کرد آنچه در این خبر به‌عنوان آمار تلفات تصادفات نوروزی ۱۴۰۱ اعلام شد، آمار اولیه حوادث رانندگی است و آمار نهایی و قطعی تلفات نیمه دوم اردیبهشت منتشر می‌شود؛ بنابراین احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد.

در گزارش این سازمان، درباره خودروهایی که بیشترین سهم را در تصادف‌ها داشته‌اند، اطلاعاتی منتشر نشده اما گزارش‌های پیشین پلیس راهنمایی و رانندگی حاکی از آن است که بیشترین آمار تصادف‌ها مربوط به خودروهای تولید داخل مانند پراید و پژو است.

کمال هادیانفر که پیش‌تر خودروسازان داخلی را به تولید «ارابه مرگ» متهم کرده بود، در سخنان اخیر خود آن‌ها را تهدید کرد اگر ایمنی خودروهای خود را بیشتر نکنند، هنگام تصادف‌ها برای نهادهای نظارت بر ایمنی خودرو هم «سهم تقصیر» مشخص می‌شود. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی روز یکشنبه، ۲۱ فروردین، در نشستی خبری، با دفاع از واردات خودرو باکیفیت گفت: «در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ یکی از شاخصه‌های بسیار مهمی که ۲۷ هزار کشته سوانح رانندگی را به ۱۶ هزار در سال رساند، بحث واردات خودرو استاندارد و ایمن به کشور بود. ما به استفاده از خودرو ایمن و باکیفیت و نه لوکس و فاخر نیاز داریم تا در تصادف‌ها کمتر شاهد فوت باشیم.»