ضرب و شتم احمدرضا جلالی در زندان اوین

این زندانی دوتابعیتی همچنان از تماس با بستگان خود محروم است

احمدرضا جلالی با دعوت رسمی دانشگاه تهران، برای حضور در یک کنفرانس علمی به ایران رفت و دستگیر شد - ایندیپندنت فارسی

سازمان حقوق بشر ایران به نقل از یکی از هم‌بندی‌های احمدرضا جلالی، پزشک و محقق دوتابعیتی محبوس زندان اوین، خبر داد که احمدرضا جلالی در روز ۱۵ فروردین‌ماه در بهداری زندان، «مورد ضرب‌وجرح» قرار گرفته است.

این منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «وقتی احمدرضا متوجه پرسنل داروخانه داروهایش را دزیده‌اند، به آن‌ها اعتراض کرد که داروهایش را پس بدهند که به خواسته او توجهی نکردند و احمدرضا را کتک زدند.»

این گزارش می‌افزاید که احمدرضا جلالی، زندانی محکوم به اعدام در زندان اوین، همچنان اجازه تماس با خانواده خود را ندارد و به همین دلیل بستگان او نمی‌توانند از وضعیت جسمی و روحی‌ او باخبر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی-سوئدی اردیبهشت ۱۳۹۵ با دعوت رسمی دانشگاه تهران، برای حضور در یک کنفرانس علمی به ایران رفت و دستگیر شد. دادگاه انقلاب تهران این پزشک ایرانی‌تبار را با اتهام «فساد فی‌الارض و جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد. این حکم در دیوان عالی کشور نیز تایید شد.

احمدرضا جلالی پس از دستگیری، ۱۰۰ روز را در سلول انفرادی گذراند. پیش‌تر کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده بودند که «بدرفتاری‌» با این زندانی سیاسی چیزی جز «شکنجه جسمی و روانی» نیست.

تابستان ۱۴۰۰، نمایندگان پارلمان اروپا حکم اعدام احمدرضا جلالی را محکوم کردند و آزادی بی‌قید و شرط او را درخواست کردند. آنان با انتقاد از «بازداشت خودسرانه» و «شکنجه جسمی و روانی» احمدرضا جلالی، از مقام‌های ایران خواستند تا زمان آزادی، امکان تماس با خانواده، مراقبت‌های فوری پزشکی، حق دسترسی به وکیل و ملاقات را برای او فراهم کنند.

پیش‌ازاین گمانه‌زنی‌هایی درباره تلاش جمهوری اسلامی برای مبادله حمید نوری با احمدرضا جلالی یا استفان کوین گیلبرت و سیمون کاسپر براون، دو شهروند سوئدی که در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر زندانی‌اند، مطرح شده بود.