والی طالبان در بامیان: هیچ دختری در بامیان بازداشت نشده است

هفته گذشته، برخی منابع از بازداشت دختران معترض در بامیان خبرداده بودند

عبدالله سرحدی: بازداشت دختران در بامیان دروغ است- عکس: فیس بوک ARA Dari

عبدالله سرحدی، والی طالبان در استان بامیان، بازداشت دختران معترض بامیانی را رد کرد.

در حالی که هفته گذشته منابعی در استان بامیان از بازداشت شماری از دختران دانشجو در شهر بامیان خبر داده و گفته بودند که اداره اطلاعات طالبان شماری از دختران را که دیوارنوشته‌های یک نشست طالبان را پاره کردند، بازداشت کرده‌، والی طالبان در بامیان روز شنبه در یک ویدیو اعلام کرد که در این ولایت هیچ دختری بازداشت نشده است و نخواهد شد.

برخی منابع به رسانه‌ها گفتند که طالبان در روزهای اول هفته گذشته ابتدا سه دختر معترض را با خود بردند و سپس ۱۰ تا ۱۱ معترض دیگر را روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بازداشت کردند؛ اما عبدالله سرحدی می‌گوید اگرچه در نشستی که دختران برای حمایت از امارت اسلامی در بامیان راه اندازی کرده بودند، سوءتفاهم‌هایی به وجود آمد، در تماس‌های که او با فرماندهی پلیس و اداره اطلاعات داشته، بازداشت این دختران رد شده است و این گزارش‌ها حقیقت ندارند.

به گفته منابعی در بامیان، طالبان دو تن از دختران بازداشت‌شده را پس از بازپرسی آزاد کرد؛ اما خانواده و نزدیکان این دختران با هیچ رسانه و خبرنگاری گفت‌وگو نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گفته می‌شود که طالبان حدود یک هفته قبل، نشستی درباره بررسی خواسته‌های زنان برای حق تحصیل در استان بامیان برگزار کرد و از زنان خواست در این نشست شرکت کنند. وقتی زنان در این نشست حضور یافتند، متوجه شدند تابلوها و نوشته‌هایی روی دیوارها نصب شده که روی آن‌ها نوشته است: «حمایت زنان بامیان از طالبان.» زنان هم خشمگین شدند و این نوشته‌ها را پاره کردند.

نیروهای طالبان هنگام بازداشت دختران به آن‌ها گفته بودند که باید برای بازپرسی در مورد به هم زدن نشست طالبان پاسخ دهند و دوباره به خانه برگردند. به گفته دانشجویان بامیان، در هفته گذشته هیچ کدام از دخترانی که شعارنوشته‌های طالبان را پاره کرده بودند، به دانشگاه نرفتند.

طالبان در هشت ماه گذشته چندین بار زنان معترض را در بلخ و کابل بازداشت کرده و گزارش‌های از شکنجه و حتی تجاوز به زنان معترض در بلخ منتشر شده است. بازداشت و شکنجه تمنا زریاب پروانی در اداره اطلاعات طالبان واکنش‌های جهانی زیادی در پی داشت اما هیچ‌کدام از زنانی که تحت شکنجه یا تجاوز قرار گرفتند، تاکنون با رسانه‌ها در این باره صحبت نکرده‌اند. برخی منابعی می‌گویند که در حال حاضر، زنان بسیاری در بند طالبان‌اند اما خانواده‌ها و نزدیکان آنان از ترس طالبان درباره این بازداشت‌ها چیزی نمی‌گویند.